2018: zahraniční filmové štáby utratily v Česku téměř 5 miliard...
20. února 2019
Uplynulý rok byl od zavedení pobídek v roce 2010 jedním z nejsilnějších co do počtu a útraty zahraničních projektů natáčených v České republice. Čtyřicet zahraničních seriálů a filmů strávilo na českých lokacích a v ateliérech přes 1000 natáčecích dnů a jejich útrata se vyšplhala k 5 miliardám korun.
1/2
Photo: Czech Film Commission / Julie Vrábelová
2/2
Filming Amundsen in Prague | Photo: Motion Blur Films/Film Kolektiv
Seriály, seriály a zase seriály
Po bohatých seriálových letech 2016 a 2017 ani loni nechyběla zahraniční seriálová produkce. Na počátku roku se dotáčely Das Boot (Sky) a Carnival Row (Amazon). V průběhu roku pak vznikla druhá sezóna historické série Knightfall (History Channel) a nový seriál BBC World on Fire zasazený do období 2. světové války. Mimoto Česká republika hostila hororově-supernaturální Lore (Amazon) a Haunted (Netflix).
U posledně jmenovaného proběhlo natáčení téměř výhradně a doslova v české režii. Režisérem byl Jan Pavlacký a rovněž celý další kreativní štáb byl postaven z domácích filmařů včetně kameramana Marka Dvořáka, scénografa Martina Martince, výtvarníka kostýmů Josefa Čechoty a umělecké maskérky Lindy Eisenhamerové.
Loni padly také první klapky i dvěma seriálům, jejichž natáčení překročilo přelom roku. Americký akční seriál Whisky Cavalier začne již 27. února vysílat stanice ABC. Až do června se bude točit dobový seriál Atlantic Crossing v norsko-německé koprodukci.
„Ve většině případů se jedná o několikaměsíční natáčení celých sezón o šesti a více dílech, což je známkou toho, že si producenti naši zemi nevybírají jen pro její lokace, ale pro kompletní nabídku služeb, které Česká republika v oblasti audiovizuální výroby poskytuje. Potvrzuje to i skutečnost, že se sem následně vracejí,“ uvedla Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.
„Produkce zahraničních seriálů u nás v roce 2018 během téměř 500 natáčecích dnů utratily bezmála 3,2 miliardy korun. Na celkovém objemu zahraniční produkce v roce 2018 měla výroba seriálů podíl kolem 65 %,“ doplnila vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková.
1/2
Das Boot | Photo: Nick Konietzny / Bavaria Fiction GmbH, Sky
2/2
Lauren Cohan and Scott Foley in Whiskey Cavalier | Photo: Facebook @WhiskeyCavalierABC
Nechyběly ani zajímavé filmové projekty
Snímek Jojo Rabbit v České republice natáčel úspěšný novozélandský režisér Taika Waititi od května do července 2018 a hvězdnému hereckému ansámblu vévodila Scarlett Johansson. Film v německo-americké koprodukci pod křídly společnosti Fox Searchlight Pictures se u nás točil 40 natáčecích dnů. Štáb pracoval v barrandovských ateliérech, ale také například ve Středočeském a Ústeckém kraji na lokacích v Žatci, Úštěku, Dolních Beřkovicích nebo v bývalém cukrovaru Lenešice.
Své dosud největší a nejnáročnější natáčení má za sebou Liberec. Proběhlo v druhé polovině září a produkce blockbusteru Spider-Man: Far From Home při něm zabrala téměř na týden celé náměstí před radnicí. Místní filmová kancelář fungovala jako centrální koordinační bod v komunikaci mezi radnicí, jejími odbory, městskými institucemi a produkční společností. Velké natáčení zažila také Plzeň, a to hned zkraje roku 2018. Jednalo se o francouzský životopisný film Edmond o dramatikovi Edmondu Rostandovi a ústřední plzeňskou lokací bylo tamní divadlo.
Několik filmových projektů u nás jako každoročně točili i Skandinávci: natáčel se tu norský životopisný snímek Amundsen a také film Askeladden – I Soria Moria slott, pokračování fantasy podívané pro celou rodinu, jejíž první díl se u nás točil v roce 2016 a běžel i v české distribuci pod názvem Cesta za králem trolů. V koprodukci Dánska, Německa a České republiky se tady natáčely scény pro drama I Krig & Kærlighed zasazené do období 1. světové války, které si čerstvě odvezlo ocenění z filmového festivalu v americké Santa Barbaře.
„Mezi zahraničními projekty byly jako každoročně co do provenience nejpočetněji zastoupeny německé produkce, přičemž se ve většině případů jednalo o televizní tvorbu. Loni se u nás točilo čtrnáct zahraničních projektů, ve kterých Německo figurovalo jako producent nebo koproducent. Německé produkce u nás točily téměř 400 natáčecích dnů a utratily 960 milionů korun,“ vyčíslila Žipková z Czech Film Commission. Mezi německými projekty byly také dva celovečerní filmy mířící do kinodistribuce – snímek Als Hitler das rosa Kanninchen stahl a adaptace Hesseho románu Narziss und Goldmund.
Česká republika již dávno není jen destinací pro levné natáčení
„Čím dál častěji angažují zahraniční producenti naše filmaře do rozhodujících a vedoucích pozic v kreativních i technických profesích. Příkladem je již zmíněný seriál Haunted pro americký Netflix, kde byla režisérská role svěřena Čechovi Janu Pavlackému, což lze považovat za skvělý úspěch,“ řekla Pavlína Žipková.
Vynikající jméno mají tradičně i čeští filmoví architekti. Mezinárodního uznání v podobě filmových cen se v minulosti dočkali Ondřej Nekvasil a Martin Kurel. Nekvasil stál v posledních letech např. za production designem seriálu Knightfall nebo filmu Underworld: Krvavé války. Kurel byl v loňském roce mimo jiné art directorem norského filmu Amundsen, který měl také českou kostýmní výtvarnici Michaelu Horáčkovou Hořejší. „Jsme za tuto spolupráci rádi, Česká republika je mezi filmovými profesionály celosvětově známá jako místo s kvalifikovanými filmovými řemeslníky, ale my na tomto projektu využíváme i klíčové umělecké profese,“ uvedl norský producent snímku Amundsen Espen Horn. Uznání své činnosti se dočkal také architekt Ondřej Lipenský, který jako art director pracoval na natáčení filmu Jojo Rabbit a seriálu Carnival Row. „Také scénická práce a výprava jsou v České republice vynikající. Skutečně jedny z nejlepších, s jakými jsem se kdy setkal,“ pochválil českou výpravu režisér Jon Amiel, který v České republice natáčel čtyři epizody pro seriál Carnival Row.
Stále více se tak potvrzuje, jak důležitým aspektem pro rozvoj domácího filmového sektoru jsou produkční pobídky. I díky nim do ČR neustále proudí zahraniční filmové produkce a čeští filmaři se mají možnost kontinuálně vzdělávat a držet krok s nejnovějšími trendy v jakémkoli oboru audiovizuální výroby přes technické po umělecké profese. Tuto praxi pak používají při natáčení českých filmů a seriálů a zlepšují tak potenciál české národní kinematografie.
Bez ohledu na skutečnost, že výsledky existence filmových pobídek v ČR mají stále pozitivní výsledky, a to jak ve smyslu přílivu zahraničních investic, tak stále většího zapojení kreativních složek českého filmového průmyslu, může v blízkém horizontu tento rozvoj rychle klesat, nebude-li výše % filmové pobídky v brzké době zvýšena v kontextu trendu okolních států. Se svou pouze 20% pobídkou je ČR na jedné z posledních pozic v Evropě.
1/3
Filming Amundsen in Prague | Photo: Motion Blur Films/Film Kolektiv
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám web správně funguje, rychle najdete, co hledáte, a na ostatních webech vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamu na míru, dle toho, co vás zajímá. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.
Tyto cookies zajišťují, že web funguje správně a bezpečně.
Statistické a analytické cookies
Abychom věděli, co máme zlepšit
S vaším souhlasem můžeme používat nástroje třetích stran, například Google Analytics, které nám pomáhají sbírat zpětnou vazbu a zdokonalovat web. O své soukromí se bát nemusíte. Sledujeme anonymizované údaje: jak velká je návštěvnost stránek, průměrná doba návštěvy nebo to, na které části webu uživatelé klikají.
Typy cookies
_ga
Registruje jedinečné ID, které se používá k vytváření statistických údajů o tom, jak návštěvník webové stránky používá.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 369
Více o cookies
Cookies jsou malé datové soubory, které slouží pro váš příjemnější zážitek z používání našeho webu a dočasně se ukládají ve vašem prohlížeči.
Dle zákona můžeme bez vašeho souhlasu ukládat jen cookies, které jsou nezbytné pro správný provoz webu. Pro všechny ostatní druhy cookies potřebujeme vaše povolení.
Svůj souhlas a nastavení cookies můžete kdykoliv změnit nebo zrušit přes odkaz Nastavení cookies v patiččce webu.
Chaoyang is a bustling district located in the heart of Beijing, China. It is known for its modern
architecture, thriving business district, and vibrant nightlife. The area is home to many high-end
shopping malls, luxury hotels, and fine dining restaurants, as well as cultural landmarks such as the
China Red Sandalwood Museum and the Chaoyang Park. With its convenient location and easy access to
public transportation, Chaoyang is a popular destination for both tourists and business travelers alike.
If you're looking for a lively and cosmopolitan experience in China, Chaoyang is definitely worth a
visit.