8. března 2024

Alternativní text obrázku

České stopy v amerických filmech aneb Proč má Hollywood rád Česko

Architekt, krejčová, IT specialista, kovotepec, umělecký truhlář, sklář nebo výtvarnice kostýmů. Ale také cukrářka, elektrikář, tlumočnice, pilot, restaurátorka nebo kameník. Tato na první pohled nesourodá skupina vysoce specializovaných profesí má společného jmenovatele. Filmový průmysl. „Tyto a mnoho dalších oborů, ve kterých jsou Češi experty v globální konkurenci, fungují jako dodavatelé audiovizuálnímu průmyslu. Jsou jedním z důvodů, proč se k nám hollywoodští producenti rádi vracejí,“ říká ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. 

Obrázek 331253279_1149722189058697_5157326057481082630_n.jpg

@Carnival Row

Jestli se Česká republika může v zahraničí něčím pyšnit, pak je to především svým přínosem audiovizuálnímu průmyslu. Jsou to totiž čeští inovativní kreativci a umělecké profese, nejen tradiční filmové, které působí do tohoto kulturního a kreativního průmyslu dodavatelsky. Sama o sobě je audiovizuální výroba z ekonomického hlediska zásadní, a to kvůli finančnímu přínosu do místa natáčení, který může být značný. Tedy pokud mluvíme o výrobě zahraničního audiovizuálního díla na území, které se nalézá mimo stát hlavního producenta. Film není „jen“ zábavním nebo kulturním počinem, jde o významnou ekonomickou činnost, průmyslovou výrobu „bez továrny“ zaměstnávající velké množství lidí, malých a středních podniků poskytujících pestrou paletu nejen filmových služeb; jejich souhra vede k vytvoření audiovizuálního díla. Dle studie společnosti Olsberg-SPI činí průměrné útraty za nájem nefilmových profesí a odvětví, jakými jsou například stavebnictví, doprava, hotelnictví, gastronomie nebo textilní průmysl, až 67 % rozpočtu1.

Obrázek exr2_20220115_09089_r.jpg

Extraction II, photo Jasin Boland © Netflix

Přínos nejen ekonomický


Jak to funguje u nás? Zahraniční producent (například Walt Disney Studios, Universal Pictures, Warner Bros. Pictures nebo Netflix) si v České republice na realizaci audiovizuálního projektu najímá filmové i nefilmové služby a dodavatele, čímž zde utrácí své finanční prostředky. Nehledě na to, zda mluvíme o filmu, seriálu, reklamě nebo třeba hudebním videoklipu, jedná se o přínos na několika úrovních: v prvé řadě jsou utráceny finanční prostředky za filmové a kreativní profese a za nájem lokalit po celé České republice, čímž dochází k podpoře regionálních ekonomik. Najímáním našich filmařů a řemeslných či uměleckých profesí dochází ke zvyšování kvalifikací. Filmová výroba jakožto vysoce technická činnost přináší inovace a podporuje rozvoj nových technologií. V neposlední řadě dochází k propagaci dobrého jména České republiky, je podporován turismus – v případě divácké úspěšnosti audiovizuálního díla lidé rádi jezdí tam, kde se pohyboval jejich oblíbený hrdina. 
 
Česká republika patří mezi státy s vyspělou audiovizuální výrobou nejen v kontextu Evropy, ale celého západního kulturního okruhu. Profiluje se jako zdatný výrobce českých a koprodukčních děl, ale také jako významný servisní producent zahraničních filmů a seriálů, které ročně přinášejí do České republiky zahraniční kapitál v řádech miliard korun. Podle údajů Státního fondu kinematografie šlo o částku 9 miliard korun v roce 2019, v roce 2021 už téměř 12 miliard. V letech před rokem 2019 se jednalo o rozmezí 3–5 miliard korun ročně2. Odkud se vzal tento nárůst?

Obrázek 107_c-07495-valtický-zámek-malá.jpg

Chevalier, photo Larry Horricks, courtesy of Searchlight Pictures © 2023 20th Century Studios

Internet jako dominantní masmédium


Výroba filmů jakožto masového média doznala ve druhém desetiletí tohoto století značných změn v důsledku vzniku a prudkého rozvoje streamovacích platforem, které šíří své obsahy prostřednictvím internetových sítí. Internet je považován za nejvlivnější globalizační prostředek současnosti s počtem uživatelů 5,4 miliardy3. Na územích pokrytých internetem vzniká pro filmové producenty obrovské pole působnosti pro ještě masovější a globálnější způsob šíření audiovizuální produkce, než jaké znalo 20. století.

Změna v diváckých preferencích


Ruku v ruce s internetem jde změna diváckých zvyklostí. Jak řekl francouzský producent žijící v České republice Marc Jenny, „dříve se chodilo do kina a v každé rodině byla jedna televize; dnes má každý člen rodiny svou malou televizi v mobilním telefonu“. Vlivem rozvoje internetu došlo k doslovné nadřazenosti ve výrobě seriálů na úkor filmů a dále zde máme početný nárůst diváků.  Nejsilnější diváckou věkovou skupinou je tzv. generace Z, děti a mladí dospělí od 12 do 24 let přezdívaní jako globální občané nebo internetové děti4. Lidé narození od roku 1995 používají internet od dětství a na online streamovacích službách „visí“ denně. 

Obrázek foundation_209_s01047f-malá.jpg

Foundation II © Apple

Online vysílatelé tak produkují vlastní obsah ve snaze získat dalšího diváka nebo ho přetáhnout od konkurence. Žízeň po seriálové tvorbě navíc akcelerovala pandemie covidu 19, kdy lidé zavření ve svých domovech neměli snad jen s výjimkou četby jinou možnost kulturního vyžití než se oddávat čemukoli, co poskytoval internet. 

I proto je čím dál více používán pojem „audiovize“ namísto výrazu „kinematografie“. Kinematografie dříve logicky zahrnovala výrobu filmů určených pro promítání v kinech a natáčených na filmovou surovinu, ne na digitální formát. Současným trendům vhodněji odpovídá pojem „audiovize“, respektive „audiovizuální výroba“, která pojímá jak výrobu celovečerních filmů určených pro plátna kin, tak filmů a seriálů vyráběných rovnou pro vysílání prostřednictvím televizních a online streamovacích přenosů. Nutno podotknout, že v dnešní době se celovečerní filmy po premiéře v kinech přesouvají do online knihoven streamovacích a televizních společností takřka bez výjimky.

Obrázek woft_s1_ut_101_191001_thijan_00260_v1-malá.jpg

The Wheel of Time II © Amazon Studios, Sony Pictures Television

Hlavní nástroj státu na lákání zahraničních produkcí


Jak Helena Bezděk Fraňková říká v úvodu, Hollywood nás zkrátka a dobře má rád. Vedle prémiové kvality dodávaných služeb však hrají zásadní úlohu filmové pobídky, které tvoří určité procento z utracených peněz a které dostane producent zpět poté, co útratu na území České republiky prokáže. Bez pobídek nejsme konkurenceschopní, ať zde máme vysokou kvalitu služeb nebo ne. Pobídky dnes totiž nabízí 32 evropských států a naprostá většina z nich dokonce vyšší procentní sazbu než „našich“ 20 %. 

Pobízet zahraniční producenty, aby miliardové investice spojené s výrobou svých děl realizovali na území daného státu, je smyslem existence každého systému filmových pobídek. I pro českou ekonomiku je žádoucí, aby systém odpovídajícím způsobem reagoval na současný boom globálního audiovizuálního průmyslu a bezprecedentní poptávka po výrobě na území ČR byla maximálně využita.


Několik příkladů Hollywoodu u nás


„Česká republika má doslova fantastickou filmařskou základnu. Co se týče uměleckých rukodělných profesí, neexistuje žádné zadání, se kterým by si čeští filmaři neuměli poradit. Cokoli – doslova cokoli po nich chcete, pokaždé přijdou s geniálním řešením,“ řekl americký producent Gideon Amir, který u nás produkoval seriál Carnival Row pro Amazon Studios a Legendary Television s Orlando Bloomem v hlavní roli. S útratou blížící se 3 miliardám korun jde o jednu z nejvyšších investic. Amazon u nás také produkuje už třetí řadu fantasy série Kolo času s potenciálem realizovat zde všech 7 plánovaných sérií; jedná se o obdobně náročnou výpravu jako Carnival Row.  Mezi divácky vděčné akční projekty patří film Netflixu The Gray Man s Ryanem Göslingem, za jehož pouhých 17 dní natáčení američtí filmaři utratili 750 milionů korun, nebo Extraction II. stejného studia v režii Sama Hargravea s Chrisem Hemsworthem, který si pořídil české služby a zboží za 1,6 miliardy korun.  Dnes již legendární celovečerní film Králíček Jojo z roku 2019 (Fox Searchlight Pictures, dnes The Walt Disney Studios) se v České republice natáčel celý a režisér Taika Waititi si za něj odnesl Oskara za scénář. Studio NBC Universal u nás loni natočilo remake slavného hororu Nosferatu v režii Roberta Eggerse s Billem Skarsgardem, Willemem Defoe a Lily-Rose Depp. Oba projekty s útratou v řádech stovek mil. Kč. 

Obrázek tgm_su_20210716_06611rv2_thumbnail.jpeg

The Gray Man © Netflix / Stanislav Honzík

Do Prahy se z Irska po první sérii přestěhoval i seriál podle knih Isaaca Asimova Foundation produkovaný studiem Apple. České lokace také představovaly Francii konce 18. století v kostýmním dramatu Chevalier v produkci studia The Walt Disney Company, natočeném podle skutečného příběhu černošského houslisty a skladatele Josepha Bologne.

Letos byla Česká republika vybrána pro realizaci jedné z nejprestižnějších hollywoodských zakázek, seriálu BLADE RUNNER 2099.  Natáčení pokračování kultovních filmů Blade Runner a Blade Runner 2049 zajišťuje pro Alcon Entertainment a Amazon Studios česká společnost Film United, kterou vlastní producentka Veronika Lencová. Seriál je vyráběn produkcemi Alcon Television Group a Scott Free Productions.

Obrázek jojo_rabbit_jan_adler_czech_anglo_production_8.png

Jojo Rabbit © Jan Adler

České podniky a vývoz


Kreativita a zručnost Čechů nehraje prim jen v dílech natáčených v u nás. Kupříkladu výrobky českých sklářů se v uplynulých letech objevily hned v několika blockbusterech. „Spolupráce na filmu Barbie měla pro firmu obrovský PR efekt, který se projevil na prodejích především u nás, na českém e-shopu jsme zaznamenali nárůst o 70 %,“ řekl nám zakladatel sklárny Klimchi Lukáš Klimčák. Filmaři si na natáčení objednali 16 kusů růžových džbánů a sklenic z autorské řady Rosaline, jejichž design firma měla a stále má v nabídce, nešlo tedy o výrobu speciálně pro film. 

Přesně opačná byla v tomto ohledu spolupráce firmy Pačinek Glass, která vyrobila 64 křišťálových objektů dle návrhů filmového výtvarníka Johna Dextera do filmu Glass Onion s Danielem Craigem v hlavní roli. „90 % objektů byly masivní sochy, u některých jsme si pomohli foukáním. John Dexter přiletěl a byl tu s námi v dílně celý týden. Tahle spolupráce byla zázrak. Vše se povedlo napoprvé až na jediný kus. John Dexter odjížděl nadšený,“ svěřil se s prací pro filmaře majitel sklárny Jiří Pačinek.

Češi zabodovali také v akčním sci-fi spektáklu Christophera Nolana Tenet, ve které si „zahrála“ ochranná maska CM-6 vyráběná v Gumárnách Zubří. Firma ji úspěšně exportuje do Ameriky již řadu let.


1 OLSBERG – SPI, 2020 [online]. [cit. 2023-23-11]. 

2 Tisková zpráva SFKMG ze dne 29. 4. 2021: STÁTNÍ FOND KINEMATOGRAFIE, 2021 [online]. [cit. 2023-11-23]. Dostupné z: https://fondkinematografie.cz/objem-filmoveho-nataceni-se-letos-vrati-na-uroven-roku-2019.html

3 Údaj k červnu 2022 viz Internet World Stats https://www.internetworld1stats.com/stats.htm.

Studie SMPTE – Society of Motion Pictures and Television Engineers www.smpte.org.  

Článek byl uveřejněn v magazínu TradeNews.