České lokace jsou stále v hledáčku německých televizních produkcí. Podle ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové se letos jedná o 14 televizních filmů a seriálů s bezmála 400 natáčecími dny a útratou přes 850 milionů korun. „Německé televizní produkce jsou v těchto letech našimi nejvěrnějšími klienty a Německo jasně vede nad jinými zeměmi co do počtu zahraničních projektů, které se u nás točí. Letos jsou mezi nimi třeba kriminální příběhy zasazené přímo do Prahy, ale také vysokorozpočtový seriál mnichovské Bavaria Fiction Das Boot natáčený v mezinárodní koprodukci. Zahraniční tvůrci u nás nacházejí funkční filmové pobídky, kvalitní filmařské zázemí a lokace zejména pro produkci dobových snímků,“ uvádí Helena Bezděk Fraňková.

Nedávno Česká televize s úspěchem odvysílala trojdílný německý film Pod jedním nebem natáčený u nás a zasazený do rozděleného Berlína 70. let. „Vytvořit Berlín v Praze vlastně není moc těžké. Výhodou Prahy je, že tam najdete celé ulice a části města, které se tehdejšímu Berlínu hodně podobají, a přitom ještě nejsou zrekonstruované a plné moderních prvků,“ potvrdil fakt, že české lokace dobře fungují pro dobové příběhy, supervizor vizuálních efektů Denis Behnke.

Natáčení filmu v roce 2015 zajišťovala česká produkční společnost Mia Film, která se činí i letos. „S Němci v Česku točíme nebo nové natáčení připravujeme prakticky neustále – v letošním roce už jsme pro německé televize absolvovali přes 160 natáčecích dnů na sedmi projektech,“ uvádí producent Michal Pokorný ze společností Mia Film a Schiwago Film Praha. „V současné době pracujeme na dvou filmech do nové kriminální řady Der Prag-Krimi a v přípravách je natáčení druhé řady seriálu Charité o osudech stejnojmenné berlínské nemocnice,“ dodává Pokorný.


Krimi příběhy z Prahy na německých obrazovkách

Der Prag-Krimi bude pražskou odnoží úspěšné řady kriminálek z různých evropských měst, jako např. Der Zurich-Krimi nebo Der Tel Aviv-Krimi, které vysílá první veřejnoprávní kanál ARD. Protagonistou pražské řady je berlínský komisař Jan Koller, který do Prahy přijede vyšetřovat smrt svého kolegy. Koller je původem Čech a jako malý chlapec emigroval s matkou do Německa. Vedle vyšetřování, se kterým mu v Praze pomáhá česká policistka Klára, tak řeší i své osobní vazby na starou vlast.

Pro Krimi Praha se od 18. října natáčí hned dvě epizody a štáb pod režisérem Nicolaiem Rohdem v Praze stráví celkem 42 natáčecích dnů. „V České republice jsem ještě nikdy netočil, ale po dosavadních zkušenostech se určitě rád vrátím. Je znát, že se tu natáčí hodně mezinárodních produkcí, spolupráce s českými kolegy funguje výborně,“ pochvaluje si průběh natáčení režisér. Poslední klapka má padnout 21. prosince a produkce u nás utratí 37 milionů korun. Hlavní role ztvárňují populární němečtí herci Roeland Wiesnekker a Gabriela Maria Schmeide. Producenty filmu jsou Michal Pokorný a Martin Lehwald a tentokrát se jedná o produkci společnosti Schiwago Film Praha.

Mia Film v těchto týdnech připravuje natáčení druhé řady seriálu Charité – rovněž pro stanici ARD – o stejnojmenné berlínské nemocnici. 60 natáčecích dnů zde stráví štáb od 4. prosince 2017 do 9. března 2018 a utratí v České republice téměř 80 milionů korun. Natáčet se bude hlavně v Praze – například interiéry kliniky v klášteře sv. Gabriela na Smíchově a Psychiatrické nemocnici Bohnice. Pro exteriéry se výborně hodí porodnice U Apolináře, která byla coby Zemská porodnice postavena ve stejné době jako berlínská klinika Charité. První řada úspěšného šestidílného seriálu se natáčela na přelomu 2015 a 2016 v pražské Invalidovně a na dalších lokacích v ČR. Premiérový díl vidělo v Německu přes 8,3 milionů diváků, což bylo téměř 26 % všech diváků u televizních obrazovek – jednalo se o nejsledovanější seriálovou premiéru za posledních 20 let.


Umělecké profese jsou v České republice na skvělé úrovni

Dvoudílný thriller Walpurgisnacht (Noc čarodějnic), který se odehrává na konci 80. let minulého století v době Perestrojky, natáčí pro stanici ZDF společnost Wilma Film. První klapka padla 17. října 2017. Příběh začíná v roce 1988 v NDR smrtí západoněmecké turistky a z velké části je zasazený do pohoří Harz. Případ společně vyšetřují strážmistr východoněmecké policie a západoněmecká komisařka, jejich naprosto opačné vyšetřovací postupy a odlišné životní postoje na sebe samozřejmě narazí.

Natáčí se pod taktovkou známého režiséra Hanse Steinbichlera v Janově nad Nisou v Jizerských horách, v Kutné Hoře, Prachovských skalách a v okolí Prahy. Po České republice se bude štáb pohybovat do 22. prosince a utratí přes 62 milionů korun. Až na německé hlavní herce, režiséra a kameramana je štáb obsazen z českých filmových profesionálů, kostýmní výtvarnicí je Simona Rybáková, filmovou architektkou Adéla Háková, uměleckou maskérkou Linda Eisenhamerová a mistrem zvuku Robert Dufek. „Je to pro nás poprvé, kdy se němečtí producenti rozhodli obsadit téměř všechny hlavní umělecké profese z Česka a svědčí to o velké důvěře a skvělém jménu, které naši filmaři ve světě mají,“ říká producent Filip Hering z Wilma Film, další ze společností, které v České republice nejčastěji spolupracují s německými televizními produkcemi.

Od 28. listopadu pak ještě budeme v Praze točit scény do úspěšné kriminální řady Helen Dorn, kterou od roku 2014 vysílá ZDF. Zápletka nového kriminálního případu je zasazena na německé velvyslanectví v Praze v roce 1988, kde spousta občanů NDR žádala o azyl, a i celý další děj se odehrává v Praze, takže Praha tentokrát nebude představovat Berlín nebo jiné město, ale sama sebe,“ uvádí Hering. Natáčet se bude 15 dní za útratu kolem 20 milionů korun.

Podle Ludmily Claussové z Czech Film Commission se k nám němečtí filmaři vracejí z několika důvodů: „Česká republika nabízí filmové profesionály špičkové kvality srovnatelné s úrovní štábů z jiných filmařsky vyspělých zemí. Oplývá různorodostí lokací od středověkých po všechny epochy 20. století až dodnes, roli samozřejmě hraje také funkční systém filmových pobídek Státního fondu kinematografie. A k tomu se přidává i fakt, že jsme sousedící země a němečtí tvůrci to nemají daleko do svých domovů.“


Nejnákladnější německá produkce v ČR Das Boot je plná seriálových hvězd

To potvrzují i slova německého producenta Moritze Poltera z Bavaria Fiction, která stojí za největší produkcí německé provenience u nás od zavedení pobídek (2010), osmidílným seriálem Das Boot, jehož natáčení běží už od konce srpna 2017. „Ze 104 natáčecích dnů jsme cca 15 týdnů v Praze, kde točíme interiéry ponorky a scény francouzského povstání proti okupantům. Při rozhodování, kam umístit jádro naší produkce, sehrály vedle profesionality českých kolegů roli také motivy, pro které jsme u vás našli vhodné lokace. A samozřejmě i filmové pobídky, klíčový faktor při sestavování finančního plánu,“ vysvětluje Moritz Polter a poukazuje i na své pozitivní zkušenosti při natáčení kriminálního seriálu Crossing Lines (Bez hranic) v Česku před několika lety.

Příběh seriálu začíná v roce 1942 a je inspirovaný filmem Das Boot (Ponorka) Wolfganga Petersena z roku 1981 a stejnojmenným románem Lothara-Günthera Buchheima (1973), na jejichž děj volně navazuje. Zhruba půl roku po událostech, jimiž končí Petersenův film, se ponorková válka zintenzivňuje a ponorka U612 vyráží s novou posádkou opět do boje. Vedlejší dějová linka je rozvíjena na souši ve francouzském La Rochelle a v jejím centru stojí odboj a rodící se povstání proti německým okupantům. Režisérem seriálové Ponorky je rakouský rodák Andreas Prochaska.

Das Boot vzniká v koprodukci mnichovské Bavaria Fiction, Sky Germany a Sonar Entertainment, který zároveň zajišťuje světovou distribuci. Natáčení v ČR zajišťuje společnost Stillking Films. V ateliérech na Barrandově vyrostly dekorace všech interiérů ponorky a produkce v Česku utratí 360 milionů korun z celkového rozpočtu 25 milionů eur. Točit se bude až do února 2018, kromě českých lokací také ve Francii, Německu a na Maltě.

Mezi herci je řada známých tváří, například Tom Wlaschiha (Game of Thrones), Vincent Kartheiser (Mad Men), Lizzy Caplan (Masters of Sex), August Wittgenstein (The Crown), Rainer Bock (Inglourious Basterds) nebo Rick Okon (Tatort). Premiéra seriálu Das Boot je naplánována na konec roku 2018 v rámci evropské satelitní sítě Sky, a to v Německu, Rakousku, Itálii, Velké Británii a Irsku. Nicméně dle zájmu, který zaznamenává Sonar Entertainment zajišťující celosvětově obchodování se seriálem, lze očekávat, že ho uvidí diváci po celém světě.