Praha, 24. srpna 2020

V České republice padla minulý týden poslední klapka finančně nejpřínosnější zahraniční produkce od zavedení filmových pobídek. Neo-viktoriánský fantasy seriál Carnival Row v hlavních rolích s Orlando Bloomem a Carou Delevingne, společný počin amerických společností Amazon Studios a Legendary Television, dotočil v Praze druhou řadu, jejíž natáčení bylo přerušeno na počátku března kvůli šíření nemoci Covid-19. Koronavirus zasáhl ve chvíli, kdy zbývalo dotočit pouhých 10 dní z celkových 121.

Carnival Row – řada 1 | Legendary Television & Amazon Studios


Celkové uznatelné náklady na natáčení druhé řady v České republice jsou rozpočtovány na 1,4 miliardy korun, po přičtení již vyúčtovaných nákladů první řady se dostáváme na částku téměř 3,1 miliardy korun české útraty. Celková pobídka za obě řady tak bude činit celkem kolem 540 milionů korun.

„3,1 miliardy korun činí rekordní částku, kterou kdy zahraniční filmaři v České republice utratili. Je potřeba si uvědomit, že jde o přímou finanční injekci české ekonomice, z níž více než 60 % jde nefilmovým malým a středním podnikům, a to nejen v oblasti stavebnictví, realit, pohostinství a cateringu, cestovního ruchu a dopravy, ale i zdravotnictví, energetiky, módního a kosmetického průmyslu, finančních a právních služeb a podobně. Často se jedná o regionální dodavatele, nejen pražské,“ zdůrazňuje ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

„Výroba audiovizuálních děl realizovaná pro zahraniční produkce na území ČR má jednoznačně pozitivní přínos pro českou ekonomiku, audiovizuální výroba patří mezi největší kreativní průmysly. Maximalizace dodávek zboží a služeb ze strany tuzemských OSVČ a malých a středních podniků, tedy zaměstnanosti, za zahraniční kapitál, je aktuálně více žádoucí než kdy jindy. Tato výroba má rovněž nezpochybnitelný význam kulturní a propagační,“ říká ministr kultury Lubomír Zaorálek s ohledem na restart ekonomiky v souvislosti s koronavirem.

Druhá řada seriálu se začala točit 11. listopadu 2019, v plánu bylo strávit na lokacích a v ateliérech 121 natáčecích dní. Kromě Prahy a Studia Barrandov se točilo v Liberci, Doksanech a na zámku Sychrov, v Nelahozevsi, Toušni a Libochovicích. „Na natáčení pracovalo kolem 900 lidí, z nichž pouze 10 % tvořil zahraniční štáb. Jen řemeslníků bylo zaměstnáno kolem 400 na stavbě náročných dekorací, které vyrostly v barrandovských ateliérech. První i druhá řada strávily na českých lokacích 3 roky, s přípravami se totiž začalo už v roce 2017, celkový počet natáčecích dní se vyšplhal na 229,“ doplňuje vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková.

Zahraniční štáb si tuzemské dodavatele nemohl vynachválit. Česká republika je známa kvalitou uměleckých řemeslných profesí, což potvrzuje showrunner druhé série Erik Oleson: „Řemeslná zručnost Čechů je prvotřídní, z nejlepších, kterou jsem zažil za svých více než 30 let práce u filmu. Gigantické dekorace pro Carnival Row jsou dovedené do tak pečlivých detailů, až byste neřekli, že jste na filmovém place. Můžete se procházet ulicemi a chodit po cestičkách, vcházet přímo do budov, které jsou samy o sobě funkční. Stavby dekorací, které by byly jinde až prohibičně drahé, Češi realizují za rozumnou cenu a navíc s úsměvem. Tady se zahraniční producent musí štípnout, aby uvěřil, že je to vůbec možné.“

Režie se jako obvykle u seriálů ujalo více osobností, v tomto případě Andy Goddard, Thor Freudenthal, Julian Holmes and Wendey Stanzler. Děj seriálu se odehrává ve fiktivním neo-viktoriánském fantasy městě, kde po boku lidí žijí mýtické bytosti, které byly nuceny uprchnout ze své válkou zmítané země. Mezi zvyšující se populací uprchlíků a místními vrůstá napětí, mají zakázáno svobodně žít, milovat i létat. Příběh první řady zachycuje vyšetřování série vražd, které městu nedají spát a obírají jej o poslední známky vrtkavého míru. V hlavních rolích se i ve druhé sérii objeví Orlando Bloom (Piráti z Karibiku) a Cara Delevingne (Sebevražedný oddíl).

První řada seriálu byla právě nominována hned na 3 televizní ocenění Emmy za nejlepší kostýmy, původní titulní hudbu a design úvodních titulků.

 

Prvenství České republiky

Česká filmová komise spolu se svou mateřskou institucí Státním fondem kinematografie, s Asociací producentů v audiovizi a Evropským institutem bezpečnosti filmových projektů začala pracovat na možnostech znovunastartování audiovizuální výroby okamžitě po vyhlášení nouzového stavu 12. března. Výsledkem jejich snažení bylo první samoregulační opatření na evropském kontinentu, které vedlo k restartu audiovizuální výroby již 7. května a Česká republika se tak stala první zemí ve střední Evropě, která se otevřela filmařům.

Navzdory dosud proměnlivým podmínkám různých zemí pro přeshraniční transport osob, Státní fond kinematografie vychází zahraničním filmařům vstříc a ve spolupráci s Ministerstvem kultury vydává dokumentaci, s níž mohou přicestovat i ze zemí více zasažených koronavirem. Před nástupem do transportu je doporučeno prokázat negativní test a nechat se otestovat znovu ihned po příletu do České republiky, do výsledku testu zůstávají zahraniční členové štábu v karanténě. Výsledek testu je v současné době k dispozici během 2 až 6 hodin po odebrání vzorku. Doba trvání karantény je tak v řádu několika hodin, maximálně do druhého dne od vstupu na území republiky. Oba producenti Amazon Studios a Legendary Television spolu s českou servisní společností Stillking Films se pak pro natáčení Carnival Row pojistily dalšími předběžnými opatřeními a protokoly, které například zahrnovaly testování herců a štábu několikrát týdně.

S více než dvěma stovkami natáčecích dnů za obě řady se Carnival Row stává dosud nejdelším a nejnáročnějším dílem, které se tím nesmazatelně zapisuje do historie audiovizuální výroby v České republice. Ačkoliv relokace na takto dlouhá natáčení nebývá pro zahraniční hvězdy snadná, Prahu si pochvalují kvůli bezpečnosti a pestrým možnostem trávení volného času včetně bohatých možností sportovního a kulturního vyžití třeba v podobě koncertních a divadelních představení a vysokého standardu restauračních a hotelových služeb. Orlando Bloom zveřejnil na svém instagramovém účtu videozdravici už na konci natáčení první řady, ve které svůj vztah k naší zemi vyjádřil stručně: „I love Prague! I love Czechs!“ „Pro pozitivní PR naší země mají takováto sdělení skvělý účinek,“ nechal se slyšet i nový generální konzul v Los Angeles Jaroslav Olša, jr.

Česká audiovizuální výroba se rozběhla prakticky okamžitě po oznámení restartu 7. května a nedlouho po ní i přípravy dalších pozastavených projektů, například nákladného seriálu Wheel of Time (Amazon Studios), The Falcon and The Winter Soldier (Marvel Studios), třetích řad seriálů Haunted (Netflix) a Das Boot (Bavaria Fiction), celovečerních filmů Transatlantic 473 (Netflix) a nákladné evropské koprodukce Margrete – Queen of The North nebo rodinného filmu Hui Buh (Constantin Film) či pokračování Zurich Krimi (ARD). Tři naposled zmíněné už jsou dokonce dotočené.