330 dní, tisícovky lidí a 2,7 miliardy korun. Zajímavé údaje, z nichž první uvádí natáčecí dny, druhý počet lidí, kterým dali zahraniční filmaři práci, a poslední výši v České republice utracených peněz. Všechny se pak týkají letošního natáčení tří zahraničních televizních seriálů.

Do finále jde právě v České republice výroba dvou výpravných historických televizních seriálů, které brázdí české lokace a ateliéry již pátým měsícem. Prvním z nich je projekt kanálu History Channel Knightfall, druhým spolupráce mezi Sky a Amazon Studios Britannia. Jejich natáčení u nás skončí v prosinci. Ještě o dva měsíce déle se bude točit příběh Alberta Einsteina pro sérii Genius televize National Geographics. Všechny tři seriály mají po 10 dílech a jedná se o jejich první řady.

Z natáčení seriálu Britannia - režisér Christoph Schrewe (sedící) a (nalevo od něj) kameraman Jean-Philippe Gossart | Foto: Sky/Amazon, autor: Stanislav Honzik

Na natáčení jednoho z nich jsme se byli podívat v lesích nedaleko Českého Brodu, kde na kilometru čtverečním vyrostla keltská vesnička Lockerly. Hustá mlha, která toho dne zahalila Prahu a okolí, však filmařům nestačila. Specialisté na speciální efekty pokryli umělým oparem velkou část dekorace, ve které se odehrává část děje seriálu Britannia. Na říčce Šembeře u Doubravčic filmaři postavili několik chýší a dokonce i 2,5 metru vysoké mlýnské kolo.

Příběh seriálu je zasazen do roku 43 našeho letopočtu. Do období, kdy se římská armáda vrátila na britský poloostrov, aby konečně rozdrtila střed keltské říše Britannia. Mystické zemi tehdy vládli divoké bojovnice a druidové, kteří dokázali vyvolávat mocnosti podsvětí. Ty jim pomáhají v boji proti Římanům, kteří se do říše vracejí sice odhodlaní, ale zároveň vyděšení předchozí válečnou zkušeností.


Natáčení devátého a desátého dílu, jehož zázemí jsme navštívili, režíruje Christoph Schrewe, za kamerou je Jean-Philippe Gossart. Celá série se točí od 27. června do 17. prosince. Ze 126 natáčecích dnů se pouze devět odehrálo ve Walesu, zbytek v České republice, kde produkce utratí bezmála jednu miliardu korun.

Producent Rick McCallum má s českými filmaři dobré zkušenosti, a proto je počet cizinců ve štábu malý – 18 osob. Všichni ostatní jsou najímáni u nás, k čemuž McCallum dodává: „Předpokládáme, že první série bude úspěšná a že se do Čech za rok vrátíme. Určitě budeme obsazovat méně pozic zahraničními filmaři, předpokládám, že osmi, maximálně devíti. Češi už všechno umějí, tak proč nosit dříví do lesa?“

Britannia odebírá služby od 120 českých firem, z nichž vyloženě filmových je pouze dvacet: „Jen kostýmů, které jsme potřebovali ušít, je 1500. A nezaměstnaly nás pouze výrobou, je třeba se o ně starat, čistit je po dobu celého natáčení i po něm.“

Výkonnou produkci celého natáčení má na starosti česká společnost Film United. Práci při něm našlo na tisíc lidí, jak v úzkém filmovém štábu, tak i na straně dodavatelů a řemeslníků před samotným natáčením i během něj. Dalších 6500 místních si zahrálo v komparsu. Bylo postaveno deset rozsáhlých dekorací a několik menších, každá z nich se stavěla 6 až 12 týdnů. Ačkoliv štáb tráví většinu času na lokacích, některé interiéry stojí v barrandovských ateliérech a v prostorách Prague Studios.


Česká republika je jedním z nejkrásnějších míst na světě.

Seriál se točí na více než dvaceti lokacích, většina z nich je mimo Prahu, mezi nimi například Hrubá Skála, Prachovské skály, lomy Alkazar u Berouna a Velká Amerika u Prahy, scény na loukách štáb točí ve Staré Huti, v Týřovicích a na Mořince. „Máte tu krásné a různorodé lokace, krajinu nenarušenou civilizací. V obecném povědomí zahraničních filmařů je jen Praha a to je škoda.  Skutečně mohu říct, že Česká republika je jedním z nejkrásnějších míst na světě,“ říká producentka Anne Thomopoulos, která u nás již produkovala seriál Borgia. „A jednou z nejbezpečnějších zemí na planetě vůbec,“ přikyvuje Rick McCallum.

Mluvíme-li o bezpečí, je dobré zmínit, že kaskadérský tým má na povel Jan Petřina, koordinátor kaskadérů s dvaatřicetiletou zkušeností. Způsobem vyprávění se Britannia připojí k dalším seriálům, které se snaží přiblížit historii moderní formou za použití současného jazyka, hudby, ale i dynamiky, která se projevuje též na kaskadérských kouscích: „Právě tomuhle odpovídá i choreografie jednotlivých scén, pro které jsem hledal inspiraci v současnosti a našel ji mimo jiné v dnes moderním street parkurovém skákání,“ říká Petřina.

Rick McCallum chválí mimo Jana Petřiny celý český štáb: „Dnes už není zvláštností, že čeští filmaři jsou kvalitou a profesionalitou na stejné úrovni jako v Los Angeles nebo v Londýně. A přitom nejde jen o práci na place, Češi vymýšlejí i technologické zlepšováky, které nacházejí uplatnění ve filmové výrobě po celém světě. Jedním takovým je například geniální systém videoasistence Qtake, který používá při natáčení svých filmů i Steven Spielberg.“