Titul Film Friendly určený regionálním subjektům, které jsou nejvstřícnější k filmařům a zároveň filmovou produkci využívají pro marketing destinace, putuje za rok 2015 do Karlovarského kraje. Tamější filmová kancelář funguje od roku 2013 a je součástí oddělení cestovního ruchu na krajském úřadu. Filmařům poskytuje asistenci při natáčení v regionu a zároveň s audiovizuálními projekty pracuje i v oblasti marketingu kraje jako turistické destinace.

Vyhlášení a předání ocenění Film Friendly 2015 proběhlo v rámci závěrečného slavnostního večera 29. ročníku festivalu Finále Plzeň.

Natáčení filmu "Schmitke" v Karlovarském kraji. Foto: Tomáš Vach

Výroční ocenění Film Friendly je od roku 2014 společnou iniciativou Asociace producentů v audiovizi, filmové kanceláře Czech Film Commission a agentury CzechTourism. Porota složená ze zástupců všech tří organizací hodnotila přihlášené subjekty ve dvou rovinách: spolupráce s filmaři před i během natáčení a následné využití filmů natočených v regionu ve svých marketingových aktivitách.

Cenu za filmovou kancelář Karlovarského kraje převzal hejtman Martin Havel: „Toto ocenění je pro nás motivací k ještě aktivnějšímu přístupu v oblasti spolupráce s filmaři a producenty. Chceme filmovou kancelář ukotvit ve struktuře právě vznikající Destinační agentury Karlovarského kraje a věnovat jí dostatečný prostor. Chápeme přínosy filmové produkce a budeme se proto i nadále snažit intenzivně využívat všechny dostupné prostředky pro součinnost s filmaři a představit veškeré atributy, které z Karlovarského kraje dělají dokonalou filmovou destinaci.“


Filmová kancelář Karlovarského kraje má za sebou úspěšnou spolupráci s řadou dokumentaristických a filmových štábů nejen z ČR, ale také například z Ruska, Skandinávie a Asie. Kancelář umí filmařům doporučit vhodné lokace, zprostředkovat a předjednat potřebné kontakty od místních úřadů, policie, hasičů až třeba po Agenturu ochrany přírody a krajiny. Pro marketing destinace pak v minulém roce využívala například film Schmitke, který se na Krušnohorsku odehrává a natáčel se tam, a v loňském roce byl distribuován v kinech a uváděn na řadě festivalů.

V druhé polovině roku 2015 asistovala kancelář při několikaměsíčním natáčení seriálu České televize. „Po téměř roční spolupráci s filmovou kanceláří Karlovarského kraje, která předčila všechna naše očekávání, se natáčení seriálu Rapl blíží ke konci. Zásluhy filmové kanceláře na projektu jsou obrovské a mnohonásobně převyšují roli asistence. Seriál Rapl by bez Vás nebyl, v každém dílu je Vaše stopa. Děkujeme!“ uvádí na adresu nositele titulu Film Friendly 2015 kreativní producent České televize Josef Viewegh.


Z přihlášených subjektů zaujalo organizátory soutěže vedle vítězného Karlovarského kraje také město Liberec či Filmová kancelář Jeseníky, která ocenění Film Friendly získala v loňském roce. Liberci, jmenovitě Pavlíně Kuchtové, udělila porota zvláštní uznání za efektivitu a rychlost, se kterou v rámci magistrátu vybudovala funkční kontaktní místo pro filmaře. „Liberecká filmová kancelář začala pod městem fungovat až v létě 2015, ale stihla se zapojit do natáčení hned několika velkých projektů, mimo jiné čínského seriálu Last Visa nebo pilotního dílu pro seriál Spark americké stanice ABC. Lokační manažeři si vstřícnost a spolupráci v Liberci nemohou vynachválit“, říká Nela Cajthamlová za Czech Film Commission.

„V pomyslném užším výběru tří finalistů byl i loňský vítěz Filmová kancelář Jeseníky v čele s Lenkou Dusovou, která byla i v loňském roce velmi aktivní v komunikaci s filmaři a navíc se jí podařilo iniciovat grant pro audiovizuální produkci na úrovni Olomouckého kraje“, hodnotí pozitivně výkon dalšího z finalistů soutěže generální ředitela agentury CzechTourism Monika Palatková.

Ředitelka Asociace producentů v audiovizi Kateřina Weissová doplňuje: „Vedení stále více měst a regionů, historických památek a dalších zajímavých objektů si v poslední době uvědomuje potenciál využití spolupráce s filmaři. Zvyšuje se nabídka regionálních filmových grantů pro filmaře, vznikají speciální webové stránky či aplikace pro filmové fanoušky. Zvažujeme proto, že v příštím roce soutěž rozšíříme i o další kategorie.“


Cílem soutěže je rozšířit povědomí o přínosech audiovizuální produkce a povzbudit regiony v aktivnějším přístupu k filmovým produkcím a v jejich následném využití pro marketing své destinace. Více informací o soutěži naleznete na: www.filmfriendly.cz