České a moravské regiony čím dál více žijí filmem a v posledních letech těží z aktivní spolupráce s filmaři. Ta jim přináší jak peníze a pracovní příležitosti, tak i různorodé možnosti pro propagaci místních lokalit.

Již několik let se o to přičiňují regionální filmové kanceláře, které vznikly z iniciativy Czech Film Commission a fungují nyní v 11 místech České republiky. Pro filmaře jsou cenným zdrojem informací, staví přitom na dobré znalosti místního prostředí a kvalitní síti dlouhodobě budovaných kontaktů.

„Karlovarský filmový festival je skvělým místem k tomu, abychom upozornili na regionální filmové kanceláře a jejich práci. Po celé České republice usnadňují filmařům natáčení, otevírají jim dveře na úřady, pomáhají nacházet zajímavé a nové lokace. V rámci industry akcí festivalu jsme je představili v pondělí 2. července,“ uvedla Pavlína Žipková, vedoucí národní filmové kanceláře Czech Film Commission, která je oddělením Státního fondu kinematografie. Ve spolupráci s Filmovou kanceláří Karlovarského kraje a KVIFF navíc film commission nabízí zahraničním návštěvníkům festivalu z řad producentů, režisérů a scénáristů několik location tour, při kterých navštíví potenciální filmové lokace v kraji.


Nově Plzeň a nejvíce Film Friendly Ústecký kraj

Nejnovějším přírůstkem do rodiny filmových regionů se letos stal Plzeňský kraj. Regionální filmová kancelář Plzeňského kraje se oficiálně představila v dubnu v rámci filmového festivalu Finále Plzeň. Na stejném místě byla také dekorována nejúspěšnější filmová kancelář uplynulého roku. Nejvíce u filmařů bodovala a titul Film Friendly 2017 získala Filmová kancelář Ústeckého kraje (FKÚK).

Dobrá nálada, osobní přístup ke každému projektu, vstřícné a přímočaré jednání – to je ústecký recept na úspěch. FKÚK mimoto staví na silné síti místních partnerů sahající od měst a obcí až po dodavatele a firmy a není divu, že filmaři opakovaně a rádi její asistenci vyhledávají. I letos je Ústeckém kraji rušno a filmovou kancelář zaměstnává mimo jiné natáčení druhé řady úspěšného seriálu České televize Rapl. Z Karlovarského kraje, kde se točila většina první série, se děj i lokace přesunuly do Ústí nad Labem a okolí, kde se natáčí od února až do září 2018.


Morava žije filmem

Že se filmařům vyplatí natáčet v regionech, dokládá i Morava, kde se Jihomoravský a Zlínský kraj jako jedny z prvních v České republice rozhodly podporovat audiovizuální tvorbu. Brno a jeho filmová kancelář spolu s krajem založily Jihomoravský filmový nadační fond (JFNF), který otevřel na konci dubna svou první výzvu. Na podporu hraných, animovaných, dokumentárních filmů a seriálů v ní JFNF rozdělí celkem 8,5 milionů korun, o které se uchází 35 žadatelů.

Audiovizuální tvorbu podporují také ve Zlínském kraji, kde je prvním kontaktem pro filmaře Zlín Film Office. V rámci loni vyhlášeného krajského dotačního programu na podporu audiovizuální tvorby získalo dotace v celkovém objemu 10 milionů korun pět celovečerních snímků a dětský seriál. Vedle toho zřídilo Statutární město Zlín filmový fond na podporu scénářů, které mají vazbu na historii nebo současnost Zlína či osobnost spjatou s městem. Do první výzvy bylo letos přihlášeno 21 scénářů, mezi osm z nich fond rozdělil 900 tisíc korun – jedná se o tři hrané a tři dokumentární filmy, hraný televizní seriál a animovanou sérii.

„Více než rok navíc ve Zlínském kraji funguje unikátní projekt filmových obcí. Značku Filmová obec, mohou získat obce a města, která jsou ochotna aktivněji spolupracovat s filmovými štáby a poskytovat jim výhodnější podmínky pro natáčení. Projekt odstartoval před rokem a filmaři si dnes mohou vybrat již mezi 18 filmovými obcemi,“ doplňuje Pavlína Žipková z Czech Film Commission.


Nejen natáčením živa je film office

„I v ostatních regionech ČR mají filmové kanceláře napilno. Ne vždy se však jejich práce musí točit jen kolem aktuálních produkcí. Často fungují jako centrální filmové místo regionu i směrem k místním. Snaží se jim vysvětlit specifika audiovizuální produkce, zapojit je do dění,“ vysvětluje Žipková.

Tak propaguje například Liberec Film Office práci filmařů i tu svou prostřednictvím komentovaných prohlídek liberecké radnice po stopách filmařů, které se konají jedenkrát do měsíce a těší se u místních velké oblibě. Zapojila se také do česko-polského projektu Komedie bez hranic, jehož součástí bylo promítání českých a polských filmů a diskuze nad nimi. Na Vysočině zase chystají výstavu spojenou s natáčením pohádky Čertí brko režiséra Marka Najbrta, které probíhalo loni v létě mimo jiné na hradě v Ledči na Sázavou. Filmaři zapůjčí pro výstavu filmové kostýmy a čerty do kin vypustí 29. 11. 2018.

Předpremiérovou tour si užila Jeseníky Film Office. Historické dokudrama Poslední útěk Jeronýma Pražského se v regionu točilo na podzim 2017 za finanční podpory města Olomouc a Olomouckého kraje a v dubnu 2018 se konaly v Olomouci a Zábřehu předpremiéry. Česká televize snímek odvysílala na konci května. Že jsou předpremiéry dobrou příležitostí, jak poděkovat místním za vstřícnost a spolupráci poskytnutou během natáčení, vědí i v Ústeckém kraji. Česká televize ve spolupráci s FKÚK a za účasti řady tvůrců promítala v Mostu koncem června dva úvodní díly stejnojmenného seriálu a sklidila za ně od místních bouřlivý aplaus. Seriál se v Mostu točil mezi srpnem a listopadem 2017 a FKÚK byla s produkcí ve spojení už od příprav natáčení.


Palma z Cannes i díky spolupráci s filmovými kancelářemi?

Práce filmových kanceláří byla tématem také na filmovém festivalu v Cannes. Asociace filmových kanceláří EUFCN, jejíž členem je i Czech Film Commission, pozvala producenty soutěžních snímků, aby promluvili o své spolupráci s filmovými kancelářemi.

„Polská producentka Ewa Puszczynska představila svou zkušenost z příprav a natáčení snímku Zimna Wojna (Studená válka). S režisérem Pawlem Pawlikowskim pracovala na filmu hned s třemi polskými regionálními filmovými kancelářemi a finančně byl film podpořen ze čtyř místních filmových fondů. V Cannes snímek uspěl a získal cenu za nejlepší režii,“ uvádí Pavlína Žipková. „Puszczynska vidí význam filmových kanceláří nejen v tom, že otevírají dveře na úřady a lokace, ale že jejich podpora je jakýmsi oficiálním razítkem, garancí i pro ostatní subjekty, aby dané produkci důvěřovaly a poskytly jí součinnost. Těší nás, že se i v České republice daří posilovat pozici filmových kanceláří a že se staly přirozenou součástí domácího audiovizuálních prostředí,“ uzavírá Žipková.