Rozšířit povědomí o přínosech audiovizuální produkce, povzbudit  regiony při jejich spolupráci s filmovými štáby a vysvětlit jim přínosy natáčení při propagaci směrem k turistům – to si klade za cíl soutěž o Film Friendly region či místo roku.

Každoroční oceňování nejaktivnějších regionů, měst, obcí, památek či jiných subjektů připravují společně Asociace producentů v audiovizi, filmová kancelář Czech Film Commission a agentura CzechTourism.

Výsledky prvního ročníku soutěže budou vyhlášeny během závěrečného večera filmového festivalu Finále Plzeň 2. května 2015. Cílem soutěže je upozornit na možnosti spolupráce regionů s filmaři a z toho plynoucí výhody.

Ocenění přiláká do vítězného regionu více filmařských aktivit, které s sebou přinesou finanční prostředky a prostřednictvím filmové a televizní produkce posílí i místní cestovní ruch.

„Je důležité ukázat, že existují způsoby, jak svůj region aktivně propagovat jako atraktivní místo pro filmové produkce. K tomu je potřeba mít dobré povědomí o tom, co může daný region filmařům nabídnout, ale také vědět, jak nabídku komunikovat. Právě v komunikaci se ukazují největší nedostatky,“ uvedla Ludmila Claussová, vedoucí Czech Film Commission. Ocenění Film Friendly má podle ní poukázat na ty regiony, kterým se komunikace s filmaři daří nejlépe. „Věříme také, že ocenění přiláká do vítězného regionu více filmařských aktivit, které s sebou přinesou finanční prostředky a prostřednictvím filmové a televizní produkce posílí i místní cestovní ruch,“ dodala Claussová.

„Funkční regionální filmové kanceláře jsou pro producenta velice přínosné. Pomáhají nám se rychle zorientovat v místním prostředí a jsou zdrojem důležitých informací a kontaktů. V ideálním případě mohou pomoci nalézt i nějaké regionální zdroje financování. Já osobně mám velice pozitivní zkušenost s touto formou spolupráce z natáčení filmu Díra u Hanušovic,“ uvedl producent Ondřej Zima, člen Asociace producentů v audiovizi.

Důležitým hodnotícím kritériem bude schopnost regionu ukázat se jako „film friendly“ i potenciálním návštěvníkům a zužitkovat film ve svůj prospěch během i po natáčení. Spoluhodnotit aktivitu účastníků s ohledem na destinační marketing bude agentura CzechTourism. „Filmová turistika vytváří neotřelou motivaci pro cestování. Putovat po stopách filmových hrdinů místy, která znáte ze stříbrného plátna, má pro řadu lidí zvláštní kouzlo. Místa, kde vznikly oblíbené filmy, se ale nestávají cílem filmových turistů sama od sebe, proto je potřeba aktivního zapojení v regionech,“ objasňuje Jiří Dužár, hlavní projektový manažer agentury CzechTourism pro filmový turismus.

„Česku sice chybí výrazné mezinárodní filmové hity, ale to neznamená, že by u nás nevznikaly úspěšné snímky s marketingovým potenciálem. Být film friendly totiž znamená i schopnost prodat informaci, že se na českých památkách UNESCO, hradech i zámcích natáčelo tolik známých filmů počínaje oscarovými snímky Amadeus, Edith Piaf až po akční trháky Casino Royale a Mission Impossible,“ dodává Dužár z agentury CzechTourism.

Zájemci o zařazení do soutěže se mohou hlásit do 14. dubna 2015. Vyhlášení ceny se uskuteční 2. května 2015 v Plzni, Evropském hlavním  městě kultury.