2. května 2019

Alternativní text obrázku
Czech Film Commission navštívila natáčení norského seriálu Atlantic Crossing. Jeho štáb brázdí lokace České republiky již od 3. prosince 2018 a v plánu je tu celkem 91 natáčecích dnů. Jde o dosud nejnákladnější skandinávskou televizní produkci, na které se vedle norské produkční společnosti Cinenord podílejí všechny skandinávské veřejnoprávní stanice.
Obrázek atlantic_crossing_nrk_cinenord_photo_julie_vrabelova_1.jpg
„Štáb jsme zastihli v bývalé pražské továrně Pragovka, která navenek žije běžným životem moderní doby, část jeho interiéru se však vrátila do období 2. světové války. Do historického universa, kde německá vojska okupují většinu Evropy, Anglie se spojenci jsou jako na jehlách a odboj Norska se uchýlil na území Skotska. Právě díky profesionální práci českých filmových rekvizitářů vznikla na této pražské lokaci bývalá norská vojenská základna a také interiéry britského rádia BBC v Londýně,“ uvádí vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková. Hrdinka 8dílného seriálu, norská královská princezna Martha odcestuje se svými dětmi do Ameriky, zatímco její manžel zůstává v okupované Evropě. Po zdolání Atlantického oceánu se nejprve dostává do Bílého domu, kde se postupně sbližuje s prezidentem Spojených států Franklinem D. Roosveltem. Je nebojácná, svérázná a odhodlaná změnit svět, úspěšně začíná předurčovat osud nejen svůj, ale i celého světa ve 20. století. „Doposud všichni slyšíme jen příběhy slavných vojáků, generálů a politiků – mužů, kteří se zasloužili o mír a konec druhé světové války. Existují však i silné ženy, které v našich dějinách sehrály podstatnou roli. Na zmínku o dramatické cestě královské princezny Marthy jsem narazil v novinovém článku a hned mne zaujal,“ představuje svoji prvotní motivaci norský režisér projektu Alexandr Eik a hned dodává, že scénáři předcházelo sedm let rešerší.

Proč se tvůrci rozhodli pro natáčení v České republice? „Od počátku se mi líbila různorodost a variabilita vašich lokací. Každá je zajímavá, každá je jiná, a přesto podobná těm švédským, norským nebo anglickým. Okouzlen jsem byl hlavně krásnou přírodou. Obrazy z českého lesa se budou prolínat s těmi z norské přírody a jsem si jist, že scéna bude ve finále působit dokonale jednotně,“ popisuje své nadšení Alexandr Eik. K obdivu nad českou krajinou se přidává také jeho žena, producentka projektu Silje Hopland Eik: „Na každé lokaci se cítíme velmi pohodlně a familiárně. Hrady a zámky mají až skandinávskou atmosféru, což je na výsledku neskutečně vidět. K tomu napomáhá také velmi kreativní štáb, se kterým si dobře rozumíme. Nic pro ně není nemožné a z jejich rychlého, profesionálního a pozitivního přístupu jsem nadšena.“ Dokonalá mizanscéna televizní série vzniká na velké řadě českých lokací – například na zámcích a hradech Kačina, Kroměříž, Litomyšl, Opočno a Hořovice, na letišti v Benešově, v Brdech, Liberci ale také v barrandovských studiích, kde filmaři postavili dekorace 12 místností Bílého domu, Oválnou pracovnu nevyjímaje. České lokace dublují Norsko, Švédsko, Londýn, Skotsko nebo Washington a jiná místa USA.

Pohodlí na českých lokacích a kooperaci s českými filmaři zabezpečuje ostřílená domácí společnost Sirena Film, která si dle slov producenta Pavla Müllera nemůže spolupráci vynachválit. „Zatím postupuje vše dle stanoveného plánu, což je pro nás velmi důležité. Náš štáb má kolem 120 členů a jen asi patnáct z nich je ze zahraničí, zbytek jsou místní a řada z nich zastává významné pozice v kreativním štábu. Prvním AD je Jan Menšík, hlavní maskérka je Linda Eisenhamerová, art directorem je zkušený Jindřich Kočí. Dánská filmová architektka Jette Lehmann navíc s řadou českých kolegů už v minulosti pracovala, což je v rámci komunikace a porozumění obrovská výhoda“, dodává český koproducent snímku Pavel Müller. Ačkoli natáčení potrvá až do prvních letních dnů, producentka Silje Hopland Eik už teď myslí na další projekt, který by v budoucnosti v České republice natočila: „Naše zkušenost s natáčením u vás je skvělá a pracovat a žít v Praze je něco úžasného. Je to krásné město pro život. Už teď uvažuji nad tím, co by mohlo být naším příštím projektem, se kterým se sem vrátím. Protože ještě něco dalšího tu opravdu natočit chci.“