Druhá řada seriálu, který má ambice nastavit nový standard žánru sci-fi, postavila před tvůrce velkou výzvu. Produkční společnost Milk & Honey Pictures na projektu pracovala 12 měsíců a zaměstnala při tom v České republice více než 4 000 lidí. Čeští filmaři na klíčových pozicích v Art Departmentu zvládli postavit dekorace zaplavované vodou i využívat novou technologii LED Volume. Vedle Prague Studios se natáčelo na lokacích po celé republice.

Foto se svolením společnosti Apple


Neuvěřitelná základna pro filmový štáb

Filmové pobídky byly důležitým lákadlem,“ odhaluje executive producer David S. Goyer zásadní kritéria, proč se produkční společnost Skydance Television rozhodla natáčet seriál v České republice. K programu filmových pobídek Goyer dále uvádí: „my opravdu doufáme, že se bude nadále zlepšovat a že se Česká republika stane pro produkční společnosti klíčovou lokací.“

„Jsou tu nádherné lokace – městské i přírodní. V Praze je také neuvěřitelná základna pro filmový štáb – asi nejlepší řemeslníci, s jakými jsem kdy pracoval,“ vypočítává přednosti natáčení v ČR Goyer.

 

Photo courtesy of Apple

Velkému seriálovému projektu předcházely dlouhé přípravy

„Je skvělé pracovat s profesionály, kteří vědí, co chtějí,“ uvítala slovy českého producenta Tomáše Krejčího velkou výzvu v podobě náročného projektu produkční společnost Milk & Honey Pictures, která produkovala seriál v České republice.  

V březnu 2021, celých 12 měsíců před samotným natáčením seriálu Nadace se rozběhly přípravy. Z toho nejintenzivnější fáze, tzv. pre-production, trvala 6 měsíců. Natáčelo se pak 74 dní v období od 7. dubna do 8. července 2022.

 

Photo courtesy of Apple

Zaměstnání pro více než 4 000 Čechů

Na Nadaci pracovalo hned několik filmových štábů, které měly dohromady neuvěřitelných 1 800 členů. Celkem u nás tento projekt zaměstnal více než 4 000 Čechů, kromě filmařů také firmy poskytující služby jako je ubytování, catering, ostraha atd., či dodavatele nejrůznějšího materiálu a zboží.

Na seriálu navíc pracovalo 30 tzv. trainees neboli stážistů, kteří příležitost využili pro rozšíření svých pracovních zkušeností a nabytí nových dovedností. Zapojení trainees je efektivním způsobem, jak rozšiřovat základnu místních filmových profesionálů, z nichž si české i zahraniční produkce pak mohou vybírat členy do štábu pro svůj příští projekt.

 

Photo courtesy of Apple

Dekorace zaplavené vodou

Projekt kompletně využil veškeré prostory Prague Studios v Letňanech od filmových studií přes kanceláře až po dílny a sklady, celkem přes 10 000 m2 ateliérů a dalších 12 000 m2 ostatních prostor. „Je skvělé ubytovat v České republice tak rozsáhlý sci-fi seriál podle milované knižní předlohy,“ vyjádřil své nadšení Krejčí.

Všechny stavby dekorací pro seriál byly velmi náročné. Přísné byly časové nároky na jejich dokončení a komplikovaná byla i technologie staveb. Některé dekorace bylo třeba navrhnout a realizovat tak, aby mohly být zaplaveny vodou.

 

Photo courtesy of Apple

Výpravě a speciálním efektům dominovali Češi

Špičkoví profesionálové jsou jedním z hlavních důvodů, proč do České republiky zahraniční produkce přijíždějí natáčet. „Čeští filmaři byli obsazeni do klíčových pozic v art departmentu (oddělení výpravy),“ potvrzuje Krejčí. Dokázali si skvěle poradit s technologií LED Volume, která je v seriálu použita, a spolehlivě vytvořili technickou a kreativní podporu pro implementaci této nové technologie.

Týmy stavby dekorací, rekvizit, tzv. “action props” neboli akčních rekvizit a speciálních efektů tvořili výhradně čeští filmaři. „Český art department jako vždy zabodoval a získal si úctu a respekt filmového architekta seriálu Roryho Cheynea i art directora Nigela Churchera,“ uvádí Krejčí.

 

Photo courtesy of Apple

Technologie LED Volume a rekvizity z 3D tiskárny

Účast na velkých projektech představuje pro místní filmaře vždy jedinečnou příležitost vyzkoušet si nové technologie a postupy, čímž si zvyšují kvalifikaci a rozšiřují profesní dovednosti. A díky nim mají pak české filmové servisní produkce větší možnosti získat další atraktivní zakázky ze zahraničí.  

Technologie LED Volume umožňuje pomocí velkoformátového zadního LED projektoru natáčet ve studiu scény na téměř jakémkoli pozadí v reálném čase. Zprostředkovává tak dokonalejší iluzi reality než klíčování pomocí tzv. green screenu a posouvá možnosti filmových triků o úroveň výš.

Vedle technologie LED Volume si na tomto projektu filmaři vyzkoušeli také výrobu rekvizit na 3D tiskárnách, což představuje efektivnější a rychlejší postup.

 

Photo courtesy of Apple

Příběh Nadace dokreslují fantastické lokace

Nadace se nenatáčela jen v ateliérech. V seriálu výjimečným způsobem dokresluje příběh řada skvěle zvolených lokací, o jejichž výběr se postaral lokační manažer Jakub Mertllokační agentury Finders. Jedním z jeho hlavních úkolů bylo hledat brutalistickou architekturu.

Nadace se natáčela po celé České republice, hlavně v severních Čechách, na severní Moravě a v Ostravě. Štáby seriálu natáčely v Sedleci, Pardubicích, Střemech, na Kladně, v Nevřeni, lomu Homolák, Prachovských skalách, Tisé, Dobříši, na zámku Kačina a v Praze.

 

Obrovská produkční i kreativní výzva

Celková útrata zahraniční produkce na území České republiky činila přes 1,5 miliardy, přesněji 1 618 256 197 Kč, filmová pobídka představuje 304 681 041 Kč.

Seriál Nadace, 2. řada, byl obrovskou produkční a kreativní výzvou, kterou se podařilo zvládnout ke spokojenosti všech zainteresovaných,“ hodnotí projekt Tomáš Krejčí a věří, že se tento výsledek promítne i do reakcí diváků.

Druhá řada seriálu v režii Alexe Gravese, Roxann Dawson, Marka Tonderala a Davida Goerapremiéru 14. července 2023.