Zatímco právě v těchto dnech vrcholí natáčení nákladných historických seriálů Britannia a Knightfall, 6. prosince padla poslední klapka natáčení jiného dobového projektu – dvoudílného televizního filmu německé ZDF Nebe a peklo (Himmel und Hölle). Filmaře jsme zastihli nedaleko Milovic, kde z obyčejné louky vytvořili bitevní pole pro scénu potlačeného sedláckého povstání. Teploměr ukazoval -5°C, a tak nebylo nesnadné se přenést do nehostinné a drsné atmosféry první poloviny 16. století. Nebe a peklo je totiž příběhem točícím se kolem ústřední postavy německého reformačního hnutí Martina Luthera a odehrává se v letech následujících zveřejnění jeho tezí.

Komparzisté měli v průběhu tohoto podzimně-zimního natáčení nelehké podmínky. Za dobu natáčení se jich před kamerou objevilo na 4 tisíce. | Foto: UFA Fiction / Mia Film

Veřejnoprávní televize ZDF připravuje film do svého vysílání pro rok 2017, kdy si Němci budou připomínat pětisté výročí reformace. Pro ZDF jej produkují berlínská UFA Fiction a česká společnost Mia Film. Natáčení probíhalo kompletně v České republice a během 50 natáčecích dnů a několika týdnů přípravných prací u nás produkce utratila 103 miliony korun.

Pro výkonného producenta Tima Greveho je Nebe a peklo již čtvrtý projekt v řadě, který v České republice natáčí. „Na začátku letošního roku jsem tu byl s televizním filmem Landgericht, o pár měsíců dříve jsem tu natáčel seriál Charité a v předloňském roce televizní film Nahý mezi vlky, za který jsme dostali Německou televizní cenu za nejlepší film roku 2015. S dalšími dvěma třemi projekty se k vám chystám i v roce 2017. Vlastně už tu mám takový druhý domov,“ usmívá se Greve.

Jsem nadšený z české filmařské infrastruktury a štábu. Češi jsou rychlí a spolupráce je skvělá

Martin Bromber, kreativní producent UFA Fiction

Poprvé v Česku natáčel kreativní producent UFA Fiction Martin Bromber, který o této zkušenosti mluví v superlativech: „Jsem nadšený z české filmařské infrastruktury a štábu. Češi jsou rychlí a spolupráce je skvělá, všechno funguje jak má, komunikace mezi jednotlivými složkami štábu běží jako po másle. A ty úžasné lokace! Oproti Německu jsou velice autentické, u nás je vše až ‚přeopravené‘ a pro film nepoužitelné,“ vysvětluje Bromber.

„Přemýšlím, co bych vám tu aspoň trochu zkritizoval, abych nebyl tak přehnaně pozitivní, ale nic mě nenapadá. Mnoho věcí tu naopak funguje lépe než v Německu,“ dodává.


Natáčení probíhalo výhradně v reálných lokacích a 120 členný štáb si vybíral zejména historická místa. „Natáčeli jsme se v Českém Krumlově, na hradech Křivoklát a Zvíkov, v Kolíně, Kutné Hoře, na zámcích Telč, Kratochvíle a Dobříš, ve skanzenu Řepora, no a nakonec tady u Milovic“ prozrazuje Ladislav Jelínek z české produkční společnosti Mia Film.

A doplňuje: „V těchto reálných lokacích jsme postavili řadu zajímavých dekorací – téměř tři týdny jsme například strávili na Křivoklátě, kde jsme postavili dekoraci představující tržiště ve Wormsu a interiér univerzity ve Wittemberku. Chrám sv. Bartoloměje v Kolíně představoval kostel v německém Jiterborgu a přilehlé ulice posloužily pro kulisy představující exteriéry Wittenbergu. Zajímavou dekorací byla bezesporu Kranachova tiskařská dílna, kterou jsme postavili na telčském zámku a pro kterou jsme vyráběli repliku dobového tiskařského stroje.“

Vaši filmaři jsou nesmírně šikovní a navíc mi Češi prostě sedí svou mentalitou a smyslem pro humor

Uwe Janson, režisér

Čas si na nás v předposlední den natáčení udělal i režisér Uwe Janson, pro kterého – ačkoli má na svém kontě více než 50 televizních filmů a seriálů – je Nebe a peklo prvním projektem z tohoto historického období. „Lokace a motivy, které jsem našel v České republice jsou naprosto úžasné. Vaši filmaři jsou nesmírně šikovní a Češi mi navíc prostě sedí svou mentalitou a smyslem pro humor, který je mi blízký. Výborně se mi u vás pracuje,“ říká Uwe Janson.

„Snad jediné, co mi tu chybí ke štěstí, je možnost najít při natáčení mimo Prahu kvalitní vegetariánskou kuchyni,“ svěřuje nám s úsměvem Janson.

Zajímavá zpráva zejména do našich film friendly regionů – stále je ještě co zlepšovat!