Pod zvědavost vzbuzujícími názvy se skrývají čtyři ze sedmi filmových projektů, které v Česku od sklonku léta natáčejí německé televizní stanice pod křídly českých společností Wilma Film a Mia Film. Za štáb a služby u nás utratí v součtu bezmála 420 milionů korun.

Z natáčení televizního filmu "Léto v Praze" | Foto: Moviepool / Mia Film

Seriál Tannbach II v režii Alexandra Dierbacha má celkový rozpočet 263 milionů korun, z čehož 128 milionů je kalkulováno na náklady v České republice. Vysílat jej začne německá televize ZDF na podzim příštího roku. „Tannbach II je pokračováním úspěšné minisérie, kterou jsme u nás točili už v roce 2014. Nyní děj sledujeme dále, odehrává se v 60. letech ve východním a západním Německu,“ říká producent Filip Hering ze společnosti Wilma Film. Film měl první klapku 20. září a točí se až do konce ledna 2017. Štáb a herci stráví většinu ze 75 natáčecích dní v Ústeckém kraji v obci Běsno – počet obyvatel této vesničky se tam díky pobytu stočlenného štábu na čas zdvojnásobí. V seriálu zastupuje fiktivní pohraniční vesnici Tannbach, kterou protíná hraniční plot mezi západním a východním Německem. V 60. letech se mění na betonovou zeď, což je skutečnost, která pohne osudy obyvatel vesnice a naruší osobní vztahy. Filmaři budou dále točit na usedlosti Hubenov (rovněž Ústecký kraj) a zavítají i do mnoha pražských čtvrtí.

Vraťme se na Píseček – v originále Zuckersand. Televizní rodinné drama režiséra Dirka Kummera natáčené pro první veřejnoprávní německý kanál ARD se odehrává na sklonku 70. let v bývalé NDR. „Německé filmaře překvapilo, že je v Praze a okolí dostatečné množství lokací, které vypadají z dobového hlediska hodnověrně a nemusejí se příliš upravovat. Největší výzvou ale bylo najít tovární halu, kde by se dala vykopat deset metrů hluboká šachta do podlahy,“ uvádí Filip Hering. Dva hlavní hrdinové, desetiletí kluci, se totiž snaží prokopat do Austrálie. Lokační tým nakonec našel blízko Prahy slévárnu v Králově Dvoře, jejíž jáma určená pro chlazení forem s rozpuštěnou ocelí posloužila jako základ dekorace. Píseček zaměstnal ve štábu na 60 českých filmařů, točilo se také v pražské Hostivaři, Buštěhradu, Davli a Dobřichovicích. Během dvouměsíčních příprav a 29 natáčecích dní u nás Němci utratili 44,5 milionu korun z celkového rozpočtu 77 milionů.



Trojici podzimních zakázek produkční společnosti Wilma Film uzavírá historické drama Kacířova nevěsta (Ketzerbraut) pro televizní stanici SAT. 1, jehož filmování trvalo v našich končinách 25 dnů a skončilo 11. října. Příběh zasazený do období lutherovského reformačního hnutí se natáčel v Jindřichově Hradci, na hradě Kost a především v bezprostředním okolí zámku Dolní Beřkovice, kde filmaři postavili věrnou změť uliček z 16. století. Film podle knižního bestselleru Iny Lorentz je koprodukován s rakouskou televizní stanicí ORF a režíruje jej Hansjörg Thurn. Z celkového rozpočtu 128 milionů korun si Česká republika ukrojila 48 milionů.

„Těší nás, že zahraniční produkce čím dál častěji využívají lokace mimo Prahu. Investice státu formou filmových pobídek se tak přímo projevují i v regionech, kde díky nim produkce využívají služeb místních dodavatelů, vytvářejí pracovní příležitosti pro řemeslníky a nabízejí přivýdělek vlastně komukoli – například v komparzu. Často také přímo přispívají na rekonstrukci památek, které si pro natáčení pronajímají,“ říká Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.


Proč právě německé televize si natáčení u nás tak oblíbily, vysvětluje Michal Pokorný, producent společnosti Mia Film: „Nejvíc to souvisí se širokou škálou dostupných lokací od středověku po současnost. Samozřejmě jsme ještě k tomu pro německy mluvící partnery geograficky lákavou destinací – autem, letecky nebo vlakem jsme rychle a snadno dostupní. Mimo to máme hodně kvalitních odborníků v různých specifických profesích, které v jiných zemích v důsledku malé vytíženosti vymírají. Ale i u nás jde věkový průměr nahoru a třeba zkušené maskéry, kostyméry a rekvizitáře je těžké najít, zejména ve chvíli, kdy tu natáčí několik produkcí najednou. V těchto oborech potřebujeme čerstvou krev, ale mladí lidé se bojí, že nebudou mít stálý přísun práce, a tak se k filmu nehrnou. Snad se to trochu změní tím, že jsme se stali spolehlivějšími partnery díky dobře fungujícímu pobídkovému systému, a to dává do budoucna určitou jistotu, že práce bude vždy dostatek.“

Společnost Mia Film právě natáčí dvoudílný historický film pro televizní stanici ZDF: Nebe a peklo (Himmel und Hölle) se stejně jako Kacířova nevěsta zaměřuje na reformační hnutí v Německu a jeho ústředního představitele Martina Luthera. Děj se odehrává v roce 1517 a v letech následujících po zveřejnění Lutherových 95 tezí. Kamera poběží do 6. prosince, po dobu padesáti natáčecích dní filmaři v Čechách utratí 103 milionů korun a točit budou například na Křivoklátě, v Kolíně, Kutné Hoře, na Zvíkově nebo v Dobříši. Mezi zajímavé dekorace stavěné českými firmami patří Kranachova tiskařská dílna nebo interiér univerzity ve Wittenbergu.

Pro ARD se pod pracovním názvem Zmizelá (Das Verschwinden) natáčí do 24. listopadu čtyřdílná minisérie ze současnosti – v malém městě blízko české hranice zmizí 20letá dívka. Všichni jsou přesvědčeni, že z provinčního městečka utekla dobrovolně, jen její matka nepochybuje, že se jí muselo něco stát, a rozjede pátrání na vlastní pěst. V hlavní roli se v režii Hanse Christiana Schmida představí Julia Jentsch, kterou dobře známe i u nás z filmu Občanská výchova, z oscarového snímku Pád třetí říše či domácího filmu Jiřího Menzela Obsluhoval jsem anglického krále. Na českých lokacích filmaři stráví 22 natáčecích dnů a utratí 42 milionu korun.



Ve společnosti Mia Film byly letos dokončeny další dva projekty rovněž pro stanici ARD: Parta z koupaliště (Die Freibadclique), dobové drama z let 1944 a 1945, vypráví univerzální příběh přátelství a touhy mladých lidí zažít pravou lásku nehledě na kruté okolnosti, které přináší válečné období. Natáčelo se v okolí Doksan, v Králově Dvoře, Zubrnici, na Lužné nebo v Suchomastech s rozpočtem 34 milionů korun. Léto v Praze (Ein Sommer in Prag) je oproti tomu  romantickým příběhem ze současnosti, ve kterém německá psycholožka odjíždí do Prahy, aby vypátrala otce (český herec Tomáš Hanák) své dnes již dospělé dcery. Netuší však, že dceru neznalost vlastních kořenů trápí natolik, že se vydá do Prahy za stejným účelem a ve stejné době jako její matka. Film v režii Karoly Meeder v Čechách utratil 16,5 milionu korun, natáčelo se v několika pražských čtvrtích a samozřejmě i v historickém centru. Zajímavostí je, že ačkoliv němečtí filmaři potřebovali točit na Hlavním nádraží, kvůli rekonstrukci to nebylo možné, a tak se jako budova Hlavního nádraží představí exteriér Obecního domu.

Podle posledních informací se zdá, že příval německých produkcí rozhodně nekončí. „Zatím víme o třech čtyřech dalších filmech chystaných na jaro 2017,“ komentuje situaci Ludmila Claussová z Czech Film Commission. „Pozornosti německých filmařů si velmi vážíme. Kromě dobových příběhů u nás letos hojně točí třeba i reálnou Prahu, tedy Prahu představující samu sebe a ne jiné evropské či potažmo světové město. Jsme samozřejmě rádi za všechny zahraniční produkce, ale Praha Prahou, to je taková milá třešinka na dortu,“ dodává.