Tři filmy natočené za výrazného přispění českých filmových štábů soutěžily o Německou televizní cenu za rok 2015, jejíž slavnostní vyhlášení proběhlo v Düsseldorfu 13. ledna 2016: Snímek Nackt unter Wölfen, který měl celkem pět nominací, se stal nejlepším televizním filmem roku 2015. Cenu za nejlepší výpravu si odnesl film Mordkommission Berlin 1, který byl nominován hned v šesti kategoriích. Třídílný TV film Tannbach – Schicksal eines Dorfes soutěžil o čtyři ceny. Všechny tři projekty získaly pobídku českého Státního fondu kinematografie.

Obecní dům v Praze si zahrál ve filmu Mordkommission Berlin 1 jako vchod do slavného berlínského Wintergarten Varieté; Foto: Wiedemann & Berg Television a Wilma Film, © Jan Hromádko

Podobně jako u nás v anketě Týtý se o ocenění ucházely televizní filmy, seriály, ale i zábavné a publicistické pořady, které odvysílaly domácí televize v předchozím roce. Jinak než u našich televizních cen ale o udělení těch německých rozhoduje odborná porota složená z řad producentů, tvůrců, publicistů nebo moderátorů.

„Těší nás tento úspěch filmů, na jejichž výrobě se zásadní měrou podílely i české štáby. Je to uznání jejich kvality a dovedností,“ uvádí Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie. „Ukazuje se, že filmové pobídky plní svůj účel – umožňují vznik více kvalitních koprodukčních projektů, které zobrazují evropskou historii a ve kterých mohou být plně využity různorodé české lokace a špičkové filmové zázemí.“ dodává Bezděk Fraňková.

Podle Michala Pokorného ze společnosti Mia Film, koproducenta filmu Nackt unter Wölfen (Nahý mezi vlky), nabízí Česká republika německým producentů celou řadu výhod. Vedle rozmanitých lokací vhodných právě pro dobové snímky, jsou to uznávaní odborníci různých filmových profesí a roli hraje i výhodná vzdálenost od Německa či Rakouska. „To vše je podtrženo faktem, že jsme pro ně spolehlivými partnery s nekonfliktní a kompatibilní mentalitou,“ vysvětluje Pokorný. „Znamená to pro nás velký závazek a mělo by to znamenat i pro Státní fond kinematografie – obrovskou roli zde samozřejmě hrají filmové pobídky,  které se po několika letech nejistot podařilo stabilizovat a ke kterým zahraniční partneři konečně získali důvěru. Svědčí o tom rostoucí příliv produkcí ze všech koutů světa a tak to doufám zůstane i do budoucna.“ dodává Pokorný.

Příběh televizního filmu Nackt unter Wölfen je založený na stejnojmenném románu Bruna Apitze z roku 1958 (úspěšně zfilmovaný byl již 1963) a odehrává se v koncentračním táboře Buchenwald na konci března 1945, kdy vězni připravují povstání proti jednotkám SS. Velká část filmu byla natáčena v Lešeticích u Příbrami v Památníku Vojna, který si filmaři vybrali ke ztvárnění koncentračního tábora. V České republice se natáčelo v roce 2014 a němečtí filmaři zde utratili 60 milionů Kč. Film byl odvysílán televizní stanicí ARD 1. dubna 2015 a získal nominace za nejlepší televizní film a dále pak za režii, herce v hlavní roli, scénář a střih.

Dalším oceněným snímkem je detektivní film Mordkommission Berlin 1 (volně možno přeložit jako Oddělení vražd Berlín 1), který se odehrává ve dvacátých letech minulého století v Berlíně. Koproducentem za Českou republiku je společnost Wilma Film a ve filmu se objevili také čeští herci, jako například Jiří Mádl v roli válečného veterána a bezdomovce. Natáčení v České republice, během kterého tu německá produkce utratila 50 milionů korun, probíhalo mezi květnem a červencem 2015 především v Praze a v cukrovaru v Toušni (Středočeský kraj). Premiéru měl snímek 1. prosince 2015 na televizní stanici SAT 1. Nominován byl jako nejlepší film, další tři nominace měl v hereckých kategoriích a za hudbu a výpravu. V přípravě jsou nyní další díly série Mordkommission Berlin 1.


Podle koproducenta filmu Filipa Heringa ze společnosti Wilma Film není náhoda, že němečtí producenti u nás točí zejména tyto dobové snímky. „Na rozdíl od příběhů ze současnosti, potřebujete u historického filmu mnohem více filmařů s vysokou odborností v různých profesích, od kostýmů po dekorace. A v Evropě v podstatě neexistuje jiné místo než Česká republika s takovou koncentrací odborníků na relativně malém prostoru, kteří obsáhnou kompletní škálu filmových a doplňujících profesí potřebných pro dobové projekty.“ doplňuje Hering.

Společnost Wilma Film se koprodukčně podílela i na natáčení třídílného televizního filmu Tannbach – Schicksal eines Dorfes (Tannbach – Osud jedné vesnice), který byl v rámci Německé televizní ceny nominován v kategorii nejlepší herec, nejlepší herečka, nejlepší hudba a nejlepší výprava. Tannbach je výpravnou rodinnou ságou a obrazem osudů fiktivní vesničky ležící na hranici Bavorska a Durynska od konce války až po rok 1952. Natáčení v České republice stálo bezmála 100 milionů korun a probíhalo od března do června 2014 (66 natáčecích dní) na řadě lokací, např. v Běsně (Ústecký kraj), Hubenově (Plzeňský kraj), Praze, Králově Dvoře či Dolních Beřkovicích ve Středních Čechách. Minisérie Tannbach byla v Německu vysílána na stanici ZDF v lednu 2015. Podle producenta Filipa Heringa svědčí o úspěchu této minisérie a o spokojenosti producentů s natáčením v České republice i fakt, že se zde připravují další tři navazující díly, které se budou odehrávat v 60. letech.


„Dalšími v řadě německo-českých koprodukcí, jejichž natáčení je plánované na tento rok, jsou například celovečerní film v režii Stefana Ruzowitzkého, držitele Oscara za snímek Ďáblova dílna (v originálu Die Fälscher) z roku 2007, anebo dvoudílný televizní film o Martinu Lutherovi“, uvádí Ludmila Claussová z Czech Film Commission a doplňuje, že od zavedení pobídek v roce 2010 se v České republice natočilo již 26 německých projektů a koprodukcí (vedle televizních filmů a seriálů také jeden kinofilm) s celkovou útratou téměř 1.3 miliardy korun. Jen v uplynulém roce 2015 se produkční společnost Mia Film podílela na výrobě pěti a Wilma Film čtyř z nich.

„Zajímavé je, že počet německých produkcí a koprodukcí u nás rok od roku roste – jen v loňském roce byla jejich útrata přes 600 milionů korun. Vesměs se u nich jedná o nákladné dobové snímky, ať už zasazené do staletí dávno minulých nebo do různých období 20. století.“ dodává Claussová.

Více informací v sekci Filmografie na našich stránkách.