Neuvěřitelný příběh, jaký se mohl stát jen ve skutečnosti, ztvárňuje nový film, kterému dala vzniknout výjimečná skupina producentů: Steven Spielberg, Bartlett Sher, J. T. Rogers, Marc Platt, Jareed LeBoff, Adam Siegel, Kristie Macosko Krieger, David Litvak a Cambra Overend. Oslo oživuje strhující drama, na jehož výsledku závisí osudy mnoha lidí, a nese poselství o spolupráci, která má sílu měnit lidské životy. Natáčení proběhlo v České republice a zítra má film premiéru na HBO ve Spojených státech. Ve Střední Evropě ho poprvé spatří diváci 30. května na HBO GO a 20. června pak na HBO.

Oslo se natáčelo na zámcích Kačina a Dobříš, v klášteře v Doksanech, Kongresovém centru v Praze, u Berouna, v pražské Dlouhé ulici a na Barrandově | Foto: Larry D. Horricks / HBO


Oceňovaný tým a velká očekávání

Na filmu se spolu se Stevenem Spielbergem jako jedním z výkonných producentů podílí jeho dlouholetý spolupracovník oceněný Oscarem za Schindlerův seznam a Zachraňte vojína Ryana – kameraman Janusz Kamiński.

Scénář vznikl podle divadelní hry J. T. Rogerse Oslo, která po svém uvedení v roce 2016 v New Yorku sklidila obrovský úspěch. Získala 2 divadelní Oscary – ceny Tony za Nejlepší hru roku a herecký výkon Michaela Aronova.

Na podzim a v zimě roku 2020 proběhlo natáčení v České republice a film v režii uznávaného divadelního a operního režiséra Bartletta Shera, který spolupracuje mimo jiné s Metropolitní operou v New Yorku nebo divadlem Broadway, vzbuzuje velká očekávání. V hlavních rolích se představí Ruth Wilson a Andrew Scott.

Jak vypadalo natáčení za pandemie?

Natáčení Osla vyžadovalo mimořádné úsilí a nasazení celého štábu. Robert Mehrle přibližuje, jak se za pandemie přesunul scouting lokací do virtuálního prostoru a jak se změnila jeho práce lokačního manažera: „Během příprav jsme využívali online systém virtual-scout.com, ve kterém jsme prezentovali fotografie lokací. Jejich naskenované 3D modely jsme pak během videohovorů procházeli a vysvětlovali si, jak prostor funguje.

Obhlídky vybraných lokací a přípravné práce v kanceláři probíhaly v omezeném počtu osob a samozřejmě s nasazenými rouškami. Jednání probíhala na internetových platformách Zoom a Google Meet.

Testování a roušky na place

Filmový štáb dodržoval v té době již zavedená standardní samoregulační opatření pro filmová natáčení v České republice vytvořená ve spolupráci Czech Film Commission, Asociace producentů v audiovizi a Evropského institutu bezpečnosti filmových projektů, která pomohla znovu nastartovat natáčení v České republice hned po první vlně pandemie na jaře 2020.

Unit Production Manager Katka Silná, která se spolu s Robertem Mehrlem zapojila do týmu v rámci české produkce Stillking Features, popisuje, že maximální snahou bylo „vytvořit jakousi bublinu, kdy štáb i v Praze namísto doma bydlel v hotelu,“ aby vzniklo co možná nejbezpečnější prostředí pro členy štábu i herce.

Testování metodou PCR probíhalo pravidelně 3krát týdně. Všichni měli stále nasazené roušky kromě herců ve chvílích před kamerou. Všudypřítomná byla také dezinfekce. Catering využíval balené jídlo a sezení bylo uspořádané tak, aby byla dodržena 2metrová vzdálenost mezi členy štábu.

Vedle zajímavých lokací, které Česká republika zahraničním filmařům nabízí, je důvodem k natáčení u nás především systém filmových pobídek | Foto: Larry D. Horricks / HBO


Co rozhodlo o tom, že se film natáčel v České republice?

„Nemyslím si, že to rozhodla nějaká konkrétní lokace,“ vzpomíná Robert Mehrle, „ale spíše rozmanitost lokací, které byly nabídnuty. Zejména se jednalo o zámky.“

Krásné české zámky a další lokace využil filmový štáb Osla vrchovatě. Zámek Kačina a klášter v Doksanech ve filmu představují norské panství Borregaard, objeví se tu i zámek Dobříš. Kongresové centrum v Praze si zahrálo svoji oblíbenou roli letiště, tentokrát toho v Oslu. Silnice u Berouna nás na filmovém plátně přenese do Norska a dvůr v pražské Dlouhé ulici na izraelské tržiště.

Jay Roewe, viceprezident HBO zodpovědný za plánování výroby a filmové pobídky, uvedl: „Natáčení na tolika krásných historických lokacích nám umožnilo vytvořit úchvatný obraz událostí, které film líčí. Jsme vděční za spolupráci a pohostinnost, s níž jsme v České republice byli přijati, obzvlášť v tak náročné době na výrobu filmů.

Jak fungují filmové pobídky?

Vedle zajímavých různorodých lokací, které Česká republika zahraničním filmařům nabízí, je důvodem k natáčení u nás především systém filmových pobídek, který vznikl v roce 2010 jako vládní Program podpory filmového průmyslu.

Jedná se o účinný nástroj ekonomiky zaručující žadatelům v případě splnění příslušných podmínek vrácení 20 % uznatelných nákladů vynaložených na výrobu audiovizuálního díla v České republice. Jeho smyslem je posílit příliv zahraničního kapitálu, který pak vedle filmového průmyslu míří i do množství přidružených odvětví, jako jsou místní služby, ubytování a řada dalších.

Zahraniční produkce Calling Grace Productions, Dreamworks Pictures a Marc Platt Productions tu spolu s českou Stillking Features během přípravných prací a 37 natáčecích dní utratily více než 234 milionů korun. Tato částka představuje předpokládané uznatelné náklady produkce filmu Oslo. Filmová pobídka se v tomto případě pohybuje kolem 44 milionů korun.

Darwin se mýlil: spolupráce, nikoli konkurence je klíčovým faktorem pro přežití. A stejně jako v příběhu tohoto filmu, kdy dobré jídlo a vášeň jednoho norského páru pro mír spojí urputné rivaly a přispěje k podepsání Mírových dohod z Osla, tak i ve filmovém průmyslu a ekonomice vůbec platí, že dobře nastavená spolupráce přináší výhody všem zúčastněným.