Od Bohosudova po Louny a od Kadaně po Varnsdorf jsme během location tour projeli křížem krážem celým Ústeckým krajem. Navštívili jsme nové lokace, které filmařům nabízejí škálu různorodých motivů od moderní architektury přes industriální objekty až po historické stavby soukromé i sakrální – secesní vilu, renesanční zámek, pozdně gotický klášter a barokní baziliku. A všude jsou díky čilému kontaktu s Filmovou kanceláří Ústeckého kraje připraveni přivítat filmové štáby.

Foto: Czech Film Commission


Inspirace pro filmové produkce i tvůrce

Na obhlídky s námi vyrazili zástupci filmových produkcí, lokační manažeři, ale i tvůrci, jako například režisér a scénárista, pro které je poznávání nových míst, kde je možné natáčet, ale i setkání s často fascinujícími majiteli a jejich pozoruhodnými příběhy jedinečnou inspirací.

Ústecký kraj byl pro řadu účastníků překvapením. Našli tu „zajímavé lokace, které jsou originální a těžko se dají nahradit na jiném místě,“ jak obhlídky zhodnotil lokační manažer Jiří Lilek ze společnosti Locaters.

Industriální objekty připravené na filmaře

Jako nejcennější objev hodnotila většina filmařů industriální objekty. „Z lokací, které jsme navštívili, měly pro mě osobně největší užitečnost technické budovy a zařízení, jako přehrada Fláje či nepoužívaný lihovar Trmice,“ uvedla Pavlína Muzikářová produkční společnosti Film Kolektiv.

Lihovar v Trmicích představuje nevyužívaný průmyslový areál pouhých 5 km od Ústí nad Labem. Nacházejí se tu velké skladové i výrobní prostory. Nad jeho sýpkami vede lávka, z níž je výhled na celý areál a okolí s jezerem Milada.

Areál je poměrně nový a dobře udržovaný, ačkoli jako lihovar už od roku 2017 nefunguje. Jeho součástí jsou kanceláře s velínem, zázemí v podobě šaten a sprch a vybavené laboratoře, které vypadají, jako kdyby očekávaly zaměstnance před další směnou.

Trmice | Foto: Czech Film Commission

Přehrada Fláje vybudovaná v roce 1963 na Flájském potoce 40 km od Ústí nad Labem, kousek od německých hranic je se svojí unikátní pilířovitou konstrukcí jedinou svého druhu v Česku. Slouží jako zásobárna pitné vody.

Interiér duté přehrady tvoří několik obrovských betonových dómů, z jejichž stěn trčí dráty. Spoře osvětlené prostory spojují chodby, tunely a ve výšce také železné můstky.

Dalším z navštívených industriálních objektů byla bývalá továrna na nitě Nová Perla postavená necelé 4 km od Krásné Lípy v blízkosti německých hranic. Továrna se po více než 100 letech nyní proměnila na galerii s velkým světlým výstavním prostorem, ateliéry a kavárnou.

Nová Perla | Foto: Czech Film Commission

Elegantní ateliéry jsou v současnosti pronajímány pro krátkodobé ubytování. Kolem Nové Perly funguje komunita lidí, kteří zde pořádají různé společenské akce, probíhá zde například cvičení jógy (pro odvážné i na střeše budovy).  

Oceněná moderní architektura: plavecká hala a školící centrum

Kromě industriálních objektů nás v Ústeckém kraji čekala také moderní architektura. „Lokační koktejl byl namíchaný excelentně, zajímavě a pestře. Chutě byly různé, leč vyvážené,“ ocenila záběr navštívených míst Ivana Štefanová lokační agentury Film Makers a jako jednu z nejzajímavějších lokací vyzdvihla Městskou plaveckou halu v Lounech.

Stavba kombinuje jako materiály dřevo a sklo, které příchozím odráží obraz přilehlé zahrady. Objekt s výhledem na České Středohoří kopíruje tvarem obrys okolní krajiny. Budova získala 1. místo v prestižní soutěži Stavba roku 2021.

Louny | Foto: Czech Film Commission

Interiér prosklenou stěnou propojuje bazén se zahradou. Moderní šatny doplňuje originálně řešený prostor sauny s prosvícenou celou plochou stropu. Z odpočívárny vede výdejní okénko přímo do baru a návštěvníci sauny se mohou zchladit v ochlazovacím bazénku nebo na balkoně. V suterénu se dále nachází místnost, kterou je možné využít pro masáže, a velké technické zázemí.

Další oceněná stavba, kterou jsme navštívili, je součástí prostor firmy Jacer v Ústí nad Labem. Rekonstrukce původních budov hospodářského dvora z roku 1870 získala v roce 2016 Českou cenou za architekturu. Nová dřevostavba školícího centra vyrostla z původní kamenné obvodové zdi.

V interiéru převládá barva měkkého dřeva a světle zelená, nachází se zde učebny, jednací místnosti a kanceláře. Mezi budovou školícího centra a bývalou konírnou je parkoviště pro 15 aut a zahrada.

Jacer | Foto: Czech Film Commission

Konírna je v současnosti pronajímána zejména na svatby. Interiér tvoří jeden velký prostor prosvětlený částečně prosklenou střechou a na budovu navazuje dlážděná terasa s posezením.

Novodobé stavby ve Varnsdorfu a Ústí nad Labem

Nečekaný objev v podobě krásné citlivě zrekonstruované secesní vily jsme navštívili v Tyršově ulici ve Varnsdorfu. Nadšený majitel si dává záležet na detailech jako jsou dobové keramické vypínače či svítidla.

Varnsdorf | Foto: Czech Film Commission

Dochovalo se tu původní dřevěné obložení a dokonce některé textilní tapety. V přízemí a v 1. patře se nacházejí 2 byty se samostatnými koupelnami. Vilu obklopuje zahrada se vzrostlými stromy a z oken je výhled na přilehlý park.

Jedinečnou novodobou lokací je také zámeček Větruše s rozhlednou, který byl postaven na konci 19. století jako empírová výletní restaurace na kopci Ořechovka v Ústí nad Labem a nabízí výhled na město a údolí Labe.

Vetruse | Foto: Czech Film Commission

V současnosti ve zrekonstruované budově funguje hotel se stylovou restaurací. Z obchodního centra ve městě sem vede kabinová lanovka.

Překvapení v Bohosudově

Velmi mě překvapil skrytý klenot Ústeckého kraje, bazilika v Bohosudově, která byla doposud úplně mimo filmařské povědomí, přitom se jedná o velkolepou stavbu,“ sdílel svůj obdiv lokační manažer Tomáš Hásl produkční společnosti Stillking Films.

Bazilika Panny Marie Sedmibolestné bývala významným poutním místem, k němuž se váže legenda o sošce Panny Marie nalezené v dutém kmeni lípy, řada příběhů o zázračném uzdravení a léčivém prameni. V 18. století sem přicházelo až sto tisíc poutníků ročně.

Bílému interiéru jednolodní baziliky dominuje impozantní baldachýnový oltář se sochou Krista na zeměkouli. Chrám kolem dokola obklopuje oválný ambit se sedmi kaplemi, který uvnitř lemuje řada zpovědnic určených pro zástupy poutníků.

Bohosudov | Foto: Czech Film Commission

Ambit zdobí fresky zobrazující výjevy z historie a příběh místní legendy. Z klenuté chodby pravého ambitu se otevírají arkády do pečlivě udržované zahrady kolem baziliky, zatímco arkády levého ambitu jsou prosklené. Léčivý pramen mezi chrámem a levým ambitem zastřešuje drobná kaplička.

Výjimečné baroko: Růžová zahrada, Dlouhá jízda a Belveder

Z doby baroka konce 17. století pochází také nádherná Růžová zahrada v Děčíně. Část původní výzdoby byla zničena za napoleonských válek. Na konci 19. století tu bylo zřízeno rosárium proslulé po celé monarchii, kde v době jeho největší slávy rostlo 87 druhů růží.  

Děčín | Foto: Czech Film Commission

Zahrada vede od saly terreny, kde strop i stěny pokrývají nástěnné malby z řecké mytologie, k vyvýšenému glorietu. Vede k němu trojité schodiště, stavba se otevírá do stran i k obloze a zdobí ji sochy mytologických božstev. Seshora se nabízí pohled do kraje a na město Děčín.

Ojedinělou barokní stavbu představuje 10 m široká přístupová cesta k zámku a zahradám. Působivá Dlouhá jízda je v délce 300 m lemována 7,5 m vysokými zdmi členěnými slepými arkádami. V současnosti tvoří její povrch asfalt.  

Děčín | Foto: Czech Film Commission

Výjimečnou přírodní scenerii nabízí nejstarší vyhlídka v Českém Švýcarsku zvaná Belveder. Rozlehlá stupňovitá terasa byla vybudována na počátku 18. století na pískovcové skále v dechberoucí výšce 160 metrů nad kaňonem Labe. Vyhlídku zdobí sala terrena v podobě umělé jeskyně.

Belveder | Foto: Czech Film Commission

Renesanční vila a gotický klášter se sklípkovou klenbou

Renesanční zámek Pátek ve stejnojmenné obci ležící 13 km od Loun je dalším architektonickým pokladem, který filmaři dosud neobjevili. Zámek postavený ve stylu italské vily skrývá uprostřed budovy barokní kostel. Velkou výhodu pro filmaře představuje uzavřený areál, který tvoří hospodářské budovy obklopující zámek. Této lokaci se podrobněji věnujeme v samostatném článku.

Pátek | Foto: Czech Film Commission

Malebný františkánský klášter v Kadani byl vybudován v 15. století uprostřed vinic a dodnes ho kromě vinohradu obklopují výběhy hospodářských zvířat a tyčová chmelnice.

Interiéry jsou výjimečné především nádhernou sklípkovou klenbou, údajně první v Čechách. V přízemních prostorách se nachází jídelna neboli refektář, drobná dlážděná rajská zahrada a kostel Čtrnácti svatých Pomocníků.

Kadaň | Foto: Czech Film Commission

První patro tvoří prázdný sál s dominantní sklípkovou klenbou a malé skromně zařízené cely mnichů. Ve sklepech s klenutými stropy a neomítnutými stěnami je nyní umístěna mineralogická expozice.

V prostorách kláštera v současnosti působí Městské muzeum v Kadani a Základní umělecká škola Klementa Slavického.

Filmaře tu čeká hladká spolupráce

Velikou předností všech navštívených lokací je skutečnost, že jejich majitelé či provozovatelé jsou filmování nakloněni a jsou připraveni vyjít filmařům vstříc. Tuto výhodu zdůraznila i Pavlína Muzikářová: „Podstatné je, že na všech lokacích, kde jsme byli, má zástupkyně Filmové kanceláře Ústeckého kraje Bára Hyšková navázané dobré kontakty, takže se teoreticky při následné produkci můžeme spolehnout na hladkou spolupráci. A všichni účastníci lokační tour byli moc příjemní a bylo výborné se propojit,“ dodává.

Foto: Czech Film Commission

Filmaři, kteří s námi na obhlídky vyrazili, měli jedinečnou možnost osobně se seznámit s lidmi, kteří konkrétní lokace spravují, a na místě zjistit potřebné informace. Současně navázali cenné kontakty s kolegy z oboru, kteří se location tour účastnili.

Organizace velmi milé a empatické Báry Hyškové byla na výbornou, zvláště oceňuji dostačující časový prostor na obhlídky jednotlivých lokací. A chtěla bych moc poděkovat za neskutečnou vstřícnost, laskavost a dechberoucí servis pro nás filmaře,“ nešetřila na závěr chválou Ivana Štefanová.

Všechno šlapalo jak hodinky a hlavně to byla i zábava, ne jen práce,“ doplňuje Jiří Lilek. „Mně osobně Ústecký kraj příjemně překvapil. Doufám, že se potkáme v Ústí na natáčení.“  

 

Kontakt pro natáčení v Ústeckém kraji:

Filmová kancelář Ústeckého kraje, Barbora Hyšková (hyskova.b@kr-ustecky.cz, +420 778 494 321) 

 

FOTOGALERIE>

 


Posláním regionálních filmových kanceláří je přilákat audiovizuální projekty do svých krajů a být spolehlivým zdrojem informací pro české producenty.

Jedním z hlavních nástrojů, jak upozornit filmaře na filmařsky vstřícné lokace regionu, je tzv. location tour, kterou pro české filmové profesionály od producentů a lokačních manažerů po režiséry, scénáristy, kameramany a filmové architekty organizuje regionální filmová kancelář ve spolupráci s Czech Film Commission.

Zástupce regionální filmové kanceláře propojuje filmaře se správci nebo vlastníky objektů. Location tour je často prvním krokem k dalším obhlídkám již na konkrétní připravované audiovizuální dílo.

Na location tour je přítomen fotograf se specializací na snímky architektury, krajiny a lokací. Výsledné fotografie potom slouží pro propagaci navštívených film friendly lokací jak dané regionální filmové kanceláři, tak je využívá Czech Film Commission pro své propagační aktivity směrem k zahraničním filmařům a aktivně je nabízí v případě konkrétních poptávek ze zahraničí.