Na začátku března padla první klapka k dobovému televiznímu filmu Sklářka (Die Glasbläserin) pro německou televizní stanici ZDF, od 29. února se pro stejnou televizi natáčí dvoudílná dobová minisérie Zemský soud (Landgericht). Oba projekty byly podpořeny z německých filmových fondů a jsou registrovány také u Státního fondu kinematografie v programu filmových pobídek.

„Od zavedení pobídek u nás počet německých produkcí a koprodukcí rok od roku roste – jen v loňském roce se tu točilo přes deset německých televizních filmů a seriálů a jejich útrata byla přes 600 milionů korun. Vesměs se jednalo o nákladné dobové snímky, ať už zasazené do staletí dávno minulých nebo do různých období 20. století. To platí i pro oba právě natáčené filmy.“ uvedla Ludmila Claussová z Czech Film Commission.

V České republice začalo natáčení historického snímku Die Glasbläserin. Na fotografii představitelky hlavních rolí Maria Ehrich a Luise Heyer (zleva). Foto: ZDF / Hannes Hubach

Televizní film Sklářka (Die Glasbläserin) je koprodukcí německé Bavaria Fernsehproduktion (producent Oliver Vogel) a tuzemské Wilma Film v čele s Filipem Heringem. Režisérka Christine Balthasar začala s přípravami produkce v ČR již v prosinci 2015 a natáčí se od 8. března například ve středních Čechách na Kokořínsku, dále pak v Jindřichově Hradci a na zámku Dolní Beřkovice u Mělníka. Filmový štáb čítá 80 lidí, z čehož 70 je z České republiky. Z celkového rozpočtu 70 miliónů Kč se v tuzemsku utratí více než polovina, a to 45 miliónů Kč. Konec natáčení je naplánován na 16. dubna 2016.

Sklářka je adaptací stejnojmenného úspěšného románu a příběhem dvou mladých žen žijících v jedné durynské sklářské vesnici na konci 19. století. Po smrti otce převezmou jeho dílnu a přes všechny překážky, které jsou jim kladeny do cesty, se jim podaří uspět s výrobou skleněných vánočních ozdob. Zajímavostí produkce filmu je detailní zaměření na technologie a postupy výroby foukaného skla. I přesto, že se jedná o fiktivní příběh, je proces a vznik prvních vánočních ozdob dobově autentický.

„Na rozdíl od příběhů ze současnosti potřebujete u historického filmu mnohem více filmařů s vysokou odborností v různých profesích, od kostýmů po dekorace.“ vysvětluje producent Filip Hering ze společnosti Wilma Film.„A v Evropě v podstatě neexistuje jiné místo než Česká republika s takovou koncentrací odborníků na relativně malém prostoru, kteří obsáhnou kompletní škálu filmových a doplňujících profesí potřebných pro dobové projekty.“ dodává Hering.


Druhým snímkem, který u nás v současné době pro ZDF vzniká, je koprodukce německé UFA Fiction (producenti Benjamin Benedict, Nico Hofmann a Sebastian Werninger) a české společnosti Mia Film s producentem Michalem Pokorným. Dvoudílný německý televizní film Zemský soud (Landgericht) se začal natáčet 22. února v Berlíně a po týdnu se štáb přesunul na 29 natáčecích dnů do České republiky. Záběry pro film vznikají například v Liberci – na náměstí Pod Branou a nádraží. Dále se natáčelo v muzeu v Českém Dubu a v Praze-Suchdole, štáb zavítá také do Mladé Boleslavi nebo Ústí nad Labem. Natáčet se poté bude opět v Německu a také na Kubě.

Zemský soud je rovněž filmovou adaptací úspěšného románu a popisuje dramatické osudy židovsko-křesťanské rodiny Kornitzer po druhé světové válce v nově budovaném Německu. Hlavní hrdina Richard Kornitzer před válkou utekl do kubánského exilu, ze kterého se v roce 1947 vrací do poválečného Německa. Režisérem minisérie je Matthias Glasner, který má na svém kontě mimo jiné již dva Zlaté Medvědy za nejlepší film Berlinale (Milosrdenství/Gnade, 2012 a Svobodná vůle/Der freie Wille, 2006).

Celkový rozpočet filmu je 190 mil. korun, z čehož se cca jedna třetina utratí v České republice. Německé jádro filmového štábu tvoří asi 20 lidí, dalších 70 lidí je složeno z českých filmových profesionálů. Česká produkční společnost Mia Film je odpovědná za kompletní produkční zajištění natáčení jak v České republice, tak i v Německu.

Podle Michala Pokorného nabízí Česká republika německým producentům celou řadu výhod. Vedle rozmanitých lokací vhodných právě pro dobové snímky, jsou to uznávaní odborníci různých filmových profesí a roli hraje i výhodná vzdálenost od Německa či Rakouska. „To vše je podtrženo faktem, že jsme pro ně spolehlivými partnery s nekonfliktní a kompatibilní mentalitou,“ vysvětluje Pokorný

„Znamená to pro nás velký závazek a mělo by to znamenat i pro Státní fond kinematografie – obrovskou roli zde samozřejmě hrají filmové pobídky, které se po několika letech nejistot podařilo stabilizovat a ke kterým zahraniční partneři konečně získali důvěru. Svědčí o tom rostoucí příliv produkcí ze všech koutů světa a tak to doufám zůstane i do budoucna.“ dodává Pokorný.


Ludmila Claussová z Czech Film Commission kontext doplňuje informacemi o zvyšujícím se počtu příchozích německých projektů. „Od zavedení pobídek v roce 2010 se v České republice natočilo již 26 německých projektů a koprodukcí (vedle televizních filmů a seriálů také jeden kinofilm) s celkovou útratou téměř 1.3 miliardy korun. Jen v roce 2015 se produkční společnost Mia Film podílela na výrobě pěti česko-německých projektů a produkční společnost Wilma Film na dalších čtyřech z nich.