28. listopadu 2016

Alternativní text obrázku
6. prosince otevře v Londýně své brány druhý ročník mezinárodního lokačního a produkčního trhu FOCUS. Koná se v londýnském Design Business Centre od 6. do 7. prosince 2016 a účast potvrdilo na 150 vystavovatelů z 55 zemí, mezi kterými nebude chybět Česká republika zastoupená Czech Film Commission. FOCUS je novým místem pro setkávání filmových komisí, produkčních a lokačních společností, ale i servisních společností s různým zaměřením, které se primárně nebo částečně zabývají službami pro filmový sektor. Je určen pro filmové, televizní a reklamní producenty, zástupce studií, lokační a všechny zájemce o spolupráci v oblasti audiovizuální tvorby.
Obrázek focus_at_bdc.jpg
Na rozdíl od podobných trhů, které jsou součástí filmových festivalů (jako např. Berlinale nebo MFF v Cannes), dvoudenní FOCUS je určený čistě otázkám produkce a účastníci si z něj mohou odnést odpovědi na veškerou škálu dotazů spjatých s přípravou a natáčením audiovizuálních projektů – od filmu přes televizní pořady až po reklamní spoty. Filmovému průmyslu v České republice se v současné době opět velice daří, jen v tuto chvíli u nás probíhá například natáčení tří velkých výpravných seriálů (Britannia, Knightfall, Genius) zahraničních televizí, které se točí již od léta – řečí čísel: útrata celkem 2,7 miliardy korun a práce pro české filmaře na 330 natáčecích dnů. „Nechceme však usnout na vavřínech a proto se i nadále účastníme akcí, na kterých můžeme producentům komunikovat výhody natáčení v Česku,“ říká Pavlína Žipková, která bude na trhu reprezentovat Czech Film Commission. „Účastníků se oproti minulému startovacímu ročníku čeká podstatně více. Je vidět, že trh tohoto zaměření na evropském kontinentu dosud chyběl,“ dodává Žipková. Czech Film Commission očekává, že největší zájem návštěvníků bude o systém filmových pobídek, který v České republice funguje od roku 2010 a který v roce 2016 prošel úpravami v rámci novely zákona o audiovizi. Od ledna 2017 bude systém pružnější a producenti budou moci podat žádost o alokaci pobídky kdykoli v průběhu roku, ne však dříve než 3 měsíce před zahájením natáčení. Ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková vysvětluje: "Snažili jsme se na jedné straně udělat systém méně byrokratický, ale také jsme chtěli odstranit významný problém s dostupností finančních prostředků. Jediná výzva na začátku roku totiž byla problematická v tom, že někteří producenti blokovali svojí žádostí o pobídku velkou částku po celý celý rok a projekt nakonec nerealizovali anebo posunuli. A naopak nám utekly jiné projekty, které by se bývaly natáčely hned, ale na které fondu nezbyly prostředky." V Londýně bude Czech Film Commission prezentovat a propagovat samozřejmě také lokace a služby, které může Česká republika filmařům nabídnout. Celý dvoudenní trh bude navíc doprovázet bohatý program složený z panelů, seminářů a prezentací k aktuálním a praktickým tématům. „Letošní FOCUS čerpá ze zkušeností, které nás naučil loňský ročník. Dostalo se nám mohutné zpětné vazby, na základě které jsme poupravili i program doprovodných seminářů a panelových diskusí. Je teď opravdu různorodý,“ vysvětluje spoluzakladatel trhu Jean-Frederic Garcia. Prezentovány budou pobídkové programy některých účastnických zemí. Diskutovat se bude také například o profesi lokačního manažera, tématu ekologické filmové produkce, jak si poradit se super nízkým rozpočtem nebo o fenoménu vánoční reklamy. Bude představen nový produkční nástroj tzv. digitálního scoutingu, který dokáže pomocí počítačové kompozice naklíčovat rozestavení filmové techniky na place do fotografií a videí pořízených během obhlídek.

FOCUS London, Business Design Centre, 6. - 7. 12. 2016

Czech Film Commission - stánek S06

Pavlina Žipková, pavlina@filmcommission.cz, tel: +420 603 554 044