4. října 2018

Alternativní text obrázku
Pracovní setkání a prezentace se konaly v Los Angeles od 18. do 28. září a za českou stranu je vedla vedoucí České filmové komise (oddělení SFKMG) Pavlína Žipková. Ve spolupráci s Asociací producentů v audiovizi a Generálním konzulátem ČR v Los Angeles a za účasti ředitelky SFKMG Heleny Bezděk Fraňkové byla v prestižních prostorách hotelu Peninsula v Beverly Hills uspořádána i takzvaná business breakfast pro producenty, kde došlo na prezentaci českého filmového průmyslu a panelovou diskusi.
Obrázek 73a2418-e1538650031115-1.jpg
Zástupci Státního fondu kinematografie (SFKMG) a Asociace producentů v audiovizi (APA) jednali v Los Angeles s téměř čtyřicítkou zástupců hollywoodských studií a streamingových platforem jako Neflix (tržní kapitalizace 166 miliard amerických dolarů) nebo Amazon Video (součást firmy Amazon s tržní kapitalizací 1 bilion USD). Tématem bylo zvýšení filmových pobídek, úroveň služeb v ČR a potenciální projekty, které by se v nejbližších letech mohly v České republice natáčet. Na setkáních nechyběli zástupci 21st Century Fox (hodnota 20 mld. USD), Walt Disney (hodnota 45 mld.USD), HBO (součást AT&T – WarnerMedia s hodnotou 30 mld. USD) nebo Universal Pictures (součást NBCUniversal s hodnotou 70 mld. USD), dále řada nezávislých producentů i výše uvedení poskytovatelé streamovaného obsahu, kteří čím dál častěji přesouvají výrobu vlastních filmů a seriálů do Evropy. Jedná se o nadnárodní společnosti s miliardovými ročními obraty, které produkují vlastní audiovizuální obsah s celosvětovým odbytem. Například vlastníkem NBCUniversal je nadnárodní mediální a telekomunikační konglomerát Comcast, pod který patří mimo jiné i britská Sky.

"Uvědomujeme si silné konkurenční prostředí, a to nejen v Evropě, ve kterém by mohl český filmový průmysl obstát a udržet si vedoucí pozici na trhu. Proto vyjednáváme změnu v systému filmových pobídek. Do budoucna bychom chtěli pobídku zvýšit na 25 %, abychom se vyrovnali zemím se srovnatelnou úrovní filmařských služeb,“ řekla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. „Záměr zvýšit procento vratky jsme americkým producentům představili a věřím, že v kombinaci s našimi skvělými štáby a zázemím, které si zástupci společností z USA plně uvědomují, nás tento krok posouvá opět mezi absolutní špičku filmařských destinací na světě, tedy tam, kde ČR byla před masivním zaváděním pobídek mezi státy EU v letech 2000 až 2004,“ doplnila Helena Bezděk Fraňková. Systém filmových pobídek byl v ČR s ohledem na ostatní státy zavedený v roce 2010 a plní svůj účel – vrátil k nám zahraniční projekty s vysokými rozpočty, které tu každoročně utrácejí téměř pět miliard korun vlastních investic a zaměstnávají tisícovky lidí nejen z filmové branže, ale i dalších společností z nefilmových dodavatelských odvětví. „Prezentovali jsme vysokou úroveň služeb, kreativitu a špičkovou profesionalitu našich filmařských profesí a především skutečnost, že nabízíme anglicky mluvící šéfy jednotlivých filmových departmentů, od kameramanů, filmových architektů, kostýmních výtvarníků až po postprodukční supervizory, takže je možné u nás kvalitně natočit projekt téměř jen s místními filmaři,“ uvedla vedoucí České filmové komise Pavlína Žipková.

To potvrdil i americký producent Gideon Amir na nedávném natáčení projektu Carnival Row. Seriál se pro Amazon Studios v České republice točil od října 2017 do března 2018 a v nejbližších dnech by měly začít dotáčky, které zvýší počet dosavadních 90 natáčecích dní. Tvůrci seriálu zde podle odhadu celkem utratí cca 1,6 miliardy korun na takzvaných uznatelných nákladech, tedy za služby, zboží hrazené českým subjektům. „Česká republika má úžasnou filmařskou základnu. Neexistuje nic, absolutně nic, s čím by si čeští filmaři neporadili. Cokoli si vymyslíte, oni vždy přijdou se skvělým řešením,“ poznamenal Gideon Amir na adresu českých filmařů. Výše uvedené potvrdila i panelová diskuze, do které se zapojil přední americký expert na filmové pobídky Joseph Chianese a o zkušenosti z natáčení v ČR se v ní podělili režisér Carnival Row Jon Amiel, showrunner seriálu Lore Sean Crouch a producent filmu Underworld: Blood Wars Richard Wright, natáčeného také v Česku. V případě, že Česká republika zvýší současnou pobídku z 20 % na 25 % a systém poskytování pobídek bude nadále trvale udržitelný a pro zahraniční investory predikovatelný, zvažují některé společnosti i možné vlastní investice do filmové infrastruktury v Česku. Tedy primárně výstavby ateliérů včetně zázemí, což na osobní schůzce se zástupci ČR potvrdil Mark Binke (NBCU Executive Vice President-Production). „Dnešní setkání potvrdilo, ze Česká republika sice patří mezi elitní filmové lokality s kvalitními službami, nicméně rozdíl 10 % poskytované pobídky mezi ČR a Maďarskem je i pro tak velké subjekty jako NBCUniversal zásadní," poznamenal generální konzul ČR v Los Angeles Pavol Šepeľák. "Pro Českou republiku je filmový průmysl důležitým sektorem s vysokou přidanou hodnotou, máme výhodu skvělé pozice, nádherné země s úžasnými lokacemi. A k tomu kreativní lidi a profesionální zázemí. Generální konzulát ČR v Los Angeles bude nadále podporovat český filmový byznys jako nedílnou součást svých aktivit na poli ekonomické diplomacie,“ dodal Pavol Šepeľák.

Společnosti z USA u nás i letos točí řadu zajímavých projektů. Roztočená je druhá řada historického seriálu o templářích Knightfall pro History Channel. Filmový štáb čeká více než 100 natáčecích dnů v lokacích, ke kterým patří například hrad Točník, zřícenina Valečov a hrad Lipnice. Točí se také ve studiích na Barrandově a kulisy opět vyrostly i na pozemku za ateliéry. V druhé řadě si mimo jiné zahraje i Mark Hamill, známý jako Luke Skywalker z Hvězdných válek. Odhadované uznatelné náklady by se měly vyšplhat na více než 800 milionů Kč. První desetidílná řada se v ČR točila v roce 2016 a tvůrci zde na uznatelných nákladech utratili téměř 1 miliardu Kč. Dva natáčecí týdny má už za sebou další americký seriál, který se odehrává pro změnu v současnosti a jehož protagonisty jsou agenti FBI a CIA. Pilotní díl k sérii Whiskey Cavalier se u nás točil už letos na jaře a stanice ABC poté zadala do výroby celou řadu o 12 epizodách. Točit se bude do února 2019 převážně v Praze a okolí a až na pár z celkové stovky natáčecích dnů proběhne celé natáčení v ČR. České filmaře a štáby tedy čeká hodně rušný podzim.