20. listopadu 2020

Alternativní text obrázku

V březnu během první vlny koronavirové pandemie byl na Netflixu, vzhledem k tehdejší výjimečné situaci, bez velké propagační kampaně uveden nizozemský fantasy seriál Dopis pro krále, natočený z velké části v České republice. Je tak dost možné, že toto šestidílné dobrodružství pro celou rodinu ušlo i vaší pozornosti. Seriál je přitom ideálním tipem na dlouhé chladné podzimní večery. Když nemůžete navštívit zavřené české hrady, pusťte si Dopis pro krále a podívejte se, jak některé naše památky pro příběh přetvořili čeští filmaři. Alespoň vám při tom nebude zima.

Obrázek tlftk_sd81_ep103_dsc_1112.jpg

Dopis pro krále | Foto: Netflix / Julie Vrabelová


Rodinný fantasy seriál je založený na stejnojmenném dobrodružném románu pro děti od nizozemské spisovatelky Tonke Dragt z roku 1962. Kniha, která vyšla v roce 2000 i v českém překladu, je první nizozemskou knižní adaptací pro Netflix. Příběh se odehrává napříč třemi fiktivními středověkými královstvími.

Mladý panoš Tiuri touží po tom stát se rytířem. Jeho bojové schopnosti však vyvolávají spíše škodolibý úsměv. Nedůvěru v jeho rytířské schopnosti má i nevlastní otec, který dokonce uplatí Tiuriho protivníka, aby s ním prohrál v rytířském turnaji. Aby toho nebylo málo, Tiuri slýchá neviditelné hlasy. Při nočním kontemplování v hrobce je vyrušen umírajícím Černým rytířem, který ho přiměje přísahat, že doručí zapečetěný dopis králi říše Unauwen. Utíkajíc před nepřátelskými Červenými jezdci má Tiuri jen dva týdny na to, aby doručil tajný dopis a zachránil tak království před temnou hrozbou války.

Práva na audiovizuální zpracování zakoupila britská produkční společnost FilmWave. Za vývojem a realizací projektu tak stojí zakladatel společnosti a výkonný producent Paul Trijbits (Sing Street, Zachraňte pana Bankse, Fish Tank) spolu se showrunnerem, výkonným producentem a autorem Willem Daviesem (Jak vycvičit draka, Kocour v botách) a producentem Chrisem Clarkem (Všechny prachy světa, Legendy zločinu).

Seriál se k nám po úvodním natáčení na Novém Zélandu přesunul na celých 14 týdnů, od 25. února do 31. května 2019 se zde točilo 70 natáčecích dní. Celková útrata filmařů v ČR tvořila 281 milionů Kč, výše pobídky 56 milionů Kč.


Točilo se na hradech Pernštejn, Bouzov, Křivoklát a Kost a také v lesích a na lukách zejména ve Středočeském kraji. Většina interiérových scén vznikala v halách Siemens na Zličíně, které v posledních letech často slouží filmařům jako ateliéry. Jejich velkorysé prostory se staly i základnou pro produkci a hlavním zázemím projektu.

„Zhruba polovina natáčení probíhala v ateliérech, kde jsme postavili postupně dvanáct různých dekorací. Kromě slavnostního sálu pro natáčení závěrečných scén tu vznikla například starověká kaple nebo loď v reálné velikosti,“ uvedla Silvie Michajlova z produkční společnosti Film Kolektiv, která spolu s další produkcí Unit+Sofa zajišťovala natáčení v České republice. „Nechali jsme zde vyrobit také stovky kusů rekvizit, kostýmů, jezdeckých postrojů a historických zbraní. Do těchto prací se zapojili místní brašnáři, sedláři, krejčí, skláři, kovotepci, truhláři, patinéři, zámečníci a mnoho dalších specializovaných profesí.“

Štáb v České republice tvořilo kolem 150 místních filmařů. „Včetně stavby dekorací a dalších prací ale na natáčení pracovaly až tři stovky místních lidí. Zahraničních filmařů tu oproti tomu byla jen dvacítka a na klíčových pozicích jim sekundovali čeští filmaři, například supervising art director Jan Hák nebo costume supervisor Stáňa Šlosserová. Také kaskadérská a koňácká složka byla česká – od renomované společnosti Filmka. Ta se účastnila i natáčení na Novém Zélandu,“ uvedla Michajlova.

Celý mezinárodní ansámbl vedli režiséři Felix Thompson, Charles Martin a Alex Holmes a herecké obsazení v hlavních rolích tvořili Amir Wilson jako hlavní hrdina Tiuri (Tajemná zahrada), Ruby Serkis (Lovci pokladů), Thaddea Graham (Sophia a Richie), Islam Bouakkaz, Jack Barton, Jonah Lees (Pohádka pohádek), a Nathanael Saleh (Mary Poppins se vrací).

Zda bude mít seriál pokračování je v tuto chvíli velká neznámá. Pokud ano, podle slov výkonného producenta Paula Trijbitse se natáčení vrátí k nám: „Máme tu výbornou zkušenost s natáčením první řady a nemá smysl rozjíždět celý ten cirkus jinde, když tady fungoval tak skvěle - jak kreativně, tak po stránce skvělého produkčního zázemí a servisu. Máte také dobré ateliéry a skvělou stavbu dekorací. A vaše lokace, hlavně středověké hrady, jsou pro náš příběh jako stvořené. Příští sezónu určitě musíme točit i na úžasném hradu Lipnice, znám ho zatím jen z lokačních obhlídek. Je to můj oblíbený hrad u vás v Česku!“