Společná česko-dánsko-švédská produkce
Královské aféry došla k oscarové nominaci. Zázemí jsme jsme poskytli i seriálu 1864 a teď u nás vzniká další dánský film
Dina, dcera jasnovidky. Po Hollywoodu tak Skandinávie objevuje naše filmařské profese.
Zanedlouho jde do kin norsko-český
Detektiv Down, finsko-česká komedie
Láska, soudruhu! a ve zdejších lokalitách se pevně zabydlelo i Dánsko. Nyní se u nás točí fantasy
Dina, dcera jasnovidky, příběh dospívající dívky, která nedobrovolně zdědila schopnost odhalovat tajemství lidských duší. Matka se octne v zajetí krutého vládce a Dina, jež ji jde osvobodit, riskuje vlastní život.
Scénář vznikl podle dánského bestselleru, který dosud obsahuje čtyři knihy, existuje tedy možnost, že by se k nám štáb navrátil s produkcí dalších dílů - pokud premiéra filmu plánovaná na letošní prosinec v Dánsku uspěje.
Zdejší společnost Sirena Film zajišťovala služby již pro norský válečný seriál
Válka o těžkou vodu, dánský seriál
1864, norskou pohádku
Cesta za vánoční hvězdou či historickou
Královskou aféru. Dinu režíruje Kenneth Kainz, který do jedné z rolí obsadil Mariu Bonnevie známou z Vikingů. Vedle Barrandova si štáb vybral hrad Kost i skanzen Řepora a z celkového rozpočtu kolem 150 milionů korun utratí u nás zhruba polovinu.
"Jsme velmi rádi, že můžeme čerpat v Česku státní pobídky a že nám zdejší fond kinematografie poskytl také grant na minoritní koprodukce," ujišťuje dánská producentka filmu Eva Juel Hammereichová.
Právě takzvané pobídky, které zaručují štábům, že jim část peněz utracených na zdejší půdě vrátíme, navýšily podle Asociace producentů v audiovizi loňský obrat zahraniční produkce v Česku na bezmála 2,7 miliardy korun, což je dosud nejvíc od zavedení ve světě již běžných vratek před čtyřmi lety.
Ovšem v našem pobídkovém systému je málo peněz, zájemci je vyčerpají hned v prvním čtvrtletí, takže řadu zakázek dál ztrácíme. "Za minulé dva roky jsme tak přišli o dvacítku projektů a investice kolem čtyř miliard korun," tvrdí Ludmila Claussová, která stojí v čele Czech Film Commission. Situace podle ní nevypadá lépe ani letos.
Loňský rok zaznamenal nový trend, naprostou většinu zahraničních produkcí na našem území totiž představovaly historické seriály. Třeba projekt
1864 přinesl velké bitevní scény do Milovic, kde se budovaly pevnosti a zákopy.
Mušketýři vystavěli dobová pařížská zákoutí zejména v Doksanech, závěrečná řada seriálu Borgia využila vedle barrandovského studia Dobříš a vodní hrad Švihov. Vůbec nejvyšší investice, skoro tři čtvrtě miliardy, k nám přinesl americký film
Child 44, jenž líčí skutečný případ sériového vraha ze Sovětského svazu 50. let; proto si Praha zahrála na Moskvu - včetně metra.
S druhou, výhledově i třetí sérií se k nám vrátila krimi
Bez hranic, jež obsadila Karla Rodena či Kláru Issovou, a Jižní Korea k nám po velkofilmu
Snowpiercer dovezla International Market, jenž oživil ostravské doly.