V České republice byly natočeny už tři řady úspěšného německého seriálu. Filmový štáb si při tom vyzkoušel náročnou stavbu pohyblivé ponorky, spolupracoval s mezinárodním hereckým obsazením a podílel se na udržitelném filmovém průmyslu zaváděním zásad ekologického natáčení green filming.
7. června 2022
Mezinárodní úspěch seriálu
Od poloviny května mohou diváci sledovat 3. řadu německého televizního seriálu Das Boot, který od uvedení 1. řady v roce 2018 sbírá jedno ocenění za druhým a podařilo se mu vytyčit směr, kterým mají ambice se ubírat mnohé evropské seriály.
Dosud nejnákladnější německá produkce byla prodána do více než 100 teritorií na celém světě a posbírala 13 prestižních ocenění (a 14 dalších nominací). Patří mezi ně Bavorská televizní cena pro nejlepšího herce, kterou si v roce 2021 odnesl Rainer Bock za roli Heinricha Glucka, cena Britské společnosti kameramanů pro Benjamina Treplina v roce 2020 nebo cena Německé televizní akademie za nejlepší vizuální efekty pro Viktora Mullera a Víta Komrzého z české UPP v roce 2019.
Čeští filmaři se podíleli na všech 3 řadách
Natáčelo se u nás celkem 259 dní a zahraniční produkce u nás utratila přes 1 miliardu Kč, přičemž filmová pobídka činí 186 milionů Kč.
Ponorka, kde se odehrává hlavní dějová linie, byla postavena v prostorách ateliérů Barrandov. A natáčelo se i na lokacích v Žatci, Lenešicích, na zámku Slapy, v Terezíně, Roudnici nad Labem, Mladé Boleslavi, Lešanech u Rakovníka, Lužné, Královém Dvoře a Praze.
Produkci seriálu Das Boot u nás pro Bavaria Fiction a Sky Studios zajišťovala společnost Stillking Films. Na speciálních efektech pracovala již zmíněná česká postprodukční společnost UPP.
Technicky výjimečná dekorace ponorky
Stavba ponorky, kterou navrhl architekt Nick Palmer, byla velmi náročná. Výroba dekorace před natáčením 1. řady seriálu trvala celkem 28 týdnů, přičemž 12 týdnů zabrala přípravná fáze, kdy se prováděly rešerše a připravovala se projektová dokumentace. Samotná stavba pak byla hotová za 4 měsíce.
Celá konstrukce je pohyblivá a umožňuje jednak propojování a rozpojování jednotlivých částí a jednak naklánění do stran, čímž simuluje houpavý pohyb ponorky na hladině. Správné projektování stavby bylo tedy klíčové, aby stavba měla potřebnou pevnost a nosnost a byla skutečně funkční.
„Hodně jsme spolupracovali s odbornými poradci,“ říká vedoucí produkce za českou společnost Stillking Films Jana Hrbková. „S nimi vždy konzultujeme, aby daný typ ponorky včetně vybavení odpovídal době ve scénáři. Řemeslníci pak vyrobí věrné repliky interiéru. Jedná se o modeláře, truhláře a také kovoobráběče či svářeče,“ popisuje vedoucí produkce další průběh prací.
Stěhování a stavba před každou řadou seriálu
Dekorace o celkové délce 45 m zabírá v jednom z největších barrandovských ateliérů plochu o 235 m2. Jana Hrbková s úsměvem uvádí: „Největší výzvou je její stěhování. Po skončení každé sezóny musíme celou dekoraci rozebrat, veškeré její části odmontovat, uložit do skladu a jednotlivé sekce (největší je zhruba 10 m dlouhá, 5 m široká a váží 11 tun) vystěhovat z atelieru. Je to logisticky i technicky docela náročná akce, kterou jsme do dnešního dne absolvovali už 6krát.“
Štáb má díky tomu stavbu natrénovanou a před natáčením každé další řady seriálu ji tak zvládá už jen za 11 týdnů. V době, kdy se nenatáčí, je dekorace uskladněná v areálu filmových studií. Kromě ponorky slouží Barrandov Studio seriálu také pro dekorace dalších interiérů, které se v Das Boot objevují, například byty, kanceláře nebo vězení.
Oskarové inspirace dramatu z 2. světové války
Příběh Das Boot byl inspirován stejnojmenným filmem Wolfganga Petersena z roku 1981 nominovaným na Oskara a Zlaté glóby a rovněž stejnojmenným knižním bestsellerem Lothara-Günthera Buchheima z roku 1973.
Pod 3. řadou seriálu jsou podepsáni scénáristé Colin Teevan, Tony Saint a Judith Angerbauer. Děj začíná v roce 1942 a rozvíjí několik dějových linií, jejichž cílem je udržet diváka v permanentním napětí a posílit jeho odhodlání sledovat každý následující díl, jak toho zdařile dosáhly předchozí řady.
Důmyslně vystavěný scénář a mezinárodní obsazení
Hlavní linie dramatu z 2. světové války sleduje posádku ponorky pod vedením Roberta Ehrenberga (Franz Dinda), která se účastní bitvy o Atlantik. Ponorka je vyslána na nebezpečnou misi na Jižní polokouli, zatímco ji pronásleduje velitel Královského námořnictva (Ray Stevenson).
Suchozemská linie rozehrává v severoněmeckém městě Kiel příběhy postav propojených osobními vazbami se členy posádky. Greta (Elisa Schlott), k níž váží city velitele ponorky Roberta, je vdaná za zraněného válečného veterána. Hannie (Luise Wolfram) se vyrovnává se společenským tlakem, který na ni klade manželství bez lásky s důstojníkem Albrechtem Lessingem (Florian Panzner), setkání s okouzlujícím velitelem ponorky Schulzem (Pierre Kiwitt) její situaci dále komplikuje.
Třetí dějová linie je zasazená do kulis Lisabonu hemžícího se vyhnanci, špiony a zločinci z celé Evropy. Hagen Forster (Tom Wlaschiha) tu odhalí smrtící past s cílem uloupit kradené válečné zlato. Na povrch při tom vyplují jeho temné zážitky z východní fronty, které ho donutí konfrontovat své činy s vlastním smyslem pro dobro a zlo. V nečekaném rozuzlení se pak setkává s tajemným Klausem Hoffmannem (Rick Okon), který může změnit průběh války k lepšímu.
Produkce Das Boot aplikovala zásady zeleného natáčení
Třetí řada seriálu má na rozdíl od dvou předchozích, osmidílných, celkem 10 dílů a natáčela se u nás v letech 2020 a 2021. Při práci na seriálu dodržovala produkce zásady tzv. zeleného natáčení neboli green filming, jehož cílem je vytvářet filmové projekty s ohledem na životní prostředí.
Zahraniční produkcí pověřená německá konzultantka pro ekologii kontaktovala předem platformu greenfilming.cz. Podle informací Marty Kuchynkové z Asociace producentů v audiovizi, která platformu provozuje, se na ně obrátila s dotazem, jakým způsobem se u nás zavádí zelené natáčení v praxi.
Německá konzultantka se pak spojila se společností BGreen.tv, která se u nás specializuje na poradenství v oblasti udržitelnosti ve filmovém průmyslu. Pomůže produkci naplánovat zelené natáčení, které spočívá v omezování odpadu, čerpání z místních a sezónních zdrojů, recyklaci materiálů, úspoře energie a cestování s ohledem na životní prostředí. Jednou z možností, jak zásady green filming zavést do praxe je proškolení vybraných členů štábu.
Povědomí o green filming se u nás zvyšuje
A to i díky seriálu Das Boot. V tuto chvíli neplatí, že by si zahraniční produkce kladly green filming jako podmínku spolupráce s českými produkčními společnostmi. Na druhou stranu už u nás jsou profesionálové, kteří se touto oblastí zabývají, ať už jde o BGreen.tv, nebo například TV Nova, která nominovala konkrétní zaměstnance jako zodpovědné za udržitelnou produkci a obsah a která je prostřednictvím společnosti CME členem britské platformy albert zaměřené na udržitelnost ve filmu a televizi.
Inspirace k nám často přichází z Německa, kde je vývoj v oblasti green filming před Českou republikou o něco napřed. Některé německé projekty mají od nového roku povinnost najmout si eko konzultanta, který má kromě poradenství na starost také sběr dat z konkrétního natáčení. Ta potom, jakmile jich bude dostatek, patrně poslouží k vytvoření návrhu širší koncepce udržitelnosti německého filmového průmyslu. A tak i díky německým projektům, které se u nás natáčejí, získávají více zkušeností se zeleným natáčením také čeští filmaři.
Natáčení 4. řady Das Boot začíná v červnu
1.-5. díl 3. řady režíroval Hans Steinbichler (Winter Journey; The Diary of Anne Frank) a na zbývající díly ho v režisérské židli vystřídal Dennis Gansel (The Wave; Mechanic - Resurrection). Výkonnými producenty byli Moritz Polter, Jan S. Kaiser, Marcus Ammon, Frank Jastfelder a Jason Simms. Natáčení 4. řady začíná v červnu.