16. března 2018

Alternativní text obrázku

Futuristický seriál Carnival Row amerických společností Amazon Studios a Legendary Television o detektivovi (Orlando Bloom) podezřelém z vražd byl jednou z nejnákladnější produkcí natáčených v České republice od zavedení filmových pobídek. Točit se začal v říjnu 2017 a poslední klapka padla dnes.

„Ve dvou hlavních štábech paralelně pracovalo kolem 900 lidí, z nichž jen asi 60 tvořili zahraniční filmaři. Předpokládaná útrata na našem území je přes 1,5 miliardy a alokovaná pobídka přesahuje 261 milionů korun. To je skvělá bilance filmových pobídek na příkladu jednoho projektu,“ uvádí ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková a dodává to nejdůležitější: jedná se o finance ze zahraničí, za které jsou nakoupeny české služby a materiál, odváděny daně, a o dlouhodobý projekt v podobě celé jedné řady seriálu navíc dává práci několika stovkám lidí po dobu téměř jednoho roku.

„Seriál se točil kompletně v České republice, měli jsme tu celkem 108 natáčecích dnů a přípravy zabraly dalších pět měsíců, začaly už v v květnu 2017. Ze 60 % jsme točili v ateliérech, na pozemku barrandovských studií vyrostly kulisy fiktivního viktoriánského města a v ateliérech řada dekorací. Na jejich stavbě jsme zaměstnali kolem čtyř stovek řemeslníků. Točili jsme ale třeba i v Prachovských skalách, v Liberci, na zámcích Frýdlant a Krnsko,“ uvádí producent David Minkowski ze společnosti Stillking Features, která natáčení v ČR zajišťovala.


Děj osmidílného seriálu se odehrává ve fiktivním neo-viktoriánském městě, kde po boku lidí žijí mýtické bytosti, které byly nuceny uprchnout ze své válkou zmítané země. Mezi zvyšující se populací uprchlíků a místními vrůstá napětí. Příběh zachycuje vyšetřování série vražd, které městu nedají spát a obírají jej o poslední známky vrtkavého míru. V hlavní roli detektiva jménem Rycroft Philostrate uvidí diváci Orlanda Blooma (Piráti z Karibiku, Pán prstenů, Troja, Království nebeské). Cara Delevingne (Anna Karenina, Sebevražedný oddíl, Valerian a město tisíce planet) představuje vílu Vignette, která se potýká s lidskými předsudky vůči svému vlastnímu druhu, ale i s tajemstvím, které ji všude pronásleduje.

Režie se jako obvykle u seriálů ujalo více osobností, v tomto případě Paul McGuigan, Jon Amiel, Andy Goddard a Anna Foerster, která u nás v roce 2015 režírovala celovečerní film Underworld: Krvavé války.

Nejnovější seriál společnosti Amazon Studios je dokladem trendu o nákladných a filmově pojatých „televizních“ seriálech a filmech, které dnes netočí jen klasické televizní stanice, ale ve stále větší míře i společnosti zaměřující se na online vysílání. V roce 2017 se pro Amazon u nás točila také jedna epizoda seriálu The Romanoffs a o rok dříve scény pro seriál Patriot.

„Práce na seriálech je produkčně hodně náročná. Natáčení trvá několik měsíců a je mnohem komplikovanější než u filmů, protože zatímco točíte scény do jedné epizody, píší se nové scénáře a vy připravujete natáčení dalších dílů. Je to vlastně jako točit dva a více filmů naráz,“ vysvětluje David Minkowski, který v uplynulém roce se Stillking Features tímto způsobem točil například první řadu seriálu Genius, jehož hrdinou byl Albert Einstein a který úspěšně odvysílala stanice National Geographic.

Náročnost práce ale není pro české filmové profesionály něco nezvládnutelného, je to přesně naopak. Americký producent Gideon Amir si český štáb nemůže vynachválit: „Česká republika má doslova fantastickou filmařskou základnu. Co se týče uměleckých rukodělných profesí, neexistuje žádné zadání, se kterým by si čeští filmaři neuměli poradit. Cokoli – doslova cokoli po nich chcete, pokaždé přijdou s geniálním řešením. Ale pozor, je to jako s mezilidskými vztahy, které nesmíte brát za samozřejmé. Kvalitu štábových profesí je potřeba hýčkat, stát by měl dbát na vzdělávání talentů,“ dodává na závěr malé varování.