6. června 2017

Alternativní text obrázku
Za zajímavými lokacemi se začátkem června na sever Čech vydala desítka filmařů z řad lokačních manažerů, producentů a dalších. Location tour organizovala Czech Film Commission s kým jiným než s filmovými kancelářemi Ústeckého kraje a města Liberec. První zastávkou necelou hodinu jízdy od Prahy byl nedostavěný gotický chrám Panny Marie v Panenském Týnci. Jde o originální lokaci s výraznou vizuální identitou, která láká nejen filmaře, ale také mnoho lidí, kteří doufají v uzdravení díky místní pozitivní energii.

Dále jsme se posunuli do Českého středohoří, kde jsme si užívali pohledy na typické zelené kopce, které se střídají s kontrastujícími industriálními městy a brownfieldy. Jedním z nich je ruina cukrovaru v Lenešicích nedaleko Loun. Tu už filmaři v minulosti využili, naposledy se zde točil zahraniční film The Catcher Was a Spy. Obec plánuje do budoucna úplné odstranění všech ruin v areálu, proto se nebrání ani případným demolicím v rámci dalších filmařských projektů.

Důkazem toho, že filmaři nemusí kvůli vinicím jezdit jen na jižní Moravu, byly vinice pod romantickou zříceninou hradu Hazmburk. Jsou v majetku vinařství v nedalekých Třebívlicích a nabízejí dokonalý pohled do krajiny Českého středohoří. Zajímavostí je zachovaný židovský hřbitov, který se stal přirozenou součástí polí a vinic. I zámek Roudnice nad Labem je pro natáčení ideální - je téměř celý prázdný a nabízí variabilitu prostor i možnosti zasazení robustních kulis do interiérů zámku. Je v majetku rodiny Lobkowiczů a filmaři se tady budou cítit jako doma.

Další část prvního dne jsme strávili v Ústí nad Labem, se kterým jsme měli možnost se seznámit z výšky obřích sil, která nám poskytla výhled na celé město a krajinu labského údolí i industriální zóny.  Sila vyrostla jako největší stavba svého druhu v ČSSR v sedmdesátých letech 20. století a jsou součástí areálu továrny Setuza. Jde o soustavu čtrnácti monumentálních válců a prostor mezi nimi připomíná loď naddimenzovaného gotického chrámu.

Ústí je silně spojeno také se Spolchemií, která patří přes 160 let ke klíčovým hráčům evropského chemického průmyslu a významně ovlivnila také podobu města. Nelze přehlédnout její dvě správní budovy, které jsou zajímavým kontrastem. Mrakodrap vystavený v roce 1930 je už od svého dostavení považován za jednu z dalších ústeckých dominant. Než se ovšem vedení mohutně rozvíjejícího se Spolku pro chemickou a hutní výrobu do nově vystavěného mrakodrapu v roce 1930 přestěhovalo, sídlilo v o mnoho menším neogotickém sídle. Impozantní jsou zejména interiéry s rozsáhlou malířskou výzdobou ve schodišťové hale, kde jsou zobrazeni tehdejší členové správní rady chemičky v gotických kostýmech. Mramorové schodiště ústí k zasedacímu sálu ve věži vyvedeném v duchu neogotiky s dřevěným obložením, masivním kazetovým stropem a malířskou výzdobou.

V Ústí filmaři najdou i honosné vily. Jedna z nich patřila Ignáci Petschkovi, který byl nejbohatším podnikatelem prvorepublikového Československa. Postavena v historizujícím stylu kolem roku 1900, reprezentovala sílu jeho ekonomického a společenského postavení. Vstupní halu pokrývá mramor v deseti barvách. Mohutná aula je převýšena do 2. patra, odkud je možné dění dole sledovat z ochozu. Interiér zahrnuje řadu salónů různě umělecky pojatých, dochovaly se původní krby, vestavěné knihovny, osvětlovací tělesa a řezbářská výzdoba. Zajímavostí je prostorná kuchyně v podkroví kompletně obložená bílým keramickým obkladem, a to včetně střešních šikmin. Ústeckou část jsme zakončili v místním monumentálním kulturáku, který byl postavený v duchu socialistického neoklasicismu. Kulturní dům, který je dodnes v provozu, zahrnuje velký taneční sál, prostornou restauraci, aulu se šatnami a kinosál. To vše s atmosférou padesátých a šedesátých let.

Druhý den patřil Liberci. Také tam se v poslední době intenzivně natáčí a v oblibě mají filmaři především radnici s přilehlým náměstím. Proto bylo cílem zařadit lokace, které nejsou filmařům tolik známé. Hned na začátku dne jsme se před sluncem schovali v krytu civilní obrany, který se nachází pod celým Sokolským náměstím. Kryt má zachovalé vybavení – plně funkční strojovnu a filtro-ventilační zařízení. Příjemným překvapením byla budova Střední textilní školy, která byla postavena v roce 1910 a nabízí nejen zachovalé prostory, ale především unikátní dobové tkalcovské stroje. Ředitel školy je filmařům nakloněn a je připraven provoz školy částečně omezit, aby filmovým natáčením vyšel vstříc.

Filmaři v Liberci najdou mnoho budov, které již neslouží svému původnímu účelu a nyní zejí prázdnotou. Ať je to Liebiegův palác – budova bývalé oblastní galerie, několik budov bývalých škol nebo malá vlaková zastávka Růžodol na okraji Liberce s velmi zachovalou německou architekturou. V Liberci je v německém stylu vystavěno mnoho domů a proto je ideální kulisou pro dobové příběhy. Budova Lidových sadů souvisí se značným rozvojem výletních restaurací, budovaných ve druhé polovině 19. a první polovině 20. století, z nichž nejhonosnější objekty tohoto druhu jsou právě v oblasti Sudet. Dnes je objekt Lidových sadů sídlem kulturního a společenského centra a k pronájmu jsou prostory, které lze využít v různých úpravách. Například ke stání je zde kapacita pro 800 osob.

V rámci location tour jsme navštívili i dva kostely, jeden by s přehledem mohl zahrát pravoslavný, to mluvíme o Kostelu sv. Vincence z Paoly, který byl vystaven v neobvyklém neorománském slohu. Je zajímavý hlavně zvenčí - zaujme kombinací červených režných cihel a kamene. Kostel sv. Vojtěcha je naopak jako stvořený pro pohádku, nachází se v okrajové části Liberce a je odsvěcený. Film friendly lokací je i malé sportovní letiště v Liberci - Ostašově, které nabízí historický hangár a přistávací plochu.

Perfektním zakončením location tour byla zauhlovací a vodárenská věž ve Vratislavicích nad Nisou. Místo jak stvořené pro horor nebo science fiction. Šedesátimetrová věž je součástí výrobního areálu někdejší továrny na koberce Ignaz Ginzkey a nyní se jí místní sdružení AvantgArt snaží vdechnout nový život.

Prohlédněte si fotogalerii navštívených lokací > Pokud vás některé z těchto lokací zaujaly a chcete se dozvědět více o možnostech natáčení v Ústeckém kraji a v Liberci, kontaktujte: Filmová kancelář Ústeckého kraje, Barbora Hyšková, hyskova.b@kr-ustecky.cz, +420 778 494 321 Filmová kancelář Liberec, Pavlína Kuchtová, kuchtova.pavlina@magistrat.liberec.cz, +420 773 781 766