U filmu je ale sound design a skládání hudby vždy oddělené, že?
Ano, a dokonce samotný sound design se dělí na části realistických zvuků a těch designových. Realistické zvuky se vytváří samostatně ve studiu. Představte si místnost, takové vetešnictví, je tam podlaha z různých materiálů a tam se nahrávají veškeré zvuky kroků ve filmu, zavírání dveří a všechny realistické zvuky. A pak je druhá kategorie sound designu, kdy se zvuk různě přetváří a upravuje v počítači.
Pomáhá vám práce sound designera ve skládání?
Naprosto, víc, než bych čekal. Vždycky se snažíte vytvořit nějaký originální zvuk a v dnešní době často rozpočty neumožňují nahrávání s živými nástroji. Pracujete s virtuálními nástroji, a jelikož ty zní vždycky stejně, tak se je snažíte upravit tak, aby byly zajímavé. Například při práci na hře The House of Tesla jsem vzal zvuk Teslova transformátoru, který je obrovský, hází blesky a můžete ho naladit do určitého tónu, takže může fungovat i jako hudební nástroj. Nahrál jsem jeho zvuk a přetvořil v počítači tak, že jsem si z něho v podstatě udělal syntetizátor. Upravil jsem ho na dvacet různých způsobů, kdy vytváří táhlé plochy nebo krátké. Už nezní vůbec jako transformátor, ale byl tím výchozím zvukem. Jde to i u tradičních nástrojů. Vezmete třeba flétnu a použijete řadu různých efektů a najednou zní jako nádherná éterická plocha, která vám dokáže krásně spojit scény, a přitom člověk vůbec nevnímá, že to je flétna.
Jaký software pro práci používáte?
Pracuji v jednom hlavním softwaru, což je nahrávací program Digital Audio Workstation. Používá ho každý. Existují různé programy, ale tento je alfou a omegou, protože v něm všechno nahráváte a upravujete. A v tom programu pak většinou využíváte podprogramy virtuálních nástrojů. Za ta léta jsem si vytvořil obrovskou banku až stovek nástrojů, se kterými můžu pracovat. Další programy nabízejí efekty, které můžete na nástroj aplikovat. Existuje například obrovská společnost Spitfire Audio, která se zaměřuje na orchestrální nástroje, smyčce, dřevěné dechy, perkuse, piana. S nástroji pak můžete pracovat přímo v tom programu. Tahle firma je jenom jednou ze dvou set, které existují. Často pracuji se zvukovou bankou smyčců asi ze šesti různých společností, protože každá má jiný zvuk. Při skládání totiž vždycky myslíte na to, aby to znělo realisticky, jako určitý počet lidí v orchestru v jedné místnosti.
Jaká je vaše zkušenost s Composers Summit Prague? Jaký má podle vás konference přínos a jaký konkrétně pro vás měla přínos vaše účast na loňském ročníku a vaše vítězství v loňské soutěži v rámci Composers Summit?
Koncept Composers Summit v Praze je nádherný, protože umí spojovat skladatele z celého světa. Místo toho, abychom si záviděli, že tamten dělá na tom a tamten tady na tom, pojďme si navzájem pomáhat, a tím vytvořit něco mnohem zajímavějšího. Přijíždějí sem skladatelé z celého světa a předávají nám vědomosti. Zároveň je tu možnost se lidsky poznat, což je velmi důležité. Moje zkušenost je zatím vynikající, obzvlášť z loňského ročníku, kdy už jsem se s některými skladateli znal (z prvního ročníku Composers Summit, pozd. red.) a měl k nim blíž. Výhra v soutěži mi také velmi pomohla. Ne že bych získal najednou okamžitě řadu zakázek, ale byla to pro mě možnost dirigovat Český národní symfonický orchestr v Obecním domě. Byla to pro mě další možnost prezentovat se s vlastními úspěchy a projekty. Člověk se učí celý život a nejlepší je, učit se rovnou od těch nejlepších. Je skvělé, že na konferenci mám příležitost kromě navazování přátelství s dalšími účastníky setkat se právě s hlavními hvězdami. Když se s nimi dáte do řeči, zjistíte, že jsou naprosto normální. Sdílíte nadšení pro hudbu a oni mají ten „drive,“ který vás umí nakopnout. Když vnímáte, jak se chovají a vystupují, je vidět, že člověk s pokorou může dojít hodně daleko. A předávají energii, která pracuje ještě jiným, neviditelným způsobem. Jsem vděčný Eliovi Cmíralovi, že jsem se od něho mohl učit na společných projektech. Začalo to na filmu The Wind and the Reckoning, kde jsem pracoval jako jeho pomocný skladatel. Vnímal jsem jeho lidskost a způsob, jak pracuje se scénami. To, že jsem ho sledoval, jak pracuje, a pak mi to popisoval, byla ta nejlepší škola, jakou člověk může mít. Nevadí mi, že jsem nebyl hlavním skladatelem, protože věřím, že díky této spolupráci jsem se dokázal naučit víc a posunout mnohem dál. Na těch vědomostech stavím doteď.
Jak vypadala vaše účast na letošním, už třetím, ročníku Composers Summit Prague?
Účastnil jsem se přehlídky skladatelů, kde jsem prezentoval hlavní hudební téma nové počítačové hry The Secret of the Deep. Je to 3,5minutová koncertní verze. Probíhalo tam hodně úprav, aby to bylo přímo šité na míru (koncertu v nahrávacím studiu Českého rozhlasu v Hostivaři, pozn. red.).
Podělil byste se o radu pro začínající skladatele, kteří chtějí skládat pro film?
Sledujte denně filmy a analyzujte, jak tam hudba funguje. Z toho jsem se naučil nejvíc. A potom, buďte lidští a rozvíjejte dobré komunikační schopnosti, protože s režisérem nebo producentem je to vždycky o tom, že když s vámi vychází, tak s vámi chtějí pracovat i nadále.