V České republice stále roste zájem o založení regionálních filmových kanceláří.
K dnešnímu dni oficiálně existuje šest kanceláří a jednou z nich je
Film Ostrava!!! Věnuje se aktivitám spojeným s filmem už od podzimu 2011 a jejím cílem je propagace Ostravska jako atraktivního místa pro natáčení s nevšední atmosférou a potenciálem. Film Ostrava!!! se snaží filmařům vyjít vstříc, poskytnout relevantní informace a servis tak, aby se do regionu rádi vraceli. Vedoucí kanceláře Hana Vítková se poprvé zúčastnila mezinárodního filmového festivalu v Berlíně, jako jeden z oficiálních partnerů ČFC na trhu European Film Market. S jakým výsledkem a dojmem se vrátila do moravskoslezské metropole?
Jak dlouho Vám trvalo vytvořit zázemí pro filmaře na Ostravsku, které nese dynamický název Film Ostrava !!! ?
Intenzivněji se propagaci Ostravska, potažmo celého kraje směrem k filmařům věnujeme od podzimu 2011. Těmto aktivitám se věnujeme na oddělení marketingu investičních příležitostí a turismu, kdy jsme o ně rozšířili rámec mé původní pracovní náplně. Za tu dobu se nám podle ohlasů podařilo dostat do povědomí české filmové obce, což je dobře. Ti přicházejí do Ostravy i s menšími projekty se zahraniční koprodukcí. Bojujeme ale s tím, jak k nám dostat velké zahraniční produkce, kvůli kterým jsme hlavně s FILM OSTRAVA!!! začali. Lokace se jim moc líbí, ale nakonec stejně vyhraje Praha a její okolí, i kdyby tam kulisy, které na Ostravsku prostě máme, měli postavit. Mám ale za to, že to pramení hlavně z pohodlnosti a neznalosti, což určitě i u velkých zahraničních filmových produkcí prolomíme. Snad to bude brzy, (než našim vedoucím dojde trpělivost...)
Co znamenají ty tři vykřičníky v názvu?
Tři vykřičníky jsou součástí loga města Ostravy. Jak jste sama zmínila, vyjadřují dynamiku, ale také energii a sebevědomí města a jeho obyvatel. K tomu bych ještě dodala, že vyzařují i svéráznost a smysl pro humor.
Co jste všechno podnikli, aby se filmaři o Vás dověděli?
Pořádáme pro filmové profesionály poznávací cesty po Ostravsku a okolí, v srpnu 2012 jsme spustili webové stránky
www.filmostrava.cz. Mám za to, že nejlepší je osobní kontakt, čehož využíváme na některých domácích filmových festivalech či na EFM v Berlíně, kterého se Ostrava letos zúčastnila poprvé v historii. Samozřejmostí je také spolupráce s Czech Film Commission, která nám při zmíněných poznávacích cestách pomáhá s akvizicí, získáním účastníků, pro které to skutečně má smysl. Další rovinou je spolupráce s
CzechTourismem.
Zúčastnila jste se poprvé velkého mezinárodního festivalu. Jak Vám mezinárodní platforma pomohla při propagování Ostravska?
Vzhledem k tomu, že „filmařské" prostředí pro mě není úplně přirozené a nepohybuju se v něm dlouho, bylo zajímavé do něj zase víc proniknout, poznat, jak to na film marketech chodí. Hlavní bylo dát o sobě vědět, oslovit producenty a filmaře obecně. To se v rámci možností povedlo. Důležité totiž je být v rámci této poměrně úzké skupiny lidí v povědomí, potom se kontakty navazují mnohem lépe. Ale to nějakou dobu trvá a je na tom třeba pracovat. Aktivní účast na mezinárodních film marketech může být jednou z cest.
Na festivalu Finále Plzeň se bude konat workshop pro zástupce regionů na téma Spolupráce regionálních filmových kanceláří s filmaři - přínosy pro region i filmovou produkci. Jaké zkušenosti jim chcete sdělit?
Myslím, že tyto zkušenosti jsou do značné míry nepřenositelné. Každý si musí najít vlastní cestu a způsob. Každý region je specifický, jedinečný a pro Ostravu to platí dvojnásob. Sami se učíme s každým dalším projektem, location scoutingem, na základě setkávání s lidmi, kteří ví, o co jde. Proto také čekám, čím mě na workshopu filmaři inspirují. Takže mít oči otevřené a ačkoliv jsem od přírody optimista, radím nečekat zázraky. Toto odvětví je totiž velmi nevyzpytatelné a vše se může změnit z minuty na minutu.