Jak skládání hudby k určitému filmu začíná? Kontaktuje vás režisér, nebo se účastníte konkurzu?
Někdy ano. Obvykle, jakmile je film natočen, pokud režisér ještě nemá někoho vyhlédnutého, začne sestavovat filmový materiál a může do něj začít vkládat hudbu z jiných filmů. Řekne si: Tohle funguje docela dobře, kdo to složil? Často se stává, že hudba z vašich jiných filmů upoutá pozornost dalšího filmu, často se obrátí na agenty. Skladatelé mají agenty a ti řeknou: potřebujeme někoho, kdo umí tohle. Co třeba tenhle člověk? Vy jim pošlete nějakou hudbu, možná ji zkusí nasadit do filmu a vidí, jestli to funguje.
Co je pro vás rozhodující, když zvažujete, zda přijmout či nepřijmout práci na filmu?
Dělal jsem tolik různých věcí, téměř všechny styly nebo žánry. Nedělám horory. To nechávám na Chrisi Youngovi. Ten je teď také tady v Praze. Chci využívat své schopnosti k tomu, abych pomáhal vyprávět zajímavé příběhy, ať už jde o komedii, animaci, drama, tragédii nebo experiment. Pokud může hudba otevřít nové vhledy do příběhu, to je pro mě to nejzajímavější. Nebo pokud je to výzva, něco, co jsem ještě nedělal. Podle toho se rozhoduji. A pokud je režisér někdo, kdo je přemýšlivý a uvažuje koncepčně. Učím se jen od nich. Chci se rozvíjet a dělat zajímavou práci, věci, o kterých jsem si myslel, že nedokážu. To je ta největší zábava, když máte strach. Naučíte se, jak to udělat, a nakonec si řeknete: Nikdy jsem si nemyslel, že to dokážu. To je ten nejlepší pocit na světě.
Jak se liší skládání hudby pro film od skládání hudby pro balet nebo tanec?
Hudbu skládám už od mládí. Chtěl jsem být klavíristou, ale když mi bylo čtrnáct, proletěl jsem oknem a pořezal si ruku. Už jsem nemohl vystupovat, tak jsem začal psát hudbu. Bylo to něco, co mě opravdu naplňovalo. Odmalička jsem chtěl být skladatelem. Ale to, co mě k psaní opravdu přivádí, je příběh. Myslím, že jsem se narodil jako filmový skladatel. Je to způsob, jakým jsem stvořen, můj mozek, mé pocity. Když mám příběh, tak ožívám. Právě jsem napsal koncertní skladbu, ale musel jsem si k ní vytvořit příběh. Takže pro mě je za tím příběh a pravděpodobně se ho nikdo nikdy nedozví, ale je to jediný způsob, jak to můžu dělat. Je to vyprávění příběhu.
Jaké jsou fáze vaší práce?
U některých filmů je základem téma, u jiných prostředí nebo atmosféra. Pokud píšete hudbu k tematickému filmu, podíváte se s režisérem na film, promluvíte si o příběhu, postavách a pak si řeknete: dobře, pro tento koncept potřebuji téma domova. Může to být postava, koncept nebo myšlenka. Zmapujete si, kam bude téma zasazeno. A pak už víte, že musí různými způsoby fungovat v této scéně, v této scéně a v této scéně. V jedné může být velmi jednoduché, v jiné komplikované; prochází určitým vývojem, obloukem. Začnete psát, abyste našli to, co je tak tajemné. Po všech těch letech nemám tušení, jak to funguje nebo odkud se to bere.
Odkud se bere hudba?
Netuším. Je to ta nejděsivější, nejzáhadnější a nejdůležitější část procesu, ale snažím se na to nemyslet, protože to prostě musím nechat přijít skrze sebe.
Cítíte, že hudba přichází skrze vás?
Ta dobrá ano. Ta špatná přichází ze mě. Ty nejlepší skladby ani nemám za své vlastní. Upřímně, necítím se být vlastníkem nejlepších děl, která jsem vytvořil.
A je to děsivé?
Ano. Je to záhadné. Jako každý přírodní proces, jako když roste květina, rozvíjí se v poupě a pak se otevřou okvětní lístky. Je to magie. Nejlepší je to prostě prožívat a nesnažit se přijít na to, jak to funguje. Můžete vysvětlovat, jak vstřebává živiny a sluneční světlo. O všech těchto věcech můžete přemýšlet, ale když jste sami v místnosti a snažíte se napsat to téma, musíte obejít mozek. Mozek v tu chvíli není váš přítel.
Máte nějakou techniku, kterou používáte?
Musíte se ztratit. Musíte na sebe zapomenout, téměř se vymazat.
Dodržujete při skládání nějaký pravidelný postup?
Prokrastinuji. Čtu. Koncertní skladba, na které jsem teď pracoval, je o Matce Tereze. Přečetl jsem o ní tři knihy. Přečetl jsem všechny její dopisy a svým způsobem je to, jako bych ležel na gauči a četl si, a říkám si: bože, ty jsi líný. Ale ve skutečnosti je to jako plnit studnu. Nejlepší je o tom nepřemýšlet – prostě to do sebe nasáváte a pak to najednou cítíte. Je to spíš pocit – hudbu ani tak neslyším, jako spíš vím, jaký chci, aby ve mně vyvolala pocit. Vím, jaká je v téhle scéně, téhle scéně a téhle scéně základní emoce. To je něco, v čem si myslím, že jsem dobrý. Takže teď musím najít hudbu, která ve mně takový pocit vyvolá.