19. ledna 2024

Alternativní text obrázku

Úspěch českých skláren ve světovém filmovém průmyslu: Pačinek Glass, Klimchi, Novotný Glass

3 české sklárny – velmi rozdílné, jak v přístupu k tvorbě anebo marketingu, tak pokud jde o výrobní kapacity a velikost firmy. Co je spojuje? Úspěch ve světovém filmovém průmyslu. Sklárna Pačinek Glass vytvořila 64 originálních křišťálových soch pro film Glass Onion v režii Riana Johnsona s Danielem Craigem v hlavní roli. Klimchi zásobila set hollywoodského kasovního trháku Barbie ručně vyráběným stolním sklem ze své originální kolekce Rosaline. Novotný Glass vytvořila skleněné objekty pro fantasy seriály Carnival Row a Wheel of Time, film Chevalier Stephena Williamse a historické repliky dobových svítidel pro populární německý seriál z 2. světové války Ponorka. Jak se jim to podařilo?

Pačinek Glass

Na počátku filmového úspěchu firmy stála světová pověst českého skla, webová prezentace sklárny a internetový vyhledávač. Senior art directora filmu Glass Onion Johna Dextera zaujaly webové stránky sklárny a na základě jeho impulzu produkce firmu kontaktovala, vypráví Jiří Pačinek, umělecký sklář, zakladatel a majitel Pačinek Glass

Produkce rozšířila zakázku z 12 na 64 soch

Filmová produkce sháněla pro režiséra luxusní artefakty, jejichž úkolem bylo zapůsobit výrazným dojmem, a pozvednout tak vizuální stránku vybraných scén na vyšší úroveň. Přesně to se Pačinek Glass s jejich výtvory podařilo. A to dokonce tak dobře, že z původních 12 kusů rozšířila produkce objednávku na konečných 64.  


Nejdřív dostala sklárna e-mailem návrhy 3 soch. Jiří Pačinek podle nich vytvořil první vzorek a manažer firmy David Sobotka výrobu zaznamenal na video. Reakce filmové produkce byla nadšená, za 2 dny přiletěl s dalšími návrhy John Dexter osobně.

Největší výzvou byla přesnost

Zadání znělo vytvořit podle detailních nákresů různých výtvarníků co nejpřesnější objekty. V tom spočívala pro Jiřího Pačinka největší výzva – přetvořit „papírové“ návrhy do trojrozměrných skleněných objektů. Zásadní roli hrála míra představivosti a talentu uměleckého skláře. 

Pačinek popisuje, že proporce soch se během práce skutečně pečlivě proměřovaly. Výroba probíhala v úzké spolupráci s Johnem Dexterem, který zůstal ve sklárně týden a průběžně domalovával detaily, na které kladl důraz. 

Tak vznikla 1. várka křišťálových objektů pro film. Jiří Pačinek poté odletěl na dovolenou, kde ho zastihl telefonát Davida Sobotky, že produkci se výtvory tak líbí, že objednávají další kusy. 

Důvěra filmaře ve skláře se vyplatila

Jiří Pačinek se s Johnem Dexterem tedy znovu setkali ve sklárně v Kunraticích u Cvikova a pokračovali v práci. Dexter investoval naprostou důvěru ve sklářův talent a do velké míry mu dal volnou ruku, což Pačinkovi poskytlo potřebný klid na práci, který se na výsledku projevil. „Asi jenom 2 kusy jsme dělali dvakrát. Jeden nám prasknul při výrobě a jeden chtěl John upravit. Jinak se všechno povedlo napoprvé. To je zázrak,“ popisuje Pačinek. 


Po dobu jednoho měsíce celá sklárna, v 5-6 sklářích, pracovala jenom pro film. Firma byla zrovna v nelehké situaci, kdy neměla moc práce, až na několik zakázek od přátel a příznivců, kteří chtěli firmě pomoci. Sklárna se se spřátelenými zákazníky dohodla na dočasném pozastavení zakázek, aby se mohla věnovat výrobě pro film a stihla objednávku dodat včas. 

Modelování z volné ruky

„Z 90 % to byly masivní věci, nefoukané. Ale u některých věcí jsme si museli foukáním pomoci. Některé tvary se ještě dolepovaly. Něco jsme vytvářeli modelováním z volné ruky za tepla, což je v podstatě naše know-how,“ vysvětluje Pačinek.

Typičtí zákazníci: výtvarníci, designéři

Mezi typické zákazníky sklárny patří výtvarníci, designéři a architekti, kteří se sem dlouhodobě vracejí. Podle jejich návrhů a za jejich přítomnosti tu skláři vyrábějí objekty, které se pak prodávají v galeriích. Buď se jedná o jediný kus anebo si podle svých návrhů nechají vyrobit prototypy a pak objednají od každého například 10 kusů. 


Dalšími zákazníky Pačinek Glass jsou designové firmy vyrábějící svítidla, jako je Preciosa nebo Lasvit. A také sběratelé umění, které zajímá autorská tvorba zakladatele sklárny. Široká škála výrobků zahrnuje skleničky, lustry a plastiky.

„Bylo to náročné, ale já jsem si to užil“

Na otázku, zda se z filmové zakázky naučil něco nového, odpovídá Jiří Pačinek, že se lišila v použití určitých technik a byla náročnější v tom, že každý kus byl jiný, šlo o figury, zvířata i abstraktní věci

John Dexter ze mě dostal úplně všechno, co jsem se kdy naučil, všechen můj um. Bylo to náročné fyzicky, na soustředění, byla to precizní práce, ale já jsem si to užil. Já jsem se vyřádil,“ shrnuje Pačinek.

Důležitá rychlost dodání a kvalitní balení

Upozorňuje ale i na větší tlak na termín dodání u filmové zakázky, na který navazovalo natáčení. Práci se podařilo stihnout díky tomu, že se vše dařilo na první pokus a nevznikl téměř žádný odpad. Pomohla také skutečnost že Pačinek Glass funguje ve vlastní sklárně, kde skláři mohli pracovat třeba do noci. 


Důležité u této zakázky bylo také důkladné balení, které řídil David Sobotka. Bylo třeba, aby skleněné sochy přežily překládání na letišti a cestu letadlem tak, aby nic neprasklo. Na každý kus se vyráběla speciální bedna na míru.

Filmová zakázka jako tvůrčí inspirace

„Filmaři pracují s různými materiály a dokáží neskutečné věci, jsou to odborníci ve svém řemesle a přesně vědí, co chtějí. A to je pro mě výzva. Pokud bych měl někdy znovu podobnou zakázku, tak se na to těším, protože vím, že to nebude jednoduché, ale bude mě to inspirovat a posouvat dál,“ hodnotí spolupráci Jiří Pačinek. 

Filmová zakázka se také pozitivně odrazila na prodejích sklárny, a to jak na českém, tak zahraničním trhu. „My jsme si vydělali peníze, udělali jsme krásnou práci, a navíc je to pro nás reklama. Vážili si nás jako lidí a profesionálů. A je to reklama i pro ostatní české skláře, na to jsem taky pyšný,“ shrnuje Jiří Pačinek.  

Spolupráce na filmu otevírá dveře

Sklárna kromě projektu Glass Onion spolupracovala i na filmu Gladiátor 2 a pracovala také na menších zakázkách pro české filmy a pohádky. Firma byla oslovena produkcí dalšího projektu pro Apple TV a o další spolupráci se zahraniční filmovou produkcí jedná. 

Se spřáteleným výtvarníkem, Čechoameričanem, chystá sklárna společnou výstavu v New Yorku. „Díky spolupráci na filmu jsou k nám všichni vstřícní,“ potvrzuje Jiří Pačinek. 

Dělat dobře svoji práci

Na otázku, co by poradil dalším dodavatelům, kteří chtějí získat zakázku pro film, odpovídá umělecký sklář jednoduše: „Dělat dobře svoji práci. My jdeme svojí vlastní cestou, snažíme se dělat dobře a dělat hezké sklo. To je jediná cesta.“

Klimchi 

Stejnou radu dává dalším firmám zakladatel společnosti Klimchi, Lukáš Klimčák: „Aby šli především svou vlastní cestou, vyvíjeli vlastní produkty s osobitým výrazem.“ 

Důraz na marketing

Klimchi se ovšem od Pačinek Glass liší silným důrazem na kvalitní marketing. Firma je v podstatě prodejní designovou značkou, která své designy realizuje v rámci rodinného holdingu ve sklárně Jílek v Kamenickém Šenově

Má tým zaměstnanců, kteří se specializují na obchod, marketing a design, marketingovou manažerku, vlastního fotografa, externí PR agenturu a kreativního ředitele Františka Jungvirta, který má na starosti kreativní zastřešení značky. 

Klimčák založil firmu z Velké Británie, kde si také vybudovala největší zastoupení. V současnosti už prodává do 70 států po celém světě. Silné zastoupení v Británii podle názoru Klimčáka pomohlo firmě získat zakázku pro film Barbie. 

Původní design a kvalitní zákaznický servis

Produkce si pro film Barbie vybrala už existující výrobek. Firma tedy nevyráběla produkt na zakázku, ale výrobky v Barbie představují původní design značky Klimchi, která se specializuje na ruční malosériovou výrobu stolního skla, barvy a optické dekory. 


„Jsme v podstatě marketingová a servisní firma. Prostě musíme být dobře vidět a musíme dodávat perfektní servis,“ vysvětluje Lukáš Klimčák filozofii společnosti a důraz na prvotřídní zákaznický servis.

 
„Jsme perfektní partneři pro filmové produkce, kdy každý den stojí obrovské peníze a potřebují mít všechno velmi rychle a potřebují vědět, že se na partnera můžou spolehnout.“ Klimčák stejně jako Pačinek ze zkušenosti ví, že rychlost dodání hraje u filmu velkou roli

Nečekané komplikace na celnici

Ponaučení ovšem málem stálo firmu celou filmovou zakázku. Zásilka s výrobky pro film byla totiž vybrána pro namátkovou kontrolu na celnici v Británii a dodání se zpožďovalo, vypráví Lukáš Klimčák. Firma přišla pohotově s náhradním řešením krizové situace a požádala o pomoc velkoobchodního partnera přímo v Anglii, odkud se jí nakonec podařilo zásilku na plac dodat včas. Kdyby firma nedokázala nečekané komplikace vyřešit, její výrobky by nakonec ve filmu nebyly. Zásilka z celnice totiž dorazila až den poté, kdy se natáčela scéna, pro kterou produkce sklo potřebovala. 

Nárůst na e-shopu o 70 %

Objednávka představovala 16 kusů skla, což se může jevit jako drobná zakázka. Ovšem Klimčák upozorňuje na velkou mediální sílu filmu, kterou si uvědomil. 


„Spolupráce na filmu Barbie měla pro firmu obrovský PR efekt a projevila se na prodejích. Na českém e-shopu se projevil nárůst o 70 %,“ potvrzuje Klimčák. „V zahraničí nám to pomohlo, co se týče našich velkoobchodních zákazníků, a s usazením značky v povědomí lidí.“ Zástupci firmy v souvislosti s filmovou zakázkou byli požádáni o rozhovor například pro německé rádio. 


Při představě, že o takový nárůst prodejů mohla firma přijít kvůli komplikacím s dopravou, Klimčák přiznává, že kdyby to věděl, řešil by to jinak. „Příště bych to normálně dal někomu do auta a řekl mu, ať to tam odveze. V té době, kdy jsem to řešil, tak jsem netušil, jaký to bude mít ohlas a jakou to může mít sílu. My jsme to zvládli, ale kdybych to věděl, tak bych tomu dal ještě větší prioritu.“   

Flexibilita a velké skladové kapacity

Klimchi pro spolupráci na Barbie oslovil člen produkčního týmu a poté, co se domluvili, zaplatili a firma další den výrobky odesílala, protože produkce je potřebovala na natáčení hned následující týden. 


„Máme docela velké sklady výrobků, hlavně těch oblíbených. Dá se takhle velmi rychle vybavit nějaký set. Kdyby tady natáčeli, jsme schopni to velmi rychle dovézt, jsme velmi flexibilní, protože jsme menší tým. A můžeme se domluvit i na pronájmu, nemusí to být jen odkup,“ nabízí další možnosti spolupráce Lukáš Klimčák. 

Výhodou zahraniční zastoupení

A pokud jde o natáčení v zahraničí, jako tomu bylo u Barbie, díky tomu, že Klimchi prodává do 70 států po celém světě a pěstuje si dobré vztahy s velkoobchodními partnery, může se s nimi firma spojit a požádat je o rychlé dodání v místě natáčení.

 
„U věcí na zakázku, kdy je potřeba něco rychle“, říká mladý podnikatel, „tomu dokážeme dát prioritu, přiřadí se k tomu projektový manažer a ten dá pozor na to, aby všechno proběhlo od A do Z správně a rychle.“ 


Zakladatel Klimchi zdůrazňuje, že „firma má zájem i o dlouhodobější spolupráci s filmaři a vývoj výrobků přímo na míru projektu, jako to dělal pan Pačinek pro film Glass Onion.“

Novotný Glass


Sklárna z Nového Boru čerpá z desetiletí zkušeností s replikami historického, zejména zeleného, tzv. lesního skla. Když byla oslovena pro spolupráci na amerických seriálech Wheel of Time a Carnival Row pro Amazon, filmu Chevalier produkční společnosti Searchlight Pictures nebo na populárním seriálu Ponorka pro německou televizi Sky, měla už na kontě řadu zakázek pro české historické filmy, seriály a pohádky. 

Repliky historického skla

Historie rodinné firmy sahá do 80. let minulého století, kdy si její zakladatel Petr Novotný pořídil domů pícku a tehdy ještě jako hobby začal vyráběl tzv. bucny, kulaté výplně do oken a později také další historické repliky pro památkáře


Za Petrem Novotným začali jezdit i archeologové a z jeho původního koníčku na začátku 90. let vyrostla firma s vlastními zaměstnanci. „Tady v Novém Boru je každý druhý sklář, takže to šlo jednoduše,“ vypráví syn zakladatele Viktor Novotný, který dnes firmu řídí a přibližuje sklářskou tradici kraje.

Křišťálové údolí

Je to „poslední sklářský region na světě, kde se dodnes zachovaly tradiční technologie. A ať si vzpomenu na jakoukoli sklářskou profesi, tak tady do 10 kilometrů v okolí vždycky někoho najdu,“ vysvětluje. 


Zakladatel sklárny, ačkoli firmu už předal další generaci Novotných, se věnuje sklářství už přes 50 let a každý den ještě fouká. Vyrábí části historických lustrů, benátských svítidel a jiné unikátní kousky, které potřebují majitelé opravit, ale v tak nízkých počtech kusů by je žádná jiná sklárna nevyrobila.


Taková poptávka se pak v Novotný Glass obvykle sejde hned z několika zemí světa, kde má sklárna kontakty, protože v oboru historických replik platí za experta

Malé série unikátních kusů

Další skupinu zákazníků představují umělci, kteří jsou sklářské výrobě přítomni a výslednou podobu objektu během ní dále posouvají a upravují. „Ve filmu je to podobné, může to být nějaký proces, je to malá série, všechno je to unikátní,“ vysvětluje podobnost práce pro film s uměleckou tvorbou Viktor Novotný.


Rodinná firma se podobně jako sklářský ateliér Pačinek Glass soustředí výhradně na výrobu. „Neděláme si žádnou velkou reklamu, klient si nás vždycky nějak najde, ať už je to přes reference jiných nebo přes umělce, kteří u nás byli na stážích nebo u nás něco vyráběli,“ přibližuje přístup firmy Viktor Novotný. 


Filmaři spolehlivě platí a vědí, co chtějí

„Někdy je od zákazníků, kteří se sklářským průmyslem nemají zkušenosti, obtížné získat technický výkres nebo představu toho, co chtějí. Ale filmaři to většinou mají namalované od filmového architekta a po vizuální stránce vědí, co chtějí. Dost často přicházejí s nějakým nákresem. A my hned vidíme, co to bude vyžadovat,“ oceňuje Novotný.


Na začátku spolupráce firmu zpravidla kontaktuje produkce, která sklárně pošle zadání v podobě fotografie nebo návrhu filmového architekta.

Rychlost dodání hraje roli

Filmová zakázka většinou spěchá. „Natáčíme a potřebujeme to za 14 dní,“ směje se Novotný, když přibližuje jednání s produkcí. „U obvyklých zakázek jsou dodací lhůty mnohem delší, a navíc jsou věci, které potřebují formu, takže nejdřív se vyrobí forma a pak se to musí nafoukat, vychladit, vybrousit, a ještě třeba namalovat nebo nastříkat barvou. Všechny tyhle procesy zaberou nějaký čas,“ vysvětluje.  


Každý výrobek se přes noc pomalu zchlazuje v tamprovně. Uvnitř skla totiž působí pnutí a sklo může kdykoli prasknout. Pomalým chlazením se pnutí snižuje a prasknutí pak nehrozí. 

Fáze chlazení se u filmových zakázek často vynechává

„Délka zakázek pro film je velmi individuální,“ říká Novotný. „Může se stát, že producent potřebuje například „rampouch“, tak mu ho za 2 hodiny dáme ještě nevychlazený a může s ním odejít s tím, že mu třeba do týdne nebo do měsíce praskne, ale asi to s ním stihne natočit. Anebo bude chtít něco složitějšího, co trvá měsíc. Vždycky záleží na tom, jak složité je zadání a jaké technologie je potřeba použít.“ 


Podobně jako Pačinek Glass má i Novotný Glass zakázky, které je po dohodě možné pozdržet a věnovat se spěšné zakázce například pro film. Ale pak jsou zakázky, na které je třeba objednaný kontejner a loď a ty se musí stihnout. Sklárna se pak vždycky rozhoduje, jakou zakázku ještě může stihnout. 

Kvalitní křišťálové sklo do 30 cm

Novotný Glass má 6 týmů po 2 sklářích. Každý tým má jinou specializaci a věnuje se zakázkám, které mu podle jeho specializace přidělí šéf výroby. Ten pro skláře zakázku připraví a nechá vyrobit formu. Skláři sklo vyfoukají, tavič ho pak k ránu vyndá z tamprovny, odkud putuje do brusírny. Následuje balení a expedice. 


„Když chce někdo něco menšího, do 30 cm, kvalitní křišťálové sklo, tak jde k nám, protože ví, že to uděláme dobře. Naší specializací je historické sklo, které se teď využívá v populárním žánru fantasy. S replikami historického skla máme zkušenost po desetiletí,“ vyjmenovává přednosti sklárny její majitel.

Ekonomický přínos natáčení

Na otázku, zda se filmové zakázky projevily na prodejích firmy, majitel odpovídá: „Myslím si, že by se určitě na prodejích odrazit mohly, je to z reklamního hlediska vděčné. My to možná dáme někdy na Instagram, a to je tak všechno, co s tím uděláme. Víc s tím nepracujeme. My doufáme, že to za nás teď uděláte vy,“ usmívá se Viktor Novotný, když dále rozvíjí svoji úvahu o filmovém průmyslu.


„Jsem si vědom toho, že natáčení představuje ekonomický přínos. Když to všechno spočítáte, že se živí nějací lidé, někde bydlí a jedí, až po odvody daní. Zahrnuje to práci architektů, výrobu rekvizit. To jsou miliardy. Když přijedou filmové štáby a pak se dělá reklama, že se to natáčelo tady. Ten přínos je samozřejmě velký a jsem rád, že to funguje.“