Historicky první německá adaptace románu Ericha Marii Remarqua Na západní frontě klid vznikala v průběhu roku 2021. Český štáb postavil bojiště o velikosti 2 fotbalových hřišť a Sirena Film dokázala dodržet rozpočet i za pandemií nečekaně ztížených podmínek. Výsledkem je filmová podoba jedné z nejvýznamnějších výpovědí o válce, která kandiduje na Oskara.
26. září 2022
Producent Malte Grunert se do České republiky se svými projekty vrací
Německá Amusement Park Films navázala na dřívější spolupráci s českou servisní produkcí Sirena Film a v lednu 2021 odstartovaly přípravné práce.
Malte Grunert vysvětluje: „České štáby jsou mezinárodně známé jako špičkové a pracovaly na mnoha významných projektech, takže jsem si byl jistý, že spolupráce bude bezproblémová, což se při našem natáčení opět potvrdilo. Na režiséra (Edwarda Bergera), line producera za německou stranu (Marka Noltinga) i na mě udělal náš štáb velký dojem, a to jak při natáčení, tak během postprodukce.“
Producent za českou stranu Pavel Müller ze Sirena Film věří, že důvodem, proč se k nám zahraniční produkce vrací, je „profesionalita, kvalitní zázemí zkušených štábů a velkého množství složitými projekty pověřených dodavatelů, vše ale nutně podpořeno funkčními filmovými pobídkami. Bonusem je přátelská atmosféra. Projekt svým rozsahem přinášel různá úskalí, která jsme museli řešit. Vstřícným a kooperativním přístupem se nám to ale vždy podařilo. Spolupráce s producentem Maltem Grunertem a line producerem Markem Noltingem byla bezvadná, s oběma jsme spolupracovali už dříve a můžu říci, že jsme přáteli.“
Amusement Park Films spojila s českou Sirena Film poprvé síly v roce 2017, kdy u nás Malte Grunert spolu s Jackem Abruthnottem a Ridley Scottem spoluprodukovali romantické drama The Aftermath (Zraněná srdce) v režii Jamese Kenta s Keirou Knightly, Jasonem Clarkem a Alexanderem Skarsgårdem v hlavních rolích. Na filmu se vedle Amusement Park Films tehdy podílely také Searchlight Pictures, BBC Film a Scott Free.
Čeští filmaři na klíčových postech
Na dvouapůlhodinovém filmu Na západní frontě klid se podílela řada českých filmařů a mnozí z nich zastávaly klíčové posty vedoucích jednotlivých oddělení. Hlavním zvukařem byl Viktor Prášil z firmy Soundsquare, kompletní vizuální efekty vytvářela společnost UPP v čele s Viktorem Müllerem, na speciálních efektech pracovali Kamil Jafar a Martin Prýca z Flash Barrandov Speciální efekty, koordinátorem kaskadérů byl Marek Svítek z Filmky, casting komparsu měla na starosti Sophie Šilhánková z Talent Managementu, lokace zajišťovala společnost Film Makers. A mohli bychom jmenovat dále.
Zkušenost s produkcí velkého válečného projektu
Český štáb měl možnost zdokonalit se v komplikovaných speciálních efektech zahrnujících mnoho explozí a kouřových efektů, ve stavbě rozsáhlých dekorací bitevního pole, náročných kaskadérských scénách a koordinaci velkého počtu kaskadérů se třemi stovkami komparzistů, to vše za ztížených podmínek přísných protiepidemických opatření.
Často se využíval Hexatron – teleskopický kamerový jeřáb připevněný na speciálním terénním autě, který umožňuje složité záběry kamerou na nejhůře přístupných místech, jakými byly na tomto natáčení kulisy zákopů.
Sirena Film při každodenní práci také hledala možnosti, jak v maximální míře v praxi aplikovat principy ekologického natáčení green filming, což bylo v rámci proticovidového protokolu s nutností balení jídel a většího využívání individuální dopravy obzvlášť výzvou.
Navzdory pandemii se podařilo dodržet rozpočet
Vedle kreativity a profesionality je dalším důvodem, proč mají české štáby v zahraničí dobrou pověst, schopnost dodržet rozpočet. A to i v případě nečekaných obtíží, jako se to stalo právě při realizaci Na západní frontě klid. Přípravné práce běžely od začátku ledna 2021 během nejhorší pandemické vlny a natáčelo se pak od března do května.
„I přes natáčení v nejtěžších covidových časech jsme program splnili bez jakýchkoli odkladů a vždy jsme byli schopni najít řešení, které nám umožnilo pokračovat v natáčecím plánu,“ potvrzuje Pavel Müller.
Několik set metrů zákopů a bitevní pole o velikosti dvou fotbalových hřišť
Velký projekt kladl mimořádné nároky na stavbu dekorací a výpravu. „Protože většina filmu se odehrává na bojišti a v zákopech, zaměřili jsme se nejdřív na hledání míst, kde bychom je mohli vytvořit,“ popisuje začátky přípravných prací filmový architekt Christian M. Goldbeck.
„V Milovicích jsme našli velmi dobrý prostor s dostatečnou hloubkou v pozadí. Dnes je to sportovní letiště, které uzavřelo na 3 měsíce provoz, abychom tam mohli natáčet. Po důkladném plánování jsme v lednu začali kopat. Celkem jsme postavili několik set metrů zákopů a bitevní pole o velikosti dvou fotbalových hřišť,“ popisuje Goldbeck.
Výsledný efekt scény, kterého se štábu podařilo docílit, přibližuje Malte Grunert: „Německé a francouzské zákopy, území nikoho mezi nimi a prostor za nimi, včetně ostnatých drátů, kráterů po bombách, zvířecích mršin a mrtvol. Postavili jsme bojiště. A pohybovat se po tomto bitevním poli během natáčení bylo psychicky náročné, obtížné a depresivní.“
Nezapomenutelný zážitek z návštěvy placu popisuje Pavlína Žipková z Czech Film Commission: „Štáb právě natáčel komorní scénu v příkopu naplněném vodou. Bylo naprosté ticho, kolem nás spálená zem, pahýly stromů a těla vojáků vpletená do ostnatých drátů. Propadli jsme se sto let zpátky do zákopové války navzdory tomu, že venku vládl konec dubna s jarní náladou. Ocitli jsme se uprostřed živého pomníku bolestivé kapitoly lidské historie. Ani ve snu by mě nenapadlo, že uplyne pouhý rok a několik set kilometrů na východ se budou podobné scény odehrávat v reálu,“ dodává Žipková s ohledem na válečný konflikt na Ukrajině.
Lokace v regionech a kulisy na Barrandově
Lokace pro další scény z filmu našla produkce v regionech České republiky: v Buškovicích, Brodech, na zámku Sychrov, ve Skupicích u Postoloprt, v Postoloprtech, Žatci, Ralsku, na Točníku, ve Vinařicích, Benátkách nad Jizerou, Libušíně, Chotěšově, Černochově, Líšanech u Rakovníka, na zámcích Hořín a Liběchov, v Chotýšanech, Luštěnicích, Královém Dvoře, Roudnici nad Labem a v Praze.
„Další kulisy jsme vytvářeli v jednom z největších a nejstarších evropských filmových studií, v barrandovských ateliérech v Praze. Tady jsme postavili několik kupé a salónní vůz vlaku Grand express européen z roku 1881. Náš ateliér byl postaven ve 30. letech minulého století – byla to pro mě velká čest, že jsem tam mohl pracovat,“ uvádí Christian M. Goldbeck.
Produkce zaměstnala desítky českých firem
Německá Amusement Park Film, která film produkovala pro Netflix společně s americkou Sliding Down Rainbows Entertainment a britskou Rocket Science, zaměstnala na filmu desítky českých firem. Jednalo se o několik stavebních firem pro konstrukci dekorací a velké množství dalších společností poskytujících vše od ubytování, cateringu, technického zajištění a řady dalších služeb a zboží potřebných pro filmovou produkci takových rozměrů.
Dodavatele našla produkce v krajích, kde se natáčelo. A nejen v tom jim pomáhaly regionální filmové kanceláře. Sirena Film spolupracovala „se Středočeskou filmovou kanceláří a Filmovou kanceláří Ústeckého kraje, moc jim děkujeme a doufám, že i oni budou na výsledný film hrdí,“ uvádí Pavel Müller. Zahraniční produkce utratila v České republice celkem 430 milionů korun (náklady uznatelné v rámci žádosti o filmové pobídky), z toho filmová pobídka ve formě vratky z uznatelných nákladů představuje 86 milionů korun.
Malte Grunert je s výsledkem spokojen: „Se společností Sirena Film budeme určitě spolupracovat i nadále a jednáme o řadě projektů, které připravujeme a které by bylo vhodné natáčet v České republice.“
Herecké obsazení v čele s debutantem z vídeňského Burgtheateru
V hlavní roli Paula Bäumera se představí debutující Felix Kammerer, člen vídeňského Burgtheateru. Dalších rolí se ujali Albrecht Schuch, Daniel Brühl, Aaron Hilmer, Devid Striesow, Edin Hasanovic, Michael Wittenborn a Sebastian Hülk.
Ve vedlejších rolích se objevují také čeští herci: Cyril Dobrý, Jan Milan Horáček, Aleš Bílík, Tomáš Čapek, Emil Rothermel, Nicolas Prokop, Adam Mensdorff, Alžběta Malá, Andrea Zatloukalová, Tomáš Weber, Samuel Neduha nebo Martin Němec.
Jak dopadnou Oskary 2023?
Román Ericha Marii Remarqua Na západní frontě klid publikovaný v roce 1928 zůstává jednou z nejvýznamnějších výpovědí o tom, co je to válka.
Věděl to Remarque před 100 lety a jeho vzkaz zní dnes stále stejně, jak to výstižně vyjádřil Malte Grunert: „Prožitá hrůza je pro všechny zúčastněné strany stejná.“
Svoji první filmovou podobu získal román už 2 roky po vydání. Film režírovaný Lewisem Milestonem byl oceněn Oskara v kategoriích Nejlepší film a Nejlepší režisér.
Historicky první německá adaptace Na západní frontě klid měla premiéru 12. 9. 2022 v sekci „Special Presentations“ na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu a je oficiálním německým kandidátem na letošního Oskara. Kinopremiéra v Německu proběhne 29. 9. a od 28. 10. bude snímek na Netflixu.