Czech Film Commission považuje nominaci za obrovský úspěch. Zásluhu na něm má celý štáb filmu, zejména lokační agentura Lokacni.cz, ale i pražský magistrát, radnice Prahy 1, 3, 7 a 8, Dopravní podnik a Rudolfinum. Děkujeme také obyvatelům Prahy. Máme radost, že společně vytváříme v České republice prostředí vstřícné k natáčení zahraničních produkcí, které k nám míří kvůli úžasným lokacím, filmovým pobídkám a talentovaným filmařům.

Foto: Stanislav Honzík/Netflix © 2022


10. výroční ceny pro lokační profesionály

Mezinárodní sdružení lokačních manažerů (LMGI) oznámilo 30. 6. nominace na 10. výroční ceny, které se budou udělovat 26. 8. v kalifornské Santa Monice.

 

LMGI každoročně oceňuje tvůrčí podíl lokačních profesionálů a filmových komisí na audiovizuálních dílech z celého světa. Letošní ceny jsou zároveň oslavou 20. výročí tohoto sdružení.

 

Nominace Czech Film Commission je zásluhou celého štábu

Máme velkou radost, že mezi 6 nominovanými v kategorii Vynikající filmová komise je i Czech Film Commission za přispění k filmu The Gray Man, který se u nás natáčel v létě 2021.

 

Děkujeme Mezinárodnímu sdružení lokačních manažerů (LMGI) za ocenění naší práce. Nominaci vnímáme jako obrovský úspěch a poctu. Je pro nás krásným dárkem ke 20. výročí založení, které Czech Film Commission oslaví příští rok.

 

Zásluhu za tento úspěch mají však především čeští filmaři, celý štáb a všichni, kdo na filmu spolupracovali, kterým bychom tímto rádi poděkovali za perfektní práci.  

 

Film The Gray Man produkovala v ČR společnost Stillking Films pro Netflix, AGBO a Roth Kirschenbaum Films.

 

Photo: Stanislav Honzík/Netflix © 2022

Lokacni.cz, art department a kamerový štáb

Úžasné lokace filmu vybral zkušený lokační manažer Robert Mehrle z agentury Lokacni.cz spolu se svými kolegy – Pavlem Mrkousem, Janem Zuskou, Ondřejem Křůpalou, Martinem Svobodou, Lukášem Škodou, Ondřejem Novákem, Ondřejem Uhlíkem, Gabrielou Řezáčovou a asistenty placu Rosťou Samcem, Lukášem Bucmanem, Matějem Šporochem a Markem Podhorským.

 

Za výslednou podobou filmu stojí práce art departmentu v čele s filmovými architekty Dennisem Gassnerem a Chrisem Lowem a art directory Neilem Callowem, Martinou Ter Akopowou, Pavlem Krejčím, Tomášem Roztočilem a Theodorou Ter Akopowou. Uznání LMGI a naše díky patří stejně tak kamerovému štábu v čele se Stevem Windonem.

 

Photo: Netflix / Czech News Agency / Miloš Ruml

Zahraniční produkce přijíždějí za českými filmaři

„Skutečnost, že se část filmu odehrává v Praze, ale není hlavním důvodem,“ prozradila vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková ke skutečnosti, že se České republice podařilo projekt získat. „Prahu by mohla hrát Vídeň nebo Varšava a další středoevropská města včetně našeho Liberce, tak jako se stalo například ve filmu Spider-Man: Daleko od domova (2019). Stejně jako Praha hraje často německá města, Vídeň, Curych, Paříž i Moskvu,“ dodala.  Vedle filmových pobídek a úžasných lokací jsou jedním z klíčových důvodů, proč k nám zahraniční produkce přijíždějí natáčet, právě talentovaní čeští filmaři.

V původním scénáři neměla být Praha Prahou. Po prvních obhlídkách bylo rozhodnuto, že Praha akce takového rozsahu neustojí, aniž by hrála sama sebe. Proto byl příběh přepsán tak, aby Prahu přiznal.

 

Producent filmů The Gray Man a Extraction 2 Patrick Newall o českých filmařích a natáčení u nás prohlásil: „Prahu je neuvěřitelné navštívit, ale ještě lepší je tu natáčet. Díky srdečnosti, přímosti a pohostinnosti štábu jsme se tu cítili jako doma. Jsme velmi vděční Státnímu fondu kinematografie a Czech Film Commission za to, že nás tu přijali a pomohli nám k obrovskému úspěchu této části produkce.“

 

Pro magazín Forbes Newall dále uvedl: „Čeští filmaři se dokážou popasovat i s nečekanými výzvami. Třeba v krátkém čase proměnit průmyslový areál u Prahy na Bangkok.“

 

Jeden z režisérů filmu The Gray Man Anthony Russo v rozhovoru s novinářem Nickem Schagerem popsal, jak se talentovaný štáb vypořádal s nejnáročnější scénou: „V téhle sekvenci šlo o všechno. Když ji změříte od chvíle na náměstí až po honičku v tramvaji, říkali jsme jí film ve filmu. Aby vznikla taková scéna, je k tomu potřeba tolik lidí, tolik domů a  ulic, tolik vozidel. Třeba jen scéna s tramvají, natáčeli jsme se skutečnou pražskou tramvají v ulicích města a postavili jsme vlastně takový autobus, který vypadal jako tramvaj, ale jezdil na kolech, protože někdy jsme potřebovali, aby se tramvaj pohybovala rychleji. Nebo jsme natáčeli v ulicích, kde koleje nebyly, nebo protože to bylo bezpečnější, podle toho, co jsme dělali. Měli jsme také dekoraci tramvaje postavenou na okraji Prahy s blue screenem na pozadí, kde jsme mohli natáčet, jak se tramvaj třese. Na všech těchto lokacích jsme natáčeli s herci a kaskadéry. Bylo to velmi náročné. Realizace trvala týdny a týdny a týdny. Ale zase celý náš tým miluje natáčení filmů stejně jako my.“

 

Photo: Stanislav Honzík/Netflix © 2022

Skvělá spolupráce s magistrátem, radnicemi Prahy 1, 3, 7 a 8 a Dopravním podnikem

The Gray Man se v České republice natáčel výhradně na lokacích, žádná ze scén se netočila v interiérech či ve studiu. Pro všechny lokace bylo potřeba vyjednat nezbytná povolení a koordinovat postup s příslušnými institucemi.                                             

 

Za skvělou spolupráci děkujeme magistrátu Prahy a radnicím Prahy 1, 3, 7 a 8, s nimiž produkce vyjednala všechny zábory, ale také policii a hasičům.

 

Filmaři by se také neobešli bez vynikající spolupráce s Dopravním podnikem hl. m. Prahy. „Bez nadšené spolupráce a rad jeho zaměstnanců by natáčení nešlo realizovat. Rád bych také vzdal hold bývalému vedoucímu dispečerských útvarů Janu Cibulkovi,“ uvádí lokační manažer Mehrle.

 

Photo: Netflix / Czech News Agency / Miloš Ruml

Praha se proměnila v Bangkok

Praha se stala jednou z hlavních lokací filmu. Natáčelo se v Průhonicích, Holešovicích, na Smíchově, Žižkově, v Karlíně, na Novém Městě a Malé Straně. Ale i v nedalekých Milovicích nad Labem.

 

„V regionech se nakonec bohužel točit nebude, natáčecí plán je nesmírně nadupaný a bylo potřeba najít všechno na jedné dlani, což Praha poskytla. Praha ale nehraje jen samu sebe, ve filmu zastoupí také Bangkok, jedno další středoevropské město a jeden asijský stát,“ vysvětlila pro ČT24 Pavlína Žipková v průběhu natáčení.

 

Natáčení s ohledem na co nejmenší omezení obyvatel

V Praze 1 byly zábory naplánovány hlavně na víkendy a státní svátky 5. a 6. července. Dvoudenní uzavírka Náměstí Republiky byla připravena tak, aby proběhla současně s plánovanou výlukou tramvají.

 

Z důvodu bezpečnosti hlídala místa natáčení akčních scén ostraha a v případě potřeby vždy požádala místní obyvatele o vyčkání do 5 minut, než bylo možné je nechat do uzavřené zóny vstoupit. Produkce také respektovala noční klid a například scény s výbuchy se natáčely pouze v denních hodinách.

 

Photo: Stanislav Honzík/Netflix © 2022

Produkce i městské části informovaly veřejnost

Pro lepší informovanost obyvatel a snazší orientaci provozuje Praha 1 speciální webové stránky filmpraha1.cz, kde jsou k dispozici informace o aktuálních natáčeních, záborech a alternativních možnostech parkování. Web současně upozorňuje na přínosy natáčení, ať už jde o přínos do státního, nebo obecního rozpočtu anebo útratu produkce v místních hotelech a restauracích či najímání komparzu, využívání dopravy a dalších služeb.

 

Na svém webu informovaly obyvatele o natáčení a dočasných omezeních i městské části Praha 7 a Praha 8. Produkce informovala veřejnost také prostřednictvím masivních letákových kampaní, na které městské části upozornily ve svých lokálních novinách vydávaných městskými částmi 1 a 7 – Jednička a Sedmička. Letáky byly cíleně distribuovány do schránek obyvatel a v provozu byla dvojjazyčná telefonní infolinka s informacemi o natáčení, o všech omezeních a náhradním parkování. Lokační agentura navrhla systém udělování náhradního parkování stovkám rezidentů s parkovacími kartami na základě distribuce voucherů, bez kterého by se v centru Prahy, které se potýká s nedostatkem parkovacích míst, natáčení vůbec nedalo zorganizovat.

Photo: Netflix / Czech News Agency / Miloš Ruml

Poděkování obyvatelům Prahy

Natáčení v Praze zahrnovalo rozsáhlé zábory ulic. Proto bychom na tomto místě chtěli poděkovat shovívavým obyvatelům Prahy, kteří tolerovali dopravní omezení v ulicích po dobu natáčení. Bez jejich pochopení a spolupráce by naše práce a práce filmařů nebyla možná.

 

Děkujeme, že nám pomáháte vytvářet v České republice vstřícné prostředí pro zahraniční filmové produkce, které u nás zaměstnávají tisíce lidí a přinášejí zahraniční kapitál v řádech miliard korun do nejrůznějších nefilmových odvětví, z nichž odebírají služby a zboží.

 

Práce Czech Film Commission na filmu začala rok před natáčením

The Gray Man se u nás natáčel 18 natáčecích dní v červnu a červenci 2021. Práce na filmu však trvaly mnohem déle. „Je to jeden z projektů, se kterými žijeme už více než rok,“ uvedla v červnu 2021 pro ČT24 Pavlína Žipková.

 

O tento velký projekt usilovalo několik evropských zemí už od března 2020. Czech Film Commission na základě seznamu motivů a zemí, kde se akční thriller ze současnosti odehrává, sestavila ve spolupráci s regionálními filmovými kancelářemi pro zahraniční produkci balíček informací. Ten obsahoval vytipované lokace, jejich fotografie, informace o českém programu filmových pobídek a výhodách natáčení v ČR.

 

Filmový projekt se pro Českou republiku podařilo získat a zahraniční produkce utratila na našem území 752 035 779 Kč, přičemž čerpala filmovou pobídku ve výši 139 781 599 Kč. Pokud jde o celkový rozpočet, jednalo se do té doby o největší realizovaný celovečerní film v ČR.

 

Photo: Netflix / Czech News Agency / Petr Malina

Největší výzva

„Natáčení bývají plná výzev a nečekaných problémů a jedním z nejdůležitějších aspektů tak je sehranost štábu, který často čítá stovky lidí. Přirovnání filmového štábu k hudebnímu orchestru není přehnané,“ říká Pavlína Žipková.

 

 „Film The Gray Man byl jednou velkou výzvou, od uzavření části centra pro 2 natáčecí štáby ve stejnou chvíli, kdy se musely vyřešit objízdné trasy městské dopravy z důvodu velmi rozsáhlých dopravních omezení. Každý projekt pro nás otevírá variace požadavků a nás nesmírně baví čelit všem nástrahám spojeným s nalezením jejich řešení. I kdyby to znamenalo, že budeme muset doslova campovat na chodbách magistrátu, abychom zastihli úředníka, bez jehož podpisu se neobejdeme. The Gray Man přidal mým novým šedinám, ale stálo to za to. Práce to byla skvělá a skvěle zorganizovaná a načasovaná, akční scény by se nikdy nepodařilo realizovat, kdyby načasování nefungovalo, jak má,“ dodal Robert Mehrle.

 

Nominace Petra Růčky, Marka Řídela, Jana Ondrovčáka a Jana Adlera na cenu LMGI

Vůbec prvním českým lokačním manažerem nominovaným na cenu LMGI se v roce 2020 stal Jan Adler v kategorii Vynikající lokace v dobovém filmu za jeho práci na komedii Jojo Rabbit, kterou v České republice produkovala v roce 2018 společnost Czech Anglo Productions pro Fox Searchlight Pictures.

A s radostí gratulujeme také k letošní nominaci lokačního týmu Petra Růčky, Marka Řídela a Jana Ondrovčáka rovněž v kategorii Vynikající lokace v dobovém filmu za jeho práci na dramatu Na západní frontě klid. Snímek Edwarda Bergera, který se natáčel v České republice v roce 2021, získal řadu mezinárodních ocenění včetně 4 Oscarů a 7 cen BAFTA. Jedním z držitelů cen BAFTA je zvukař Viktor Prášil, který byl spolu s dalšími 3 českými filmaři – Lindou Eisenhamerovou, Kamilem Jafarem a Viktorem Müllerem – nominován i na Oscara.