V podstatě od počátku kinematografie probíhá natáčení filmu stejně. Vznikne nápad, pak scénář, producenti zajistí finance. Nejužší štáb se vydá na lokační obhlídky, proběhne casting herců a vybírají se komparzisté, nasmlouvá se celý štáb, technika, lokace, ateliéry pro stavbu dekorací, kanceláře pro produkci, je potřeba zařídit a zorganizovat spoustu dalších věcí. Pokud se jedná o zahraniční produkci, přiletí do České republiky část filmařů ze všech možných koutů světa. Filmová produkce je jako živý organismus, kdy každý ví, co má dělat a všichni spolupracují. Potom přijde první natáčecí den. Štáb, který často čítá stovky osob, se sejde na place, kamera, klapka a jedeme!

Ze stručného nástinu organizace natáčení je patrné, že vyžaduje vysoce odborné vedení. Ruku v ruce s ním jde znalost nejnovějších filmových technologií. Ty se neustále zdokonalují a umožňují postupy ještě před pár lety zcela nevídané. Pojďme se podívat na to, co vše z přípravy filmového natáčení lze převést do online světa a ušetřit tak nejen čas, ale i peníze.

Bohemian Pictures a Mirada remote shooting | Foto: Nikolas Šilar


Najděte si filmové lokace z pohodlí obývacího pokoje

Režisér a architekt mají většinou jasnou představu o lokacích, které hledají pro svůj film, seriál nebo třeba reklamu. Obvykle používaný výběr fotografií dá sice rámcovou představu, jak to na konkrétním místě vypadá, ale kromě vzhledu jsou důležité i další okolnosti – v případě interiéru třeba to, jak jsou místnosti uspořádány, jak jsou velké nebo jak působí, když stojíte uprostřed a rozhlédnete se okolo.

Proto vznikla v České republice platforma Virtual-scout.com, ve které lokační firmy představují filmové prostory ve 3D formátu. Lokační manažer Robert Mehrle je z ní nadšený: „Virtual-scout nám šetří práci, protože přes něj posíláme klientovi odkaz na konkrétní projekt, kde jsou nahrané veškeré podklady, komunikace i fotografie. Všichni si zde najdou své, a navíc se neztrácíme v přehršli nepřehledných e-mailů. Každý nový scan, který uděláme, nás učí něco nového. O naše zkušenosti se dělíme s vývojáři platformy tak, aby finální návody, jak správně scanovat lokaci, pomohly ostatním uživatelům.“

Podle Mehrleho je zásadní umožnit plynulou obhlídku a také pomocí pohledů z oken vidět na ulici, což ocení kameramani, kteří potřebují definovat hlavnímu osvětlovači pozici osvětlovacích věží či jeřábů. Pro lepší orientaci světových stran lze umístit k oknu světovou růžici a následně ve virtuální prohlídce vložit odkaz na přesnou pozici ze speciální k tomu určené aplikace. V nové verzi Virtual-scoutu budou již tyto funkce integrované.

Jistě vás zajímá rozdíl ve finanční náročnosti mezi profocením lokace běžným fotoaparátem a speciální 3D kamerou. K běžné částce se přidá paušální poplatek za použití speciální techniky. Lokaci máte nascanovanou komplexně a nemusíte se vracet na případné přefocení konkrétního pohledu.  Naskenovat a publikovat lze například i interiér automobilu, jachty, letadla či vlaku, jde jen o to, co chce klient vidět. Lokační si přímo v aplikaci může přečíst doporučení, jakou kameru na jaký prostor použít, jak se liší postupy skenování různými kamerami a seznam místních společností, které tuto techniku půjčují nebo mohou sken realizovat na objednání.

Jaké jsou výhody pro produkci a režiséra? Nemusí prohlížet stovky snímků, ale virtuálně se projdou prostorem a během několika minut získají dokonalou představu o nabízené lokaci. Bezpečnost je samozřejmě zajištěna: k fotkám a plánkům se dostane jen zaregistrovaný uživatel, kterému to povolí autor snímků. Komunikace a případné přílohy jsou šifrovaně uloženy na zabezpečených serverech.

V době publikace tohoto článku platforma funguje ve zkušebním provozu. Vývojář Jan Tůma a jeho tým stále pracují na zdokonalování systému: Vyvíjíme řešení, které bude ještě více reflektovat potřeby filmových produkcí. Například prohlídky s uloženými pozicemi kamery, pohledy do lokace skrze specifické kamerové objektivy, simulace sluneční trajektorie v daném místě či v nastavenou dobu a spoustu dalších vychytávek.“

 


Herec na míru

Sháníte pro svůj film herce, který bude žonglovat na skateboardu a zpívat u toho francouzsky? Pomocí Actorsmap takového najdete během pár minut. I když tato databáze herců funguje teprve 4 měsíce, už si našla své příznivce, kteří oceňují zejména rychlé vyhledávání a třídění pomocí chytrého menu a také možnost vybrané herce nebo jejich agenty ihned kontaktovat.

Do Actorsmap se může zaregistrovat každý český nebo slovenský profesionální herec nebo student herectví. Vytvoří si svůj profil, přidá dovednosti a znalosti, fotografie, videa, případně odkaz na své webové stránky i nezbytný kontakt. Svůj profil si může kdykoli sám aktualizovat. Vše je vedeno kromě češtiny také v angličtině, takže jsou herci snadno dostupní i pro zahraniční filmaře.

Barbora Fabiánová z jedné z pěti hereckých agentur, které stojí za vznikem této herecké databáze, osvětluje její poslání: „Actorsmap vznikla, aby pomohla režisérům, castingovým režisérům, producentům, produkcím, hereckým agenturám a agentům, uměleckým projektům, ale především hercům. Casting ale nenahrazuje. Na kvalitní casting vždy potřebujete castingového režiséra. Bez něj se při obsazování jakéhokoliv projektu neobejdete. Pro něj samotného je naše herecká databáze nástroj, který mu práci usnadní, inspiruje ho a má vše přehledně na jednom místě a aktuální. Jednoduše zde zjistí kontakty na herce nebo na jejich agenty, lehce vyhledá, kdo například ovládá cizí jazyk či dovednost potřebnou pro daný projekt.“

Roční členství je pro herce placené, studenti platí cenu nižší a herečtí agenti mají množstevní slevu. Během koronakrize dali provozovatelé registraci hercům na rok zdarma, aby je podpořili v nelehkých časech. V současné době můžete vybírat z téměř 900 herců a hereček.

 


Aplikace pro castingové agentury aneb obsazování rolí online

Casting není snadná disciplína. Musíte plnit náročná očekávání klientů nebo režiséra, rychle reagovat na změny a mít neustálý přehled o daném projektu, což vyžaduje obvolávání, papírování a vytváření různých tabulek. Své o tom ví Barbora Roubová, která spolu s manželem vyvinula unikátní řešení cloudové databáze k obsazování herců a komparzu. Čerpala ze své zkušenosti: „Při spolupráci s castingovými agenturami a zajišťování komparzu do českých i mezinárodních reklam a filmů mi bylo zřejmé, co zabere na takové práci nejvíc času. Začal se rodit nápad na projekt, který by celý systém zjednodušil.“ 

A tak vznikl ROLETIK, který je určen pro všechny komparzní a castingové agentury. V této aplikaci lehce založíte projekt a zvolíte, koho a na který den a čas hledáte. Vytvoříte dotazník a můžete ho sdílet na sociálních sítích. Zájemci o roli v komparzu, kteří se vám přes něj přihlásí, se hned objeví ve vaší databázi. Z došlých odpovědí vyberete uchazeče a rovnou jim pošlete zprávu pomocí SMS brány nebo e-mailem, a to individuálně nebo celé skupině najednou.

Poté, co rozešlete zprávu zvoleným komparzistům, systém zaznamenává jejich odpovědi. Pokud nabídku přijmou, zobrazí se vám u poptávaných dnů a rolí. Máte tedy vždy aktuální přehled o tom, kterou roli ještě zbývá obsadit a na který den. Na vytvoření přehledného PDF se všemi zájemci, jejich fotkami a údaji vám pak stačí jeden klik.

E-mailem můžete pozvat k nahlížení do projektu klienty a kolegy a zvolit, k jakým informacím mají přístup. Díky tomu mají možnost vidět aktuální informace ať už z počítače, nebo z mobilu. Součástí ROLETIKu je mimo jiné i hodnocení registrovaných komparsistů.  


Režisérský home office

Natáčení se blíží, ale režisér si na bazénovém večírku v Los Angeles zlomil nohu? Kameraman nestihl letadlo? Agentura a klient z druhé strany světa kupodivu nemají čas na výlet do matičky Prahy? To vše řeší tzv. remote shooting neboli natáčení na dálku, kdy někteří členové štábu nejsou přítomni přímo na natáčení, ale spolupracují s ostatními přes internet nehledě na vzdálenost.

V České republice se od roku 2017 používá technologie QTake Cloud Stream, což je nadstavba Video Assist zařízení QtakeHD. Video Assist je monitor s nahráváním videa, na kterém se režisér a kameraman mohou podívat na výsledek natočeného záběru. Dříve se záznam nahrával na videokazety, v době pokročilé se užívá záznam digitální.

Qtake Cloud Stream umí mnohem víc. Natočené záběry až ze 4 kamer najednou můžete ihned shlédnout kdekoli po celém světě. Stačí vám k tomu internet a unikátní kód pro přístup na Cloud. Těchto kódů může být vydáno až 160 pro jeden přenos. Obsluha vidí, kdo se zrovna připojil, vše hlídá a může kohokoli podle potřeby ihned odpojit a zase připojit. Nemusíte se tak bát, že natočený materiál unikne na veřejnost. O spolehlivosti a bezpečnosti svědčí mimo jiné i to, že je tato technologie plně akceptovaná velkými hráči na poli filmové produkce jako jsou například Disney, Marvel, Netflix, Amazon nebo Sony.

Jaká je prodleva mezi monitorem v Los Angeles a skutečností na lokaci nebo v ateliéru v Praze?  Opravdu minimální – jen zhruba 4-6 filmových okýnek, tedy 100-150 milisekund, což umožňuje vzdálenému režisérovi pracovat tak, jako by byl přímo na place. Pomáhá mu v tom zpětná audio linka, takzvaný Director’s Talkback, která mu umožňuje mluvit do reproduktoru na place. Běžná komunikace mezi placem a členy vzdáleného štábu probíhá pomocí Zoom konference, která je přes počítač směrována do sluchátek těch členů, u kterých je to potřeba, což bývá první asistent režie, ostřič nebo videooperátor. Jen je potřeba nastavit čas natáčení tak, aby byl schůdný pro vzdáleně připojené členy z jiného časového pásma.

Zní to skvěle, že? A navíc to není ani náročné na přípravu. Potřebujete mít pronajatou software licenci Qtake Cloud Stream, základní síťovou infrastrukturu v rámci Qtake a kvalitní připojení k internetu. Důležitá je rychlost UpStream (tedy nahrávání od uživatele na internet) a konfigurace (kvalita a rozlišení) v rozmezí 5-30 Mbps, které je dostupné i u bezdrátových mobilních připojení. Klient na druhé straně přijímá video na jakémkoli Apple zařízení pomocí aplikace QTake Monitor a svého ID čísla, pod kterým se zaregistruje a je mu pod ním umožněn přístup k videu.  

Ještě za nouzového stavu proběhlo v České republice osmidenní natáčení reklamy pro amerického klienta. Podílel se na něm i videooperátor Viktor Lonek, který nám o celé technologii vyprávěl: „Podle mých informací se jednalo s velkou pravděpodobností o vůbec první takto dlouhé full remote natáčení, kdy vše probíhalo jako klasické natáčení, včetně stavby dekorací, plného štábu… ale režisér, agentura a klient nebyli přítomni na place. Byla to skvělá zkušenost a potvrdilo se, že je to při správné přípravě bez problémů možné.“

Jak probíhala jednání ohledně remote natáčení nastiňují producentky Mirka Taylor a Sherry Baumgart: „Americká produkce, pro kterou jsme natáčely, velmi usilovala, aby se jejich projekt zrealizoval, takže byla otevřena návrhům. Asi nejobtížnější bylo vymyslet plán, jak všechny požadavky dostat do reálného života. Neměly jsme v okolí nikoho, kdo by nám poradil, co funguje, nevěděly jsme o nikom, kdo by v tomto měřítku něco podobného dovedl do úspěšného cíle. 8 natáčecích dní je v případě reklamy opravdu dlouhá doba. Navíc bylo potřeba zajistit bezpečnost štábu v době celosvětové pandemie Covid-19. Jakmile jsme přesvědčily samy sebe, že to jde, vše bylo hned jednodušší a věděly jsme, že to zvládneme.“


Předcházející řádky dokládají jednu z hlavních výhod natáčení u nás. Máme zde zkušené a šikovné filmové profesionály s kreativními nápady, kteří nejen používají nejmodernější technologie, ale vyvíjejí také nové platformy a aplikace. Česká vynalézavost a schopnost rychle se přizpůsobit nečekané situaci se tak ukázala jako doslova k nezaplacení. V České republice se totiž audiovizuální tvorba naplno rozběhla už počátkem května, avšak v některých zahraničních filmařských velmocích, odkud k nám obvykle proudí zakázky, řádění koronaviru stále trvá. S pomocí zmiňovaných technologií ale můžete váš projekt pro zahraniční produkci snadno zrealizovat už nyní.