Nizozemská televize zítra odvysílá poslední díl populární reality show Wie is de Mol? Série, která na 2 měsíce obsadila hlavní sobotní vysílací čas, se na sklonku léta v přísném utajení natáčela v České republice. Na 10dílné show s rekordní sledovaností přes 3 miliony diváků se podílelo také 7 českých regionálních filmových kanceláří spolu s národní Czech Film Commission, která je oddělením Státního fondu kinematografie.

Poldi Kladno | Photo: AVROTROS

Česko-holandská spolupráce předčila očekávání producenta pořadu Momo Zarrouea: Úroveň profesionality v České republice mě překvapila. Stále hledáme exotické lokace v dalekých zemích a přitom jsme zapomněli, že máme v sousedství takovou filmovou mocnost, jakou je Česká republika. Natáčení v České republice a spolupráci s Czech Film Commission a regionálními kancelářemi rozhodně doporučuji.“

Natáčení předcházel půlroční proces příprav a tým Czech Film Commission byl s nizozemskou produkční společností Avrotros v kontaktu již od jara. Hlavním úkolem bylo přesvědčit zahraniční produkci, že Česká republika je pro natáčení ideálním místem.

V České republice se nakonec natáčelo 6 týdnů v září a začátkem října 2020. „Ačkoliv lokální útraty reality show nejsou tak vysoké v porovnání se zahraničními projekty, které se kvalifikují do systému filmových pobídek Státního fondu kinematografie, představují významný druhotný dopad natáčení na ekonomiku v podobě přílivu turistického ruchu,“ komentuje Pavlína Žipková z Czech Film Commission. „Například v Gruzii se zvedlo procento holandských turistů o 56 % hned v roce 2018, kdy byl pořad odvysílán, v následujícím roce pak o dalších 25 %. I proto u nás producentům asistovala kromě regionálních filmových kanceláří také agentura CzechTourism.“

Od scoutingu po natáčení

První fázi příprav vyplnilo hledání vhodných lokací. Czech Film Commission pomohla propojit producenty s regionálními filmovými kancelářemi, kterých je v České republice 11.

Radka Šámalová z Regionální filmové kanceláře Plzeňského kraje uvádí: „Hledali jsme lokace ve 3 oblastech: industriál, příroda a památky. Do finálního výběru se dostal pouze kaolinový důl v Nevřeni, který nizozemskou produkci zaujal okamžitě.“ Podle Hany Vítkové postupovali v Moravskoslezské filmové kanceláři podobně: „Vytipovali jsme 13 lokací, nakonec se ujala jen Kopřivnice, ale bylo fajn, že v epizodě byla vidět Tatra, světoznámá značka z našeho regionu.“

Petr Židlický z Filmové kanceláře Karlovarského kraje dodává: „Požadavky na lokace byly dosti různorodé. Skvělé bylo, že jsme se všemi tipy trefili takzvaně na první dobrou. V našem případě ale produkce měla velmi přesnou představu.“ Podobně svou práci shrnuje Magdaléna Hladká ze Zlín Film Office: „Obě vybrané lokace jsou natolik film-friendly, že produkci v podstatě stačilo mé doporučení.

Jakub Svěrák z Fixer Service Prague, produkční společnosti, která natáčení zajistila servis, popisuje výběr takto: „Ze stovek navrhovaných lokací vykrystalizovalo asi 80, které jsme pak s producentem, režisérem a editorkou během 3 týdnů navštívili. Nakonec bylo vybráno 27 lokací, které se objevily ve finální show.“

Následovala předprodukční fáze, kdy bylo nezbytné dohodnout všechna povolení k natáčení.

Jan Špelda z East Bohemia Film Office byl v těchto hektických dnech připraven pomoci: „S panem Svěrákem jsme si průběžně volali a upřesňovali možnosti natáčení, sháněli jsme kontaktní osoby.“ Jakub Svěrák spolupráci ze strany regionálních kanceláří ocenil: „Všichni nám vycházeli ohromně vstříc. Měli jsme k dispozici také doporučující dopis od Czech Film Commission a ředitele agentury CzechTourism, obojí nám pomohlo leckde otevřít dveře.“

Mezi akční úkoly, které v průběhu show museli soutěžící plnit, patřila jízda lesem v náklaďácích Tatra, slaňování Baťova mrakodrapu ve Zlíně, jízda na kánoích v Punkevních jeskyních, létání ve větroních na letišti Toužim anebo také plavání ve studené vodě v lomu Velká Amerika. Martina Kuncová ze Středočeské filmové kanceláře vzpomíná: „Zde jsme asistovali se zajištěním vodní záchranné služby. Naštěstí při natáčení nešlo o nic nebezpečného, a tak stačilo, aby byl k dispozici jen záchranář a vodní nafukovací člun.“

Ivana Košuličová z Brno Film Office hodnotí svoji zkušenost: „Reality show Wie is de mol? vyžadovala neuvěřitelné úsilí, pokud jde o přípravy i realizaci. Jsme rádi, že jsme se mohli na tak velké akci podílet.“

Nezbývá než doufat, že až se pandemická situace zlepší, projeví se pozitivní vliv pořadu na počtech nizozemských turistů u nás. Konec konců indicie k tomu máme od samotných členů nizozemského štábu, kteří byli podle Jakuba Svěráka „ohromně překvapení z toho, jak rozmanité to u nás je a co všechno se dá zažít v zemi, která leží jen hodinu a půl letadlem z Amsterodamu.“

Na vyšší počty turistů se těší i regionální kanceláře. Jak říká Martina Kuncová: „Pestrost našich lokací k nám v budoucnosti určitě přiláká spoustu holandských turistů.“ Přímý dopad na cestovní ruch očekávají i v Brně. „Aktuálně v rámci TIC BRNO pracujeme na kampani zaměřené na holandské turisty,“ doplnila Ivana Košuličová.

Železniční muzeum Lužná u Rakovníka | Foto: AVROTROS

Producent Momo Zarroue česko-holandskou spolupráci shrnul: „V každém regionu nás přátelsky přivítali. Česká republika skutečně rozumí příležitostem, které nabízí filmový průmysl.“

10 dílů Wie is de mol? se vysílalo letos od 2. ledna do 6. března. Všechny díly jsou k vidění s anglickými titulky na YouTube.

______________________________________________________________________________

Zapojené regionální filmové kanceláře a jejich lokace

Brno Film Office: zámek Jaroslavice, Valtice, zámek Mikulov, zámek Valtice, Loucký klášter, Anybody Hotel Brno, Punkevní jeskyně, ulice Brna a park Lužánky

Středočeská filmová kancelář: Velká Amerika, zámek Dobřichovice, Český ráj, Věznice Mladá Boleslav, Hornický skanzen Mayrau v obci Vinařice u Kladna, Poldi Kladno, Železniční muzeum Lužná u Rakovníka a Trať Krupá–Kolešovice)

Filmová kancelář Karlovarského kraje: Letiště Toužim, Městské divadlo Mariánské Lázně, Lázeňský park Mariánské Lázně, Nové Lázně Hotel, Svatošské skály

East Bohemia Film Office: Muzeum východních Čech v Hradci Králové, Hospitál Kuks, Prachovské skály

Zlín Film Office: Budova 21 ve Zlíně, Památník Tomáše Bati ve Zlíně

Moravskoslezská filmová kancelář: Kopřivnice

Regionální filmová kancelář Plzeňský kraj: kaolinový důl Nevřeň

Hotel Nové Lázně | Foto: AVROTROS

Info o soutěži

Show se účastní 10 soutěžících z řad známých osobností. Plní úkoly, pomocí kterých vydělávají peníze. Jedním z členů skupiny je sabotér („krtek“) a ostatní se ho snaží odhalit.

Na konci každé epizody jeden ze soutěžících opouští skupinu. V posledním, 10. díle proti sobě stojí několik „přeživších“, kteří musí přijít na to, kdo z nich je sabotér.

Do reality show je prostřednictvím aplikace aktivně zapojena i veřejnost a fanoušci mohou každý týden tipovat, kdo je „krtek“.

FOTOGALERIE>