Mušketýři se vrátili na BBC1 a já doufám, že se vám líbí. Myslím, že jsme na vzkříšení Francie 17. století, kde se děj odehrává, odvedli kus práce. Zajímalo by mě ale, jestli jste vydrželi až do konečných titulků, kde je uvedené místo natáčení. Nejedná se totiž o Francii nebo Velkou Británii. Celý seriál jsme natočili v České Republice a já bych rád vysvětlil proč.

Především je to způsob, jak natočit kvalitní drama pro BBC za 1,4 milionu liber za epizodu. Je to levnější než v Británii a díky pobídkám získáme zpět 20% nákladů, které pak můžeme dál investovat do produkce.

Ale peníze nejsou zdaleka jen jediný důvod. Na tomto seriálu dělám už dva roky a jsem v České republice často. Před každou sérií se ptám ženy a rodiny, jestli jim nevadí, že strávím šest měsíců v Praze a oni kývnou, protože ví, že si užiju každou minutu. Navíc mají možnost během natáčení navštívit toto krásné město.

Pro každého, kdo dělá v televizi, je Česká republika radost. Rozumí tu filmařině a dokáží naprosto vyjít vstříc potřebám produkce čítající 120 lidí, protože mají zkušenosti s natáčením nespočetného množství zahraničních filmů, včetně Casina Royale a Mission: Impossible, ale i BBC dramat jako Červený bedrník (The Scarlet Pimpernel) nebo Karel II. – Moc a vášeň (Charles II: The Power & the Passion), které vyhrálo cenu BAFTA.

Spolupracuji s místní společností Czech Anglo Productions, která nám pomáhá se vším od najímání členů štábu přes shánění lokací až po jednání s Ministerstvem kultury. Kdybychom třeba potřebovali loď ze 17. století do příštího týdne, mají stavitele lodí, který nám jednu na zakázku vyrobí. Všichni místní odborníci mluví plynulou angličtinou.

Pak jsou tu lokace, které dodávají našemu seriálu velkolepý rozměr celovečerního filmu. Nefilmujeme v ateliérech – místní prostředí a scenérie nám toho dávají spoustu zadarmo. Je to ekvivalent lokací, které měl David Lean k dispozici při natáčení Lawrence z Arábie v Jordánu, Maroku a Španělsku. Dokonce jsme měli to potěšení filmovat v Plzni, letošním evropském městě kultury. Navíc stavby v Praze a okolí jsou úchvatné – a pronájem je z nejnižších v Evropě. Je tu tolik architektury nepokažené moderní výstavbou. Pomáhá to hercům cítit se jako v 17. století.

Takže tady to máte – výjimečné lokace, nájemci vstřícní filmařům a zkušená pracovní síla. Proč bychom si Českou republiku nevybrali? A pivo stojí jen jednu libru a je výborné. To udělá radost každému štábu!

– Colin Wratten, producent, BBC